Annons

Matcha färger?

Produkter
(logga in för att koppla)

Skagg

Aktiv medlem
Jag har ett gäng bilder som är tagna med två olika kameror och skiljer sig rätt drastiskt i färg. Finns det något smart sätt att få dem så lika varandra som möjligt? Känns inte så lockande att justera varje bild "helmanuellt", om ni fattar vad jag menar.
Alla bilder är porträttbilder med samma bakgrund.

Finns en funktion i PS CS som just hanterar detta. Du anger vilken bilden ton- och färgkurvan skall "lånas" ifrån, sedan vilka bilder den skall appliceras på.

Detta borde lösa ditt problem.

Det var som jag misstänkte då, men de skiljer sig FÖR mycket för den funktionen. Och inte fan blir det lättare av att bilderna ser helt olika ut i Explorer och Fototjopp. Någon som vet varför?

stoltz skrev:
Finns en funktion i PS CS som just hanterar detta. Du anger vilken bilden ton- och färgkurvan skall "lånas" ifrån, sedan vilka bilder den skall appliceras på.

Detta borde lösa ditt problem.

Finns denna funktion i 7'an? Kör CS på jobbet och har använt funktionen några gånger med varierande resultat men hittar inte igen den i 7'an som jag har hemma.

Det är bara att glömma problemet med att matcha färgerna på olika bilder så länge färgerna på SAMMA bild inte ser likadana ut i olika program. Kolla bilden http://www.riksost.com/ps-fg.JPG
Den vänstra som det ser ut i PS, den högra som det ser ut i Windows bildvisare "Förhandsgranskning" (skärmdump, inklistrad med PS). Om jag sen öppnar originalbilden i Explorer får jag en tredje variant, den helt klart bästa.
Att Förhandsgranskaren suger kan jag gå med på, men hur får jag bilderna att se lika ut i Photoshop och Explorer?

Okej, nu krånglar vi till det lite till: för att köra Adobe RGB på D70 måste man ställa in "Optimera bild" till "Egen". På "Egen" kan man sedan ställa in Adobe RGB. Jag kör "Optimera bild"-inställningen på "Normal", men får ända Adobe RGB på mina bilder. Någon mer som har uppmärksammat detta?
Hur som helst verkar det bara skilja i utseende mellan olika program på bilder med Adobe RGB, och det ska det väl göra om jag fattat rätt?

Skagg skrev:
...Att Förhandsgranskaren suger kan jag gå med på, men hur får jag bilderna att se lika ut i Photoshop och Explorer?
Så här det det ut för mig i XP i olika program.
Jag får återvända med hur det fungerar med visning i olika program.
D-70 vet jag ingenting om...

Bilagor

• xp.jpg
    xp.jpg
    34.8 KB · Visningar: 254
Vet inte om jag svarar inom rätt domän för ditt problem, men problemet du har beror nog på val av färgrymd. Explorer hanterar inte färgrymder (dock inte helt säker) och det är just detta som gör att dina bilder skiljer sig åt mellan PS och Explorer.

Matcha färger funktionen introducerades i Fototjopp CS, om jag inte minns fel.

ANNONS
Götaplatsens Foto