Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips för inköp av stativ.

Produkter
(logga in för att koppla)

Elias E

Medlem
Hej,
Jag är på jakt efter ett stativ till min Nilon F5. Som max kommer min setup, med blixt, telezoom (400mm f/5.6), etc. att väga runt 4kg. Stativet bör därför vara helt stabilt vid denna tyngd, och gärna även vid något över denna. Jag har letat runt efter begagnade Manfrotto och Gitzo stativ, men undrar om jag bör överväga att köpa ett nytt? Finns det något ni kan rekommendera? Jag vill gärna ha möjligheten att vända mittpinnen uppochner för makrofotogrsfering.

Min budget är ca 1000kr, men jag kan överstiga denna något om nödvandigt. För detta pris avser jag att även köpa ett stativhuvud, helst kulled.

Tacksam för svar,
Med Vänliga Hälsningar Elias Ebbeståhl
 
Hej,
Jag är på jakt efter ett stativ till min Nilon F5. Som max kommer min setup, med blixt, telezoom (400mm f/5.6), etc. att väga runt 4kg. Stativet bör därför vara helt stabilt vid denna tyngd, och gärna även vid något över denna. Jag har letat runt efter begagnade Manfrotto och Gitzo stativ, men undrar om jag bör överväga att köpa ett nytt? Finns det något ni kan rekommendera? Jag vill gärna ha möjligheten att vända mittpinnen uppochner för makrofotogrsfering.

Min budget är ca 1000kr, men jag kan överstiga denna något om nödvandigt. För detta pris avser jag att även köpa ett stativhuvud, helst kulled.

Tacksam för svar,
Med Vänliga Hälsningar Elias Ebbeståhl
Dessa överstiger din budget med stor marginal (vi snackar över 10 000:- ) men skall du få ett stativ som orkar hålla din utrustning stilla under långa exponeringar, får du räkna (!) med att få slanta upp, och med tanke på din övriga utrustning, vore det väl det det minsta problemet. Ett stativ som håller din utrustning för 1000:-? Glöm det.

Möjligtvis ett begagnat aluminiumstativ från 60-talet (om det fanns stativ i aluminium på den tiden) ;).

Stativ;
http://www.reallyrightstuff.com/Shop/Tripods-and-Monopods/
Huvuden;
http://www.reallyrightstuff.com/Shop/Heads-for-Tripods-Monopods/
Lycka till !

Edit: Till priserna på förslagen ovan tillkommer frakt,tull och moms, då det är direktimport från USA.
 
Senast ändrad:
Hej,
Jag är på jakt efter ett stativ till min Nilon F5. Som max kommer min setup, med blixt, telezoom (400mm f/5.6), etc. att väga runt 4kg. Stativet bör därför vara helt stabilt vid denna tyngd, och gärna även vid något över denna. Jag har letat runt efter begagnade Manfrotto och Gitzo stativ, men undrar om jag bör överväga att köpa ett nytt? Finns det något ni kan rekommendera? Jag vill gärna ha möjligheten att vända mittpinnen uppochner för makrofotogrsfering.

Min budget är ca 1000kr, men jag kan överstiga denna något om nödvandigt. För detta pris avser jag att även köpa ett stativhuvud, helst kulled.

Tacksam för svar,
Med Vänliga Hälsningar Elias Ebbeståhl

Jag har ett beike BK-620 ca. 1200:- med huvud som är väldigt stabilt!
 
Jag har ett gammalt (60- eller 70-tal?) Gitzo Studer som troligen väger mer än 4 kg. Väldigt stabilt men knappast mobilt. Ett sådant kan förmodligen inte heller hittas inom budget. Ett instabilt stativ gör ingen glad, så tänk om beträffande budget.
 
Kan bara instämma med föregående talare. Jag har ett Manfrotto 055... och en kulled Manfrotto 498RC4, en kombo som idag kostar ny drygt 3000 spänn. Och det är på gränsen att den klarar att hålla en Nikon D7000 med 70-300 stabilt.

Bra stativ kostar flis. Det är den bistra sanningen. Skulle jag köpa ett nytt idag så skulle jag lägga en rejäl slant. Att köpa billigt blir ofta dyrt......
 
Låter kanske något absurt, men... Har någon erfarenhet av att bygga stativ? Jag har sett hemagjorda stativ i solidt stål, vilket klarar väldigt höga tyngder. Nackdelarna är uppenbara, men jag tror att man kan kringgå en del av dem genom att göra det kompatibelt med stativhuvud av standardtyp?
 
Köpte detta för nåt år sedan och det kostade 995:- då om jag inte minns fel, köpte ett manfrotto stativhuvud till som kostade 1200:- Stativet är bra och stabilt men något I tyngsta laget att bära långt. Vill du ha en hyfsad vagga till det, titta på (manfrotto 393). Tål vikt upp till 15 kg har jag för mig.Och inte så dyrt, ca 1900:-


Benro A3570T
Aluminiumstativ för kamera och filmning. Tripod utan huvud. 3 delad med väska, gummi och spikfötter.
Material: Aluminium
Max höjd: 173 cm
Lägsta arbetshöjd: 26 cm
Längd ihopfälld: 72 cm
Antal bensektioner: 3
Max belastning: 10kg
Garanti: 5 år
Vikt: 2,34 kg
 
Hej,
Jag är på jakt efter ett stativ till min Nilon F5. Som max kommer min setup, med blixt, telezoom (400mm f/5.6), etc. att väga runt 4kg. Stativet bör därför vara helt stabilt vid denna tyngd, och gärna även vid något över denna. Jag har letat runt efter begagnade Manfrotto och Gitzo stativ, men undrar om jag bör överväga att köpa ett nytt? Finns det något ni kan rekommendera? Jag vill gärna ha möjligheten att vända mittpinnen uppochner för makrofotogrsfering.

Min budget är ca 1000kr, men jag kan överstiga denna något om nödvandigt. För detta pris avser jag att även köpa ett stativhuvud, helst kulled.

Tacksam för svar,
Med Vänliga Hälsningar Elias Ebbeståhl

Gamla tunga Gitzo stativ klarar den tyngden och betydligt mer, men det är inget att släpa runt på.

/
 
Hej,

Jag köpte nyligen ett trästativ, se länk nedan
http://www.berlebach.de/?bereich=details&id=289&sprache=english

Priset är kanske lite över din budget, men betydligt billigare än kolfiber. Stativet är väldigt stabilt och dämpar vibrationer utomordentligt bra (enligt många är trä det material som är bäst i klassen på att dämpa vibrationer). Jag använder det till min mellanformat, som är väldigt tung. Berlebach's stativ är modulära, så du kan välja bort den inbyggda kulleden om du vill, du kan dessutom välja en variant med tre sektioner istället för två. Viktmässigt väger det lika mycket som mitt 055 ifrån manfrotto (aluminium), och därmed dryga kilot tyngre än motsvarande variant i kolfiber. För mig är stabilitet viktigare än vikt.

Kanske att detta kan vara ett alternativ?
 
Bara en bra kulled ligger en bra bit över 1000 kr. Ska du hålla dig inom budget får du nog försöka hitta något begagnat, kanske kan du hitta något döds eller konkursbo där ingen har koll på hur mycket sådant här kostar som säljer till underpris.
 
Hej,

Jag köpte nyligen ett trästativ, se länk nedan
http://www.berlebach.de/?bereich=details&id=289&sprache=english

Priset är kanske lite över din budget, men betydligt billigare än kolfiber. Stativet är väldigt stabilt och dämpar vibrationer utomordentligt bra (enligt många är trä det material som är bäst i klassen på att dämpa vibrationer). Jag använder det till min mellanformat, som är väldigt tung. Berlebach's stativ är modulära, så du kan välja bort den inbyggda kulleden om du vill, du kan dessutom välja en variant med tre sektioner istället för två. Viktmässigt väger det lika mycket som mitt 055 ifrån manfrotto (aluminium), och därmed dryga kilot tyngre än motsvarande variant i kolfiber. För mig är stabilitet viktigare än vikt.

Kanske att detta kan vara ett alternativ?

Tack för tipset, är träet inpregnerat, eller i allmänhet något väderskyddat? Jag avser att använda det i naturen, och utgår ifrån att det kommer att vara känsligare än ett i metall. Tror du att det klarar av fukt och lera, förutsatt att man rengör det efter användning?

Med Vänliga Hälsningar Elias Ebbeståhl

Jag vill även passa på att tacka för alla tips så här långt, det uppskattas!
 
Om du tittar en bit ner i den här tråden http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=131941 så hittar du en lösning som nog är det billigaste du kan komma undan. Har en del nackdelar men är väldigt stabilt.

Micke.

Hur är det att justera det stativet? Den största nackdelen jag ser är avsaknaden av en mittenpelare, men det kanske går att modifiera. Har man möjloghet att låsa benen vid olika vinklar, som ett fotostativ?

Med Vänliga Hälsningar Elias E
 
Hur är det att justera det stativet? Den största nackdelen jag ser är avsaknaden av en mittenpelare, men det kanske går att modifiera. Har man möjloghet att låsa benen vid olika vinklar, som ett fotostativ?

Med Vänliga Hälsningar Elias E

Å andra sidan blir det stabilare utan mittpelare, vilket är viktigt om du tänker använda det för ett långt tele.
 
Hur är det att justera det stativet? Den största nackdelen jag ser är avsaknaden av en mittenpelare, men det kanske går att modifiera. Har man möjloghet att låsa benen vid olika vinklar, som ett fotostativ?

Med Vänliga Hälsningar Elias E

Tung utrustning och mittpelare är ingen bra kombination. Så att det saknar mittpelare får du se som en fördel.
Benen har inga fasta lägen utan kan fällas hela vägen ner till backen.

Micke.
 
ANNONS