Annons

Mattskiva till EOS 5

Produkter
(logga in för att koppla)

renato

Medlem
Jag har kollat lite i utrustningslistan till EOS 5 och sett att mattskivan med beteckningen Ed-D har fokuseringspunkt i mitten markerat och att den har "galler" (saknar ord för "grid") med, och dessa galler är fördelade med 5 vertikala och 3 horisontella linjer. Med tanke på att sökaren i EOS 5 inte visar hela bilden, utan 92%vertikalt och 94 % horisontalt, var i sökaren (gallern) skall folkuspunkten placeras för att den skall hamna i gyllene snittet?
Jag känner till Fibonacci`s talserie och förhållandet 3:5, 5:8, osv, men här på denna mattskiva har jag inte kunnat komma på gyllene punktens placering. Det som jag var ute efter var tex skärningspunkten i gallern som skulle motsvara gyllene punktens plats. Vet inte om jag förklarade på vettigt sätt, men jag hoppas att det går att förstå...
mvh Renato

Utflyttad och passar på att besvara din fråga Renato.
Lite annorlunda fråga.. Den mattskivan använs i huvudsak till arktitektfotografering för at ha koll på linjerna.

Följdfråga.
Byter man mattskivan själv eller är det serviceverkstad som gäller?
Ögonstyrd autofocus, fungerar den som vanligt på mattskivan med rutnät?

Mattskivan byter man själv med verktyget som följer med. Mycket enkelt. Ögonstyrningen har jag för mig inte fungerar då kameran inte får några referenspunkter.

Ja, tanken är väl att används vid arkitekturfoto o liknande och då är ju fokuseringan i regen manuell ändå, t.ex med vidvinkel och TS optik.

ANNONS
Götaplatsens Foto