Annons

Manfrotto Stativ 055+804rc2 huvud

Produkter
(logga in för att koppla)

Citro

Ny medlem
Tjena.
Är ganska ny ägare till en Pentax K100d och är på jakt efter ett bra stativ. Har förstått att det inte är att rekommendera med ett jättebilligt stativ. Har fått upp ögonen för detta paket på Scandinanvianphoto (055Cl (silverfärgat), 804rc2 huvud, väska, benvärmare). Detta ligger på 1795. Är detta ett ok stativ och huvud?

Jag har haft ett 055 CLB i ett par år. Jag behövde ett högt och stabilt stativ för att bära en tung kikare (25x100) som väger 4,5 kg. För ändamålet valde jag Manfrottos huvud #115.

Jag använder det naturligtvis till foto också och uppskattar panoreringsfunktionon som huvud #115 har.

Det känns som ett prisvärt stativ.

//Martin

Jag har detta paket och är nöjd med det.Ska fjällvandra i sommar och då är det nog lite tungt.
=karaktärsbyggande;-)

Stabilt till bra pris.

Stativet är kanonfint och mycket prisvärt. Huvudet vet jag inget om, men det ser stadigt ut. Men; vad ska du fota, och med vilka objektiv? Ett "videohuvud" eller "trevägshuvud" som det kallas är ganska omständligt att greja med, även om det ofta blir stadigt och fint. Betänk fördelarna med en kulled som alternativ. Då lossar man bara en enda skruv som låser kameran i alla plan. Det går alltså snabbare att komponera bilden, men det är inte så bra om man vill ta panoramabilder och liknande, där man önskar flytta kameran bara i ett plan mellan bilderna. En kulled är också dyrare i förhållande till hur stabil den är, men ska du inte ha några tunga teleobjektiv så skulle jag personligen helt klart valt en sådan istället.
Kika på Manfrotto 488Rc2 t ex, som inte är så dyr.

ANNONS
Götaplatsens Foto