Annons

Massor med fokuspunkter

Produkter
(logga in för att koppla)

MixPix

Aktiv medlem
Vet inte om detta hamnade i rätt forumdel men hittade inget bättre.

En säkert riktigt dum fråga...men senare kameramodeller (samt en del proffsmodeller) har väldigt många fokuspunkter. Ryktena kommer nu om en Sony-kamera med ohyggligt många af punkter.

Jag undrar lite hur man använder en sådan mängd punkter?
I mitt fotograferande använder jag oftast EN punkt eller ibland utökad punkt.
I vilka lägen har man behov av samtliga punkter eller ännu hellre 40+ punkter?

Följande fokus där objekten nödvändigtvis inte bara rör sig mot/från kameran precis i en fokuspunkt. Sedan kan bildpunkter utåt kanterna vara bra eftersom man vid korta skärpedjup riskerar att saker och ting hamnar ur fokus om man fokuserar med mittpunkten och komponerar om.

Givetvis är inte marknadsföringsaspekten att förakta. Alla vet att mer av allt är bättre. ;)

Följande fokus där objekten nödvändigtvis inte bara rör sig mot/från kameran precis i en fokuspunkt. Sedan kan bildpunkter utåt kanterna vara bra eftersom man vid korta skärpedjup riskerar att saker och ting hamnar ur fokus om man fokuserar med mittpunkten och komponerar om.

Givetvis är inte marknadsföringsaspekten att förakta. Alla vet att mer av allt är bättre. ;)

Jag köper delvis dina argument.
Dock måste väl motivet vara mer eller mindre frilagt då för att hindra att kameran hittar fokus på nåt annat?

Jo såklart det är ett marknadsargument, är bara nyfiken på hur folk använder sina fokuspunkter idag eftersom jag själv aldrig aktiverar alla punkterna. :)

Det finns säkert många svar på den frågan. Jag har en 5D2 och har beställt en 5D3 bl.a. av det skälet. Följa flygande fåglar med AF på 5D2 är i stort sett inte möjligt. Hoppas det ska bli betydligt bättre med 61 punkter.

När jag fotar fåglar med kamera på stativ och fjärrutlösning händer det allt för ofta att fokuseringen missar p.g.a. för få AF-punkter.

Några exempel.

Tillägg:
Desutom så kan 5D3 med fokus följa den punkt du fokuserade på förutsatt att det finns fokuspunkter på stället.

Senast ändrad:
Det finns säkert många svar på den frågan. Jag har en 5D2 och har beställt en 5D3 bl.a. av det skälet. Följa flygande fåglar med AF på 5D2 är i stort sett inte möjligt. Hoppas det ska bli betydligt bättre mee 61 punkter.

När jag forta fåglar med kamera på stativ och fjärrutlösning händer det allt för ofta att fokuseringen missar p.g.a. för få AF-punkter.

Några exempel.

Aldrig lyckats med det, tycker jämt AF hittar fokus på nåt annat än den flygande fågeln i det fallet?
Isf hade jag velat ha alla 40 punkterna i en LITEN cirkel i mitten... :)

Det bästa med mitt byte 50D->7D är utökad punkt, den använder jag när jag följer flygande fåglar på längre avstånd just. Med fler punkter än så tycker jag som sagt att AF träffar andra saker än fågeln. (Trots custominställningar för att just följa istället för att hitta ny fokus.)

Aldrig lyckats med det, tycker jämt AF hittar fokus på nåt annat än den flygande fågeln i det fallet?
Isf hade jag velat ha alla 40 punkterna i en LITEN cirkel i mitten... :)

Det bästa med mitt byte 50D->7D är utökad punkt, den använder jag när jag följer flygande fåglar på längre avstånd just. Med fler punkter än så tycker jag som sagt att AF träffar andra saker än fågeln. (Trots custominställningar för att just följa istället för att hitta ny fokus.)
Det har jag med 5D2 men det är svårt och fordrar lite tur.

En annan orsak att ha gott om fokuspunkter vid följande fokus är att om man följer ett motiv men samtidigt vill ha en viss komposition med motivet någon annanstans än i mitten är enda sättet att välja en annan fokuspunkt. Det går ju inte att komponera om bilden medan man har följande fokus.

Sedan finns det saker som Nikons 3D fokus, den kräver gott om fokuspunkter och tätt emellan dem för att jobba så bra som möjligt.

En annan fördel är som sagt att man kan välja var i bilden man vill ha fokus direkt utan att behöva komponera om.

Å andra sidan, tar man bilder på stillastående motiv och har gott om tid för det är det nog sällan man egentligen behöver bekymra sig för det där med fokuspunkter ;-)

Vet inte om detta hamnade i rätt forumdel men hittade inget bättre.

En säkert riktigt dum fråga...men senare kameramodeller (samt en del proffsmodeller) har väldigt många fokuspunkter. Ryktena kommer nu om en Sony-kamera med ohyggligt många af punkter.

Jag undrar lite hur man använder en sådan mängd punkter?
I mitt fotograferande använder jag oftast EN punkt eller ibland utökad punkt.
I vilka lägen har man behov av samtliga punkter eller ännu hellre 40+ punkter?

Du har fått flera svar, men som andra varit inne på:

1. Många fokuspunkter underlättar enormt när du skall följa ett rörligt motiv som rör sig oregelbundet. Klassiskt exempel är ju fåglar i flykten, ett annat att följa en åkande/springande idrottare som fintar och byter riktning en smula hela tiden för att lura motståndare (inräknat fotografer).

2. Många fokuspunkter underlättar när du vill kunna ha fokus på just ett ställe (i bilden) och samtidigt vill komponera bilden.

Tänk på att ett avancerat fokussystem mäter i många punkter samtidigt och kan dra en hel del slutsatser om hur det du pekar på rör sig och därmed kan vara överraskande bra på att följa motiv även när det finns störningsmoment. Ta ett klassiskt exempel när du följer en spelare och någon dyker upp mellan dig och spelaren. Den valda fokuspunkten uppfattar plötsligt ett helt annat avstånd, medan några av de yttre kringliggande indikerar att motivet fortfarande kan vara kvar på ungefär samma ställe och AF-systemet kan då välja att avvakta med att fokusera om drastiskt (på domaren/linjemannen/motspelaren/funktionären eller vad det nu var som dök upp)

Riktigt avancerade system väger ju in ytterligare mer information, som Nikons 3D-fokus och Canons nya liknande som bägge också väger in färg- och ljusinformation i ekvationen. Då talar vi många tusen "punkter" ... :)

Men enkelt uttryckt, många AF-punkter är något som gör en autofokus säkrare och mer tillförlitlig och dessutom smidigare att ställa in just så som man vill ha den.

Det är faktiskt lite som med pixlar i själva bildsensorn - ju fler mätpunkter man kan använda, ju mer kan man få reda på om motivet :)

ANNONS
Götaplatsens Foto