Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
manuella objektiv på EOS kamera
- Trådstartare Tobbe K
- Start datum
skalmac
Aktiv medlem
det finns en sådan converter, den har en liten lins i sig, och gör en liten brännvidsförlängning (tror jag) men man tappar vissa finesser med ljusmäting tror jag, jag vet att gamla Voxon hade sådan, men dom är nu uppköpta av Scandinavian photo.
Hittade denna länk också! men man ska nog ha en bättre Canonmodell och teleobjektiv av bättre klass då!
http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/canon/fdresources/fdlenses/fdeos.htm
Hittade denna länk också! men man ska nog ha en bättre Canonmodell och teleobjektiv av bättre klass då!
http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/canon/fdresources/fdlenses/fdeos.htm
Senast ändrad:
Ellery Sneed
Aktiv medlem
T2 adapter gör det möjligt att använda FD på EOS
Ellery Sneed
Aktiv medlem
T2 adaptern är en "bussning", som jag har testat tidigt i mina da'r och kan inte minnas att det var några problem.
Ellery Sneed
Aktiv medlem
M42 heter det tydligen nu, www.photax.se
Emil-G
Aktiv medlem
skulkaren skrev:
M42 heter det tydligen nu, www.photax.se
M42 är en skruvgänga som användes innan de märkesspecifika bajonettfattningarna kom till på 60-talet (eller när det nu var). Det finns adaptrar till många olika kameramärken men jag tror inte det tillverkas nya objektiv med denna fattning. Största nackdelen var att man fick blända ner själv, inte som idag där kameran stänger bländaren automatiskt, alternativt komponera bilden i nerbländat läge.
Jag har sett adaptrar mellan EF och FD men jag kommer inte ihåg var. Jag tror det var nån av de engelska siterna som fotosidan.se länkar till.
objernulf
Aktiv medlem
Det finns två typer av adaptrar, med och utan linser.
Utan linser används för de objektiv som har större film-bajonett avstånd än EOS (44 mm). Sådan adaptrar gör att objektiven kan fokuseras även till oändlighet. Det finns:
M42 - vanlig Pentax/Praktica skruvgänga
T2 - skruvgänna för speciella objektiv
Tamron adaptall
Nikon F
Leica R
Med linser används för objektiv som har lika eller kortare film-bajonett avstånd. Linserna gör att man kan fokusera till oändlighet. Det hela fungerar dock som en svag telekonverter så det passar inte vidvinklar så bra.
Canon FD, piratadapter, 1,17x
Canon FD, originaladapter, 1,26x, passar endast L-optik över 200mm
Dessutom finns en Canon original macroadadapter FD-EOS men då tappar man fokusering på oändligheten.
OBS att man med alla adaptrar får problem med ljusmätningen (den slår fel upp till några steg) med många EOS-modeller.
Utan linser används för de objektiv som har större film-bajonett avstånd än EOS (44 mm). Sådan adaptrar gör att objektiven kan fokuseras även till oändlighet. Det finns:
M42 - vanlig Pentax/Praktica skruvgänga
T2 - skruvgänna för speciella objektiv
Tamron adaptall
Nikon F
Leica R
Med linser används för objektiv som har lika eller kortare film-bajonett avstånd. Linserna gör att man kan fokusera till oändlighet. Det hela fungerar dock som en svag telekonverter så det passar inte vidvinklar så bra.
Canon FD, piratadapter, 1,17x
Canon FD, originaladapter, 1,26x, passar endast L-optik över 200mm
Dessutom finns en Canon original macroadadapter FD-EOS men då tappar man fokusering på oändligheten.
OBS att man med alla adaptrar får problem med ljusmätningen (den slår fel upp till några steg) med många EOS-modeller.
slabbe
Aktiv medlem
Tobbe K skrev:
jag en konverter eller finns det redan ? har ni ngt tips ? [/B]
(tips)
Vad jag vet så skall det fungera med de flesta EOS-hus, men
bl a EOS30/33 mäter inte korrekt ifall man kopplar på ett elektronik-fritt objektiv.
Mitt 30-hus mäter ungefär tre steg fel om jag inte anväder "el-objektiv". Detta kan testas genom att försiktigt lossa lite på gluggen för att "bryta elektronikkopplingen" och jämföra vad kameran tycker att det skall vara för slutartid.
slabbe
Aktiv medlem
Här är en länk, http://photonotes.org/articles/eos-manual-lenses/