Annons

Manipulerade bilder i sportfoto poolen

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Blir tyvärr utvisning på den, Peter!

Min bild var helt omanipulerad, och din är dåligt manipulerad :D

/afe
 
AFE skrev:
Den här är i alla fall helt omanipulerad (fast konverterad till svartvitt).


Anders

Kan se att du är Mac anhängare precis som min son han har typ alla Mac grunkor man kan ha allt från iphones till Macbook pro till det senaste som visst är en Airbook eller nått,liten o tunn som en pannkaka nää tacka vet jag PC och gärna då Dell.

Alla i min familj utom jag kör Mac varför gör de på detta viset ;-)

//Peter Olsson
 
Känns som det blev lite urspårning där ett tag. Men tänkte är väl ok om jag slänger in min syn på detta.

Sälja till tidning: Nej inte manipulera
Spara för eget bruk och ha som någon form av konst och lägga upp i sportfotopoolen: Javisst.

Alltså så ska man inte manipulera om det är tänkt att spridas som någon form av dokumentärbild. Men här på FS och för sitt egna galleri, varför inte. Många tycker väl att just sportbilder är dokumentär genre. Men jag tycker sportfoto är så mycket större än så. Ser man bilden som konst istället så varför inte. Till sportofot skulle jag räkna in en bild som har huvudmotivet sport, sen kan man göra ytterligare en uppdelning, dokumentärt och konst. Min uppfattning är att det är den där sista uppdelning folk inte vill erkänna utan det ska strikt vara dokumentärt. Men jag tror inte det fungerar i dagens samhälle med digitala bilder. Folk gillar att dra i alla reglage som finns i photoshop och gärna några till ifrån något plugin. Och vet man vad man gör och får schyssta effekter så varför inte. Jag ser gärna mer välbearbetade bilder. Utan att säga att jag tycker dokumentära bilder är tråkiga för de är dem inte. Men det går inte att jämföra och man kan inte dra alla bilder över en kant.
 
granden- skrev:
Känns som det blev lite urspårning där ett tag. Men tänkte är väl ok om jag slänger in min syn på detta.

Sälja till tidning: Nej inte manipulera
Spara för eget bruk och ha som någon form av konst och lägga upp i sportfotopoolen: Javisst.

Alltså så ska man inte manipulera om det är tänkt att spridas som någon form av dokumentärbild. Men här på FS och för sitt egna galleri, varför inte. Många tycker väl att just sportbilder är dokumentär genre. Men jag tycker sportfoto är så mycket större än så. Ser man bilden som konst istället så varför inte. Till sportofot skulle jag räkna in en bild som har huvudmotivet sport, sen kan man göra ytterligare en uppdelning, dokumentärt och konst. Min uppfattning är att det är den där sista uppdelning folk inte vill erkänna utan det ska strikt vara dokumentärt. Men jag tror inte det fungerar i dagens samhälle med digitala bilder. Folk gillar att dra i alla reglage som finns i photoshop och gärna några till ifrån något plugin. Och vet man vad man gör och får schyssta effekter så varför inte. Jag ser gärna mer välbearbetade bilder. Utan att säga att jag tycker dokumentära bilder är tråkiga för de är dem inte. Men det går inte att jämföra och man kan inte dra alla bilder över en kant.

Way to goo ! kul att höra att jag ej är ensam i mitt sätt att tänka.

Med risk för att denna tråd blossar upp igen.

//Peter Olsson
 
Om du ska ha bilden som en affich så är det väll helt okej, då vill man ju bara ha en så snygg bild som möjligt. Men om du nu lägger in den i en tidning så är det inte okej därför där vill man ha en bild på vad som faktiskt hände.


// Erik
 
Wupi skrev:
Om du ska ha bilden som en affich så är det väll helt okej, då vill man ju bara ha en så snygg bild som möjligt. Men om du nu lägger in den i en tidning så är det inte okej därför där vill man ha en bild på vad som faktiskt hände.


