LasseGurra
Aktiv medlem
Har sökt men inte hittat någon information om det finns någon max gräns på minnes korten.
Funkar det med ex ett Kingston SDXC Class 10, 128GB?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Har sökt men inte hittat någon information om det finns någon max gräns på minnes korten.
Den skall stödja SDXC med alla storlekar det innebär. Har dock inte testat själv.
Här en site med testade minneskort till D800, han har testat 64GB SDXC och 128GB CF.
http://www.robgalbraith.com/bins/ca...id=6007-12451&sort_col=capacity&sort_dir=DESC
/Karl
Tack för ett snabbt svar.
Ska testa med ett sånt här
http://www.itsajten.com/produkt/Kingston-SDXC-Class-10-128GB?ref=prisjakt
Hmm..ok kansle bäst att satsa på ettDet är ett stort men långsamt kort.
Med ett class 10-kort kan du ta ca 18kort i fullfart innan det börjar ta mot, dom snabbaste SD-korten klarar upp mot 25 idag. Det kommer också ta ganska lång tid att tömma det kortet eftersom det är stort och långsamt. Tömningen kommer ta ca 2tim15min om inget allt går optimalt.
/Karl
Hmm..ok kansle bäst att satsa på ett
SanDisk SDHC EXTREME PRO 32GB 95MB/s
Med risk för att låta nedlåtande:
På sidorna 433 och 434 i manualen står det vilka minneskort som kameran stödjer (eller Nikon vill att du använder).
På sidan 435 står det hur många bilder bufferten klarar av innan den blir full. Minneskortets hastighet är en av de avgörande faktorerna till hur fort du fyller bufferten. Den andra är hur många bilder du tar i ett svep. Den tredje hur stora filer du ställt in att kameran ska skapa. Hur länge du behöver vänta innan bufferten är tom avgörs enbart av hastigheten på minneskortet.
Jag kör med förlustfri komprimering 14-bitar NEF och får in 17 bilder innan bufferten är full - precis som det står i tabellen i manualen. När jag tankat över bilderna till datorn ser jag att de ligger runt 40 MB/st.
Slarvigt räknat blir buffertens storlek 17 bilder * 40 MB/bild = 680 MB (ja, jag vet att det är fel att räkna så, men följ med så visar jag på tidsskillnaden)
Med det långsamma kortet från Kingston tar det alltså 680/10=68s eller 1 minut och 8 sekunder att tömma bufferten till kortet. Inte 2 timmar och 15 minuter som nämndes. Ett kort med 95MB/s ger, enligt samma analogi, att kameran tar 7,2 sekunder att tömma bufferten.
Det har alltså en betydelse vilken hastighet du väljer. MEN hur ofta fyller du bufferten egentligen?
//Anders
Du har några fel. 1 bufferten töms givetvis samtidigt som den fylls Bufferten kan därför inte antas vara så stor som du antar, det är därför korthastigheten är så betydande. 2 jag hävdade aldrig att det skulle ta 2tim 15min att tömma bufferten, jag hävdade att det skulle ta 2tim och 15min att ladda över 128GB från ett Class 10-kort till en dator om inget annat bromasade på datorn.
/Karl
Den teoretiska maxhastigheten på kortet och den faktiska skrivhastigheten i kameran är inte densamma dessvärre.
Jag använder Lexar Professional 600X 64GB SD som andrakort och det fungerar fint.
Har ett Lexar Professional 1000X 32GB CF som jag köpte efter att jag läst detta testet:
http://www.robgalbraith.com/bins/camera_wb_multi_page.asp?cid=6007-12451
Köpte en USB3 kortläsare och en flashdisk för att kunna tömma kameran fort och det går bårtåt 150MB/s på CF och inte mycket långsammare från SD`n så den är snabbare än vad den utger sig för att vara.
Långa väntetider när jag tankar ur kort är irriterande tycker jag och jag är ganska nöjd med detta kit!
Det blev till slut ett SanDisk CF EXTREME PRO 32Gb 90 MB/s
Nu väntar man på att batteriet ska bli klart som man får börja fippla![]()