Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Manuell fokusering med D5100?
- Trådstartare Kasch
- Start datum
pdahlen
Aktiv medlem
Har ingen D5100 utan en D5000 samt D90. D5100/D5000 är inget bra på manuell fokusering, sökaren är inte så bra som tex en D90, därför har jag alltid den vid makrofotografering. Spelar ingen roll vad jag har sett vilken typ av tillverkare eller gamla de är. Upplev dock att af fungerar bättre med nikons onjektiv. Större öppningar hjälper till tror jag. Dock är ingen af kamera lysande till manuell inställning då de inte har den mattskiva som vi hade på gamla dar. Man kan dock byta mattskiva om man vill det
Fredrik AVT
Aktiv medlem
Det finns många aspekter i segmentering av kameror. En sådan är sökaren. D5100 tillhör Nikons segment hobbynivå och här spar man in på sökaren då den dels är liten och dels har en pentaspegel eller dachspegelkonstruktion. Dessa är mörkare och otydligare än de mer påkostade pentaprismorna i glas. Detta gör ren manuell fokusering svår med undantag av "chippade" objektiv som ger AF confirm vilket får fokuspunkten att lysa till då rätt fokus erhålls. Man kan även få ett pip om detta är aktiverat. Övriga objektiv blir svåra att fokusera manuellt.
ztenlund
Aktiv medlem
Detta gör ren manuell fokusering svår med undantag av "chippade" objektiv som ger AF confirm vilket får fokuspunkten att lysa till då rätt fokus erhålls. Man kan även få ett pip om detta är aktiverat. Övriga objektiv blir svåra att fokusera manuellt.
Ett bra förslag vore att du satte dig in i skillnaderna mellan märkena innan du gör dylika uttalanden. Det du skriver låter som Canon och inte Nikon. Fokuskonfirmationen fungerar med AI-objektiv på D5100.
Nikon har en sida om vad som gäller med olika sorters objektiv, för övrigt:
http://imaging.nikon.com/lineup/dslr/d5100/compatibility02.htm
Däremot får man klara sig utan all exponeringsmätning om man inte har ett objektiv med "CPU" med den aktuella kameramodellen.
Helmetrock
Aktiv medlem
1. Svårt.
2. Svårt.
3. Svårt.
Problemet är som sagt att sökaren är för dålig, men det är den på nästan alla kameror i normal prisklass, du får betala mycket för en bra sökare.
Varför vill du fokusera manuellt med objektiv som har autofokus för övrigt?
2. Svårt.
3. Svårt.
Problemet är som sagt att sökaren är för dålig, men det är den på nästan alla kameror i normal prisklass, du får betala mycket för en bra sökare.
Kasch
Aktiv medlem
1. Svårt.
2. Svårt.
3. Svårt.
Anledningen är att jag fått ett erbjudande om att köpa ett bra makroobjektiv för en billlig penning - AF fungerar inte men annars är objektivet i gott skick. Testade lite med det vanliga kitobjektivet och jag upplevde att det gick relativt bra att fokusera i liveview-läge om man "zoomar in" bilden på lcd:n. Sökaren verkar, som ni redan konstaterat, värre att jobba med. Kanske man det ändå vara värt att testa makrot - just vid makrofotografering med D5100 funkar liveview hyfsat med tanke på den vinklingsbara skärmen (men jag kommer förmodligen också använda makrot till en del landskap och porträtt).
pdahlen
Aktiv medlem
Ja, min dotter har en D5000 och hon använder den ganska ofta i liveview för manuell makrofotografering, man kan ju zooma in i bilden och sätta skärpan bättre på det sättet. Sedan så är det inte omöjligt att sätta skärpan manuellt med sökaren (bara svårare än med tex D90/D300 etc), har själv gjort det i något år innan jag köpte en D90. Det kommer vara lättare än ditt kitobjektiv då makrot har bättre ljusstyrka, så får du det billigt så köp. Annars så har du Nikkor 40/2.8 för ung 2000:- eller att du kan köpa ett begagnat i området 60-100/2.8 för runt 3000-3500:-.
perstromgren
Aktiv medlem
I makrosituation med kameran på stativ, liveview påslagen med full förstoring: lätt som en plätt!
I sökaren är det besvärligare, som nämnts.
Om det är billigt och du vill använda det primärt till makro, kan du lugnt köpa objektivet.
Per.
I sökaren är det besvärligare, som nämnts.
Om det är billigt och du vill använda det primärt till makro, kan du lugnt köpa objektivet.
Per.