// Erik


Ja det har du rätt i, tänkte inte på det ;-)


//Peter Olsson
 
Wupi skrev:
Om du ska ha bilden som en affich så är det väll helt okej, då vill man ju bara ha en så snygg bild som möjligt. Men om du nu lägger in den i en tidning så är det inte okej därför där vill man ha en bild på vad som faktiskt hände.


// Erik

Ja ha, här har vi varvat ner med alkohol o smileys osså väcker ni liv i tråden igen... grrrr...
OK, loggar ut, dax för krogen.

Till sist: man skall inte spotta i motvind
 
LuCyphre skrev:
Ja ha, här har vi varvat ner med alkohol o smileys osså väcker ni liv i tråden igen... grrrr...
OK, loggar ut, dax för krogen.

Till sist: man skall inte spotta i motvind

Well där jag bor är fan inga krogar öppna vid denna tiden ;-) Jag får därför hålla tillgodo med mig själv. Och just nu funkar det ganska bra om jag får säga det själv;-)

Man måste våga för att förlora he he ;-)
Tänkvärt eller hur ?

Tolkning av ovanstående finns att köpa på följande adresss......

//Peter Olsson
 
På förekommen anledning

På förekommen anledning så skriver jag ytterligare ett inlägg i denna tråd.

Då jag upptäckt ett ställe (#foto) där en del av debattörerna i denna tråd huserar tänkte jag bara upplysa om att det är ganska intressant att läsa vad som skrivs där.



För denna länk för att komma dit .

http://www.fotosidan.se/chat/jirc/index.htm


Istället för det förvalda fotosidan ändra till foto.

Klicka sen på den gula "bollen" med grön pil så kommer ni direkt dit.

Mycket nöjje.


//Peter Olsson
 
Ang manipulerade bilder i sport och actionvärlden så är det som sagt upp till varje enskild redaktör att bestämma det. Men en sådan uppenbart manipulerad bild som den du visar i forumet, som knappast tillför bilden på det bättre sättet tyvärr.

Att manipulera och lägga till, flytta, ta bort mm är helt okej i bilder, men det här hemma i reklam, mode världen helt klart! Vad skulle folk säga om man började flytta skidåkare högre upp i luften och göra som mindre för att hoppet ska se större ut?

Som David Reddick, photoeditor för amerikanska Powder som är en av världens största tidningar skriver i sin photoguidlines, We want good photography, not digital art. Tycker det beskriver det mesta tycker jag!

Visst kan det vara kul att sitta och trixa med färger mm i datorn, det är helt okej om det tillför. Men lägga till fotbollar och lägga på knepiga ramar är strunt!

Mvh
Johan Ståhlberg
 
Att kalla en annans smak (m.a.p. ramar) strunt, är - strunt. Det finns mer än ett sätt att göra saker, respektera andras val om du vill att ditt ska bli respekterat ...
 
JohanStahlberg skrev:
Ang manipulerade bilder i sport och actionvärlden så är det som sagt upp till varje enskild redaktör att bestämma det. Men en sådan uppenbart manipulerad bild som den du visar i forumet, som knappast tillför bilden på det bättre sättet tyvärr.

Att manipulera och lägga till, flytta, ta bort mm är helt okej i bilder, men det här hemma i reklam, mode världen helt klart! Vad skulle folk säga om man började flytta skidåkare högre upp i luften och göra som mindre för att hoppet ska se större ut?

Som David Reddick, photoeditor för amerikanska Powder som är en av världens största tidningar skriver i sin photoguidlines, We want good photography, not digital art. Tycker det beskriver det mesta tycker jag!

Visst kan det vara kul att sitta och trixa med färger mm i datorn, det är helt okej om det tillför. Men lägga till fotbollar och lägga på knepiga ramar är strunt!

Mvh
Johan Ståhlberg


Tack för din kommentar.
Riktigt fina bilder du har på din sida ;-)

Glöm inte att besöka #foto


//Peter Olsson
 
Peter Olsson: Varför hänvisar du till foto-chatten? Var det så att du var inne i chatten och levde runt och svor? Var det så att du blev bannlyst därifrån?
 
PerFogelberg skrev:
Peter Olsson: Varför hänvisar du till foto-chatten? Var det så att du var inne i chatten och levde runt och svor? Var det så att du blev bannlyst därifrån?

Jag har loggen om du vill läsa den Per.
Har inget att dölja snarare tvärtom.
Den operatören OP som det brukar kallas i irc sammanhang är vad jag kan se med i den lilla grupp för inbördes beundran som "huserar i bland annat denna tråd och framför allt i chatten #foto.

I detta fall var [admin: raderat namn] som inte kunde hålla sina fingrar i styr utan var tvungen att banna mig från chatten,anledningen till det var att jag gav svar på tal till en av hennes skydslingar.

Som sagt jag har loggen och den som vill ta del av denna kan få det och göra sig en egen uppfattning .

Vill du ha en närmare presentation av vilka som jag anser ingår i denna grupp så kan jag också stå till tjänst med detta.


PS:
Ni andra som ej följt tråden så noga så finns en enkelt guide till hur ni kommer till chatten #foto lite högre upp i tråden. Besök gärna chatten #foto det kan vara värt ett besök för att göra sig en uppfattning om vad som skrivs här.


// Peter Olsson
 
Jag behöver inte läsa loggen eftersom jag var där själv och såg hur du agerade. I mina ögon gjorde du bort dig ordentligt.

Det var inte [admin: raderat namn] som bannlyste dig utan en annan OP eftersom de andra mötesdeltagarna påkallade operatörens agerande. Det var en gemensam åsikt att du skulle ut och någon var tvungen att verkställa det.

Det är möjligt att det är en klubb för inbördes beundran. Människorna på chatten känner varandra väl. Det är som i vilket sällskap som helst att man inte bara kan ramla in och leva runt.
 
Den lilla stund jag orkade besöka chatten häromdan var det på dagisnivå, så det forumet kan jag vara utan. Förstår inte varför du Peter uppmanar folk att ta del av det, av det jag såg är det inte värt ett besök, och du själv verkar inte heller imponerad. Sedan kan du väl i och för sig låta dom som vill ha en egen grupp, det är bara att låta bli att delta om man inte gillar sällskapet tycker jag, och att på något vis kriga mot andra publikt slår bara tillbaka på dig själv.
 
Senast redigerad av en moderator:
Anders Östberg skrev:
Den lilla stund jag orkade besöka chatten häromdan var det på dagisnivå, så det forumet kan jag vara utan. Förstår inte varför du Peter uppmanar folk att ta del av det, av det jag såg är det inte värt ett besök, och du själv verkar inte heller imponerad. Sedan kan du väl i och för sig låta dom som vill ha en egen grupp, det är bara att låta bli att delta om man inte gillar sällskapet tycker jag, och att på något vis kriga mot andra publikt slår bara tillbaka på dig själv.


Jag länkar till denna "chatt" för att folk skall få en lite rättvisare bild av vad som försigår här och på den chatten visar dom verkligen sina rätta ansikten.

Förstår att du inte orkade vara där sålänge ;-)
 
PerFogelberg skrev:
Jag behöver inte läsa loggen eftersom jag var där själv och såg hur du agerade. I mina ögon gjorde du bort dig ordentligt.

Det var inte X som bannlyste dig utan en annan OP eftersom de andra mötesdeltagarna påkallade operatörens agerande. Det var en gemensam åsikt att du skulle ut och någon var tvungen att verkställa det.

Det är möjligt att det är en klubb för inbördes beundran. Människorna på chatten känner varandra väl. Det är som i vilket sällskap som helst att man inte bara kan ramla in och leva runt.

Skulle kunna klistra in den del av loggen som det hela handlar om men avstår för tillfället.

Ni borde hålla rent framför egen dörr innan ni ger er på andra.
Jag till skillnad mot många finner mig sällan eller aldrig i att bli stampad på av såna som ej har skäl till det.

//Peter Olsson
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS