renato
Medlem
Jag har kollat lite i utrustningslistan till EOS 5 och sett att mattskivan med beteckningen Ed-D har fokuseringspunkt i mitten markerat och att den har "galler" (saknar ord för "grid") med, och dessa galler är fördelade med 5 vertikala och 3 horisontella linjer. Med tanke på att sökaren i EOS 5 inte visar hela bilden, utan 92%vertikalt och 94 % horisontalt, var i sökaren (gallern) skall folkuspunkten placeras för att den skall hamna i gyllene snittet?
Jag känner till Fibonacci`s talserie och förhållandet 3:5, 5:8, osv, men här på denna mattskiva har jag inte kunnat komma på gyllene punktens placering. Det som jag var ute efter var tex skärningspunkten i gallern som skulle motsvara gyllene punktens plats. Vet inte om jag förklarade på vettigt sätt, men jag hoppas att det går att förstå...
mvh Renato
Jag känner till Fibonacci`s talserie och förhållandet 3:5, 5:8, osv, men här på denna mattskiva har jag inte kunnat komma på gyllene punktens placering. Det som jag var ute efter var tex skärningspunkten i gallern som skulle motsvara gyllene punktens plats. Vet inte om jag förklarade på vettigt sätt, men jag hoppas att det går att förstå...
mvh Renato