Annons

Mattskiva A700

Produkter
(logga in för att koppla)

Jumfer

Aktiv medlem
I dpreviews recension av Sony A700 skrev dom att mattskivan är utbytbar. Ser inte det som alternativ på någon site jag tittat på. Någon som vet om det går eller inte?

OK låter ju lovande, vilka är dom två vanliga och hur beställer/monterar man? Jag ser ingen Sony-modell på Katz-sidan men kanske ser illa?

OK jag hittade att det inte finns någon Katz än men min Google vill inte hitta någon info alls om dom två nämnda standard heller, hjälp?

Varför vill ni byta mattskiva på era A700? Jag är supernöjd med den som finns monterad från fabrik.

Lyfter upp denna något ålderstigna tråd med en länk till en instruktion för byte av mattskiva på a700

http://www.focusingscreen.com/work/a700en.htm

Jag ska ge mig på den här operationen själv inom kort.

/ Christer

Det kommer att gå bra. Se till att ta det lugnt och fint och gärna under köksfläkten för att inte få onödigt damm under mattskivan.
Mattskivan kan först hamna lite snett i förhållande till spotfocusmarkeringen, men det är bara att släppa spännbygeln och placera om den tills man är nöjd. Jag flyttade den genom att försiktigt knacka på kamerahuset så den lixom gled/hoppade till en ny position.

Viktigast är att inte repa mattskivan (den gamla eller nya). Så förbered en luddfri, mjuk landnigsplats för originalmattskivan när du tar ut den.

Lycka till
/T

Det kommer att gå bra. Se till att ta det lugnt och fint och gärna under köksfläkten för att inte få onödigt damm under mattskivan.
Mattskivan kan först hamna lite snett i förhållande till spotfocusmarkeringen, men det är bara att släppa spännbygeln och placera om den tills man är nöjd. Jag flyttade den genom att försiktigt knacka på kamerahuset så den lixom gled/hoppade till en ny position.

Viktigast är att inte repa mattskivan (den gamla eller nya). Så förbered en luddfri, mjuk landnigsplats för originalmattskivan när du tar ut den.

Lycka till
/T

Tack för tipsen Tobbe, det gick som en dans-ish :) järnspikar vad mycket lättare det blev att sätta skärpan! Förstår inte varför det inte sitter en sån skiva i från början? nu kan jag ju till och med microjustera skärpan med Sigmas smidiga "focusoverride".

/ Christer

Tack för tipsen Tobbe, det gick som en dans-ish :) järnspikar vad mycket lättare det blev att sätta skärpan! Förstår inte varför det inte sitter en sån skiva i från början? nu kan jag ju till och med microjustera skärpan med Sigmas smidiga "focusoverride".

/ Christer

Yes box :)

ANNONS
Götaplatsens Foto