Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

manfrotto kulleder

Produkter
(logga in för att koppla)

Jan vdV

Avslutat medlemskap
Hej

Är på jakt efter en liten smidig kulled och har spanat in Manfrottos modeller 484rc2 och 488rc2 alt rc4.

Ska jag inte glömma bort 486:an?
Vet ej hur den ser ut?

Jag är ute efter ett kulled stabil nog att hantera en F5:a plus 70/210/4.Inte nätt och jämnt utan med råge.
Utesluter det 484:an?

Varför ska jag betala 300:- mer för 488:an?

Nån som har erfarenhet av ovanstående huvuden och orkar skriva en rad är jag tacksam.

Tilläggas ska att vikt och storlek är av betydelse då kameraväskan redan bågnar och ryggen värker.

Tjeena,

Jag har en 468 RC4 och är mkt nöjd. Pallar med 12kg kamera/optik. Min kula är lite känslig för damm, medans de nya inte är det, då de inte har något fett alls.

Skön känsla i vred mm.

Mvh // Martin

Edit: Den kommer att hålla dina prylar med lätthet :)

Vad är ca,priset för en sådan kulled (468 rc4)?

Följer det med extra snabbplatta?

Snabb att ta av och på?

Mvh Niclas.

Hmm, använder Manfrotto 468RC2, bild och fakta här: http://www.manfrotto.com/product/templates/templates.php3?sectionid=8&itemid=1960

Snabbplattan är kanske lite liten, men det är inget jag stört mig på än iallafall. (Nikon F100 med Micro Nikkor 105mm f/2.8)

Bär en, 9-10 kg till en vikt av 1,0 ungefär(?). Kostar inte så farligt mycket heller, runt 2000:- Ganska överkomligt för en så pass trevlig kulled. (Bilden på ScandinavianPhoto är felaktig). http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?itemid=1559549

Hm....vet inte om detta inlägg hjälper dig så mycket. Jag har i alla fall en 308RC som jag är mycket nöjd med. Snabbplattan vill jag inte vara utan. Vet förresten inte om 308:an tillverkas längre.

Nja 468:an känns som lite "overkill" både vikt/storlek samt prismässigt.

Är mer intresserad av ngn lättare/mindre samt billigare.
Ingen som testat 484-486-488an?

308:an har jag inte sett hos handlarna på nätet.

488RC0 är hyffsat bra för sitt pris. Uppskattar snabbplattorna vilket ger möjlighet att snabbt växla mellan kamerahus med olika film.

Kolla in 468:an. Om den inte är sämre än sin föregångare 308RC så är den nog det mest prisvärda man kan köpa.

Enda orsaken till att jag egentligen skulle vilja byta ut min 308RC(QR) är att jag vill ha en Arca-Swiss-typ av snabbfästesplatta för att lätt kunna använda L-vinkeljärn för att ta vertikalformatsbilder utan att behöva luta kameran ut åt sidan...

Och ja, snabbfästesplatta är ett måste, det går mycket snabbare att sätta ihop/ta ner kamera och stativ när man gör längre förflyttningar mellan kamerapositioner (höll på att skriva "eldställningar", sicket återfall...).

Hej Jan!
Jag använder en 486rc2 och den duger för min EOS30 med EF 28-135 IS. Men jag skulle inte vilja säga att den gör det med råge...

Det har vissa nigningstendenser redan med ovanstående monterat.

Jag använder huvudet på fjällvandringar när jag inte vill släpa med mig så mycket vikt, men undviker huvudet om jag skall ut kortare turer där vet att jag kommer att fotografera mycket djur och fåglar med teleobjektiv.
mvh Mattias

Ett tips för att minimera den där "nignings-" eller dumpningseffekten (alltså att sökarbilden faller ner en bit när man släpper grejerna efter att ha riktat in och dragit åt skruvarna) är att greppa i och rikta med själva stativhuvudet så att kamera/objektivkombinationen redan ligger med hela vikten på huvudet istället för att du håller uppe den. Sen kan det också spela roll åt vilket håll du har vridit skruven...

Jag kör också med ett 486rc2 och det funkar utan vidare. Kör med 70-200/2.8 och en 2x TC samt Eos 33 med batteripack på.

Dock är ju det stativfästet balanserat.

484 bör du glömma, den är för liten.

486rc2 borde funka så länge du inte lastar mer än 3-4kg. Klarar upp till 6kg enligt spec.

488rc0 väger dubbelt så mycket som 486. Klarar dock upp till 8kg enligt spec. Det är också klart större pga av kulans storlek samt att den har en separat skruv för panorering.

Ok, det börjar klarna lite....
Använder Wimberleys Gimbal huvud till 95% men behöver en liten kula för att ta skott med mindre optik, dvs med kameran monterad på huvudets snabbfäste. Nu har jag pga platsbrist inget huvud alls för det ändamålet vilket blir lite tokigt.

484:an är glömd:)

Det står mellan 486:an och storebror 488:a då, skiljer det något mellan dessa i smidighet på själva kulan, dvs följer den smidigt vid mindre justeringar?

Kulan kommer enbart användas till 18-35mm, 50mm, 70-210mm med eller utan mellanringar/konv oftast monterat på en F5:a.
Inga stativfästen finnes på dessa gluggar.

Tack alla för era inlägg/förslag hittills, det uppskattas:)

488an är nog vinnaren om jag fick avgöra. Mycket tack vare att kulan låses med ratt och kulans låsning är separerad från panoreringslåset.

ANNONS
Götaplatsens Foto