Annons

mappstruktur Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Rockberg

Aktiv medlem
I mappstrukturen inuti Lightroom går det inte att se bilder i en mapp i taget.

Det jag menar är att i en vanlg mappstruktur på en dator ser man bilderna i en mapp i taget. När man i tex Bridge sedan klickar på pilen för den underliggande mappen (mac) ser man bilderna i den mappen. På så sätt går det att se bilderna i mapparna separat och det går att skapa flera undermappar för att skapa ordning.

I Lightroom ser man alla bilder i alla mappar om man tittar i den översta mappen i strukturen och jag tycker det blir rörigt.

Jag har Raw-bilder i en mapp och i en undermapp ligger antingen PSD-bilder eller jpg-bilder och jag skulle vilja kunna titta på Raw-bilderna utan att psd- eller jpg-bilderna syns.

Finns det någon inställning för detta i LR eller är det bara ett läge för mapparna?

från en FAQ

Workarounds to sub folder contents always visible when selecting the root folder.

When you only want to see the Raw or DNG in a top level folder and not the PSD, TIF or JPG in the sub folders
Select the top level folder
Go to the Metadata Browser>File Type
Ctrl click Raw or DNG

If you want to see more than one file type, but not all, just Ctrl (Apple) click on all the desired file types.
To switch, repeat the Ctrl (Apple) click on the file type(s) you are done with.

Adobe may add a switch to control viewing sub folders again. If you do not believe this, you could adjust your folder structure so that all photos are in sub folders.
This allows you to see all photos contained within the root’s sub folders or just specific types by clicking a sub folder.
You can also Ctrl (Apple) click multiple folders or shift click a range of folders.

Example:
20070224 (no photos, only folders)
-Raw sub folder
-PSD sub folder
-JPG sub folder

Tack för tipset ... men jag får det inte att fungera ... tror jag gjort enligt instruktion.

Har du provat själv Roine?

hej
nepp, jag har mina bearbetade bilder i en annan struktur, dvs det uppkommer inte.

skiljer på raw o jpg på olika diskar.

roine

Jag fattar inte strukturen alls

Ex;
1.Jag importerar bilderna direkt från kameran
2.Fixar och donar och deletar de jag inte vill ha
3.Nu vill jag lägga i en mapp och bränna....

Hur fa.... gör jag då? Exporterar jag blir det JPG, det är ju orgainalen jag vill spara

Om någon orkar får han/hon gärna förklara hur det funkar.

Jag gillar reglagen och allt annat i Lightroom men jag fattar inte hur biloteket är tänkt att fungera.

Lite övriga tankar om arbetsflödet är också välkommet.

MVH/Björn

i lr kan du välja hur den gör med originalfilerna i setuppen vid import, ett av valen är att kopiera till en viss folder, den kan du sen bränna med ditt ordinare CD brännarprogran, det kan du inte bränna i LR.

Så kan du hantera originalfilerna, i LR rensar du sen i den mappen för det är den som LR importerar.

Roine

ANNONS
Götaplatsens Foto