Annons

Mediamarkt

Produkter
(logga in för att koppla)

transalp-01

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa ett Olympus 12-40 på Mediamark.

Hur är Mediamarkts hantering av garantiärende, reklamationer och DOA? Är det någon som har erfarenhet och vill dela med sig?
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa ett Olympus 12-40 på Mediamark.

Hur är Mediamarkts hantering av garantiärende, reklamationer och DOA? Är det någon som har erfarenhet och vill dela med sig?
Garantiärendet borde vara ett avtal mellan dig tillverkaren, så dör Mediamarkt (risken uppenbar), tar andra över din garanti.

/Ulf
 

djungel

Aktiv medlem
Jag lämnade in en D5100 i vintras på Mediamarkt i Lund och det tog evigheter innan jag till slut fick tillbaka min kamera, men det berodde mest på Nikon i Stockholm. Mediamarkt på plats skötte allt bra men deras kundtjänst var en katastrof. När jag ville prata med någon på plats där jag lämnat kameran sa kundtjänst att det inte gick att ringa till butikerna. De gav aldrig med sig så jag fick köra många mil extra för att komma till butiken och fråga om hur det gick med kameran. I butiken gjorde de dock allt de kunde och var väldigt trevliga men som sagt kundtjänsten centralt var en fullständig katastrof.
 

transalp-01

Aktiv medlem
Jag lämnade in en D5100 i vintras på Mediamarkt i Lund och det tog evigheter innan jag till slut fick tillbaka min kamera, men det berodde mest på Nikon i Stockholm. Mediamarkt på plats skötte allt bra men deras kundtjänst var en katastrof. När jag ville prata med någon på plats där jag lämnat kameran sa kundtjänst att det inte gick att ringa till butikerna. De gav aldrig med sig så jag fick köra många mil extra för att komma till butiken och fråga om hur det gick med kameran. I butiken gjorde de dock allt de kunde och var väldigt trevliga men som sagt kundtjänsten centralt var en fullständig katastrof.
Känns inte som det är en butik för mig! Jag vill kunna kommunicera på annat sätt än att behöva åka till butiken.
 

Newnoise

Aktiv medlem
Jag lämnade in en D5100 i vintras på Mediamarkt i Lund och det tog evigheter innan jag till slut fick tillbaka min kamera, men det berodde mest på Nikon i Stockholm. Mediamarkt på plats skötte allt bra men deras kundtjänst var en katastrof. När jag ville prata med någon på plats där jag lämnat kameran sa kundtjänst att det inte gick att ringa till butikerna. De gav aldrig med sig så jag fick köra många mil extra för att komma till butiken och fråga om hur det gick med kameran. I butiken gjorde de dock allt de kunde och var väldigt trevliga men som sagt kundtjänsten centralt var en fullständig katastrof.
Fast nu var det väl serviceverkstaden, Nikon i detta fall, du skulle kontakta. MM skickade ju bara in kameran åt dig, det hade du ju kunnat gjort själv. Jag tycker MM har god service och kunnig personal. Hade strul med min Nikon D7000, fick både hjälp på plats med AF justering i kameran och till slut hjälp att skicka in kameran. Resten av kontakten skötte jag själv med Nikons vetkstad.
Men det är klart, har du möjligheten att gå till en "riktig" fotoaffär så får du säkert många gånger bättre servive och mer kunnig personal.
 

Pippo

Aktiv medlem
Fast skulle bolaget upphöra att existera är det väl tillverkarens ansvar som tar vid? Annat vore väl konstigt.
 

afe

Aktiv medlem
Jag tycker den här formuleringen är lite spännande:

Garanti gäller inte för fel av mindre betydelse och som saknar relevans för produktens funktionalitet.
Vem avgör om felet är av mindre betydelse och saknar relevans? :D
 

PMD

Aktiv medlem
Nej, det är MM som erbjuder 1 års garanti. Länk.
Ha,ha. Vad de beskriver på den sidan är i princip en kortversion av konsumentköplagen.
Alla näringsidkare är tvungna att följa den lagen.

F.ö. brukar även tillverkare ställa ut garantier för sina varor, men den garantin behöver man sällan åberopa i Sverige eftersom konsumentköplagen ger konsumenten så stora rättigheter.
 

reboot81

Aktiv medlem
…Hur är Mediamarkts hantering av garantiärende, reklamationer och DOA? Är det någon som har erfarenhet och vill dela med sig?
Först en rättelse, MM kopplar inte vidare samtal till enskild butik. Men de som svarar på 0770-77 87 87 kontaktar gärna butiken via mail. (Så att säljarna på golvet inte ska stå i telefon, utan lösa ärendet per mail när tid finns ledigt.)

Varje MM-butik är ett fristående bolag, och i varje butik arbetar det olika människor. Så för ett bättre och mer precist svar behöver man nästan veta vilken butik vi pratar om.
Eller så hälsar du på och ställer frågorna, hur fungerar DOA osv. Ofta har säljarna mindre koll på dessa frågor då de sköts av personalen i servicedisken som sköter allt vad gäller garantiärende, reklamationer, returer, öppet köp, support osv.
 

afe

Aktiv medlem
Garantin går inte med automatik vidare, men ofta tar andra aktörer över garantin om en ÅF går i konkurs. Tillverkarnas egna garantier påverkas förstås inte alls av att säljaren konkar.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Kommer ihåg att det var mycket snack i samband med ONOFF, det var flera handlares kk i samma veva, om man då skulle våga handla hos dem. Vad jag kommer ihåg gick garantin vidare, så att folk kunde handla?
 

PMD

Aktiv medlem
...och som väl skulle varit ifylld och stämplad (men aldrig är det), men i Sverige går det väl bra om man kombinerar med kassakvittot...
I Sverige är det sällan någon större vits att utnyttja tillverkarens garanti eftersom konsumentköplagen ger så bra reklamationsrätt för en konsument.
 
ANNONS