Annons

Med snabbplatta som krav

Produkter
(logga in för att koppla)

alster

Medlem
Har haft min 350D sedan i April och vill både ha nytt objektiv och ett stativ. Huset i sig är helt underbart för dom pengarna. Prioriterar stativet först då kitobjektivet kunde varit värre d.v.s det duger ett par månader till.

Har läst mängder med inlägg i forum och recensioner om olika stativ och tycker själv att en snabbplatta är ett måste. Drar ju ner på tiden när man ska hålla på och skruva av och på kameran hela tiden. Eller har jag fel uppfattning? Manfrottos 728B känns i så fall helt rätt när det gäller val av ett stativ med snabbplatta.

Är verkligen ingen proffsfotograf men har ett brinnande intresse för fotografering. Därför får stativet gärna inte kosta över 2000kr. Har heller inga planer på att köpa någon super duper telezoom så stativet behöver inte tåla flera kilo. Men det får gärna vara ungefär lika långt som mig, i alla fall i huvudhöjd, ca 160-170cm.

Vad tycker ni som har en bättre översikt än mig på "stativ marknaden" att jag ska slå till med?!

Tack på förhand!

alster skrev:
Har haft min 350D sedan i April och vill både ha nytt objektiv och ett stativ. Huset i sig är helt underbart för dom pengarna. Prioriterar stativet först då kitobjektivet kunde varit värre d.v.s det duger ett par månader till.

Har läst mängder med inlägg i forum och recensioner om olika stativ och tycker själv att en snabbplatta är ett måste. Drar ju ner på tiden när man ska hålla på och skruva av och på kameran hela tiden. Eller har jag fel uppfattning? Manfrottos 728B känns i så fall helt rätt när det gäller val av ett stativ med snabbplatta.

Är verkligen ingen proffsfotograf men har ett brinnande intresse för fotografering. Därför får stativet gärna inte kosta över 2000kr. Har heller inga planer på att köpa någon super duper telezoom så stativet behöver inte tåla flera kilo. Men det får gärna vara ungefär lika långt som mig, i alla fall i huvudhöjd, ca 160-170cm.

Vad tycker ni som har en bättre översikt än mig på "stativ marknaden" att jag ska slå till med?!

Tack på förhand!

Jag har ställt samma fråga som du innan i forumet, och jag valde ett Manfrotto 055PROB och 141 RC 3 vägshuvud till min! Men du kanske vill ha en kulled?

Kolla disskusionen här http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=49809 samt en bild av mitt stativ :)

Likadan kamera som du men med tyngre objektiv, kan bara säga att det är stabilt :)

Lycka till!

Edit, jag gav 1600 för mitt, med 10% rabatt!

Plus att du är lite kortare än mig så du kanske inte behöver 055PROB men det kan vara bra att ha höjden! Och prisskillnaden mellan dem är typ en hunding!

Jag skall försäka besvara rubriken.

Inte måste man ha snabbplatta! Jag har använt stativ i många herrans år och aldrig brytt mej om den investeringen. Allt har ju med bekvämlighet och ev snabbhet att göra.

Stativhuvuden har ju också olika sätt för hur kameran skall monteras. Olika smidig montering alltså.

Glöm heller inte att du kan få "problem" att använda blixten på stativet. Endera snabbplatta på blixten eller gänga på stativet.

Numera har jag snabbplatta och det är underbart men skapligt dyrt.

Som vanligt är det du och dina behov som bestämmer.

En tanke till sist:
Ett tungt och omständigt stativ blir oftast kvar hemma eller i bilen.

/AnWi

om du har en sån här så behöver du inte snabbkoppling . . och en massa plattor till allt

486MG

har en själv och det är minimalt långsammare än snabbkoppling

//rob

Jag tycker att snabbkoppling stör om jag vill ta en frihandsbild men det beror väl i & för sig mycket på dess utformning.

Stativfotograferande är för mig en mycket avkopplande sysselsättning, har sällan bråttom. Oftast så går jag (om möjligt) med stativet över axeln & kameran kopplad hela tiden. Om dom inte är kopplade så ser jag inte problemet med att skruva dit kameran.

Hade en snabbkoppling på mitt gamla Gitzohuvud men hatade klunsen under kameran. Finns dock säkert smidigare saker idag kanske...

//Larsa

Tackar!

Tack alla som svarat! Har fått en ny syn på saken nu.. ska tänka om. Hoppas inte inlägget var helt i onödan.

TACK!

Just nu lutar det åt ett 055 Pro.. Frågan är bara vilket huvud man ska ha. Kulled verkar vara ganska givet. Frågan är bara med eller utan snabbplatta? Det får ju inte vara "sladrigt". Då förlorar man ju hela tanken med stativ.

Så vilket huvud är lämpligast för under 700 lappen?! Jag tycker nämligen inte man får så mycket ur produkt recensionerna.

Manfrotto 486RC2 är väl vettig, om du måste hålla dig under 700kr. Jag skulle nog själv valt lagt till en hundralapp till och köpt 488RC2 istället. Den har separat panorering och klarar mer vikt.

Sladdrigt blir det inte, men man känner ju skillnad på min arca-koppling. Hur mycket det verkligen ger i verkliga livet är en annan femma. :)

Jag valde ett huvud med acra-snabbfäste för att plattorna är mindre och smidigare, men då ramlar det iväg på betydligt mer pengar.

Manfrotto 488RC2 skulle jag valt. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto