Annons

Marknadens bästa digitala kompaktkamera!

Produkter
(logga in för att koppla)

niklas1965

Medlem
Hej! Är det Ricoh GR Digital eller Leica/Panasonic´s 10,4 MegaPixelskamera!Eller finns det bättre med Canon eller Nikon? Är helt novis på digitalt! Men betalar gärna för kvalitet. Mina analoga kompakter har varit Ricoh GR1s och nu. Leica Minilux DB- oftast med Fuji Velvia 50 ASA. Någon ny "värstingmodell" på gång? // Niklas.

Sigma DP1 kommer ha samma sensor som i systemkameran SD14 men den har inte kommit ut än vad jag vet. Har heller ej sett någon prisuppgift på den.

Det beror väl lite på vad du menar med "bästa" och "kompakt"... :)

En kompaktkamera kan ju knappast mäta sig med en DSLR så då blir liten storlek viktigare än ultimat bildkvalitet. Jag röstar på Fujis senaste modeller. Bra bild, bra höga ISO, fungerande upplättningsblixt, låg fördröjning på avtrycket, kompakt - går att ha i fickan. Ingen "värsting" kanske men ett bra komplement till DSLR:en som får ta dom seriösa fotouppdragen.

Har du kört Leica minulux och Ricoh GRs, så rekommenderar jag nog Ricoh GR Digital! Till den kan du köpa sökare som tillbehör och placera på blixtskon! Den möjligheten saknar de flesta andra digitala kompakter (bla de tre som nämnts tidigare här)!

Googla den på nätet! Kamera och Bild har en bra recension i PDF-format!

...Ok! Hittar lite info om dom på internet! Kan bara "sikta och skjuta" ungefär, men man börjar ju bli lite sugen på en digitalkamera! Tack för info. /Niklas.

ANNONS
Götaplatsens Foto