Annons

Mekanisk slutare?

Produkter
(logga in för att koppla)

foop

Ny medlem
Läste en recension av en kamera som hette något i stil med Nikon FM3A som hade en mekanisk slutare så man kunde fotografera även om batteriet tog slut (även om ljusmätaren inte fungerade).

Nu undrar jag, vad finns det för andra kameror med sådan mekanisk slutare. Det jag främst undrar är väl om Olympus OM-2/OM-2n har det. När batteriet tar slut fungerar ju inte ljustmätaren eller tidsautomatiken antar jag, men kan man fortfarande knäppa bilder i manuelläget?

Det finns en hel del, dock bara lite äldre kameror (ingen med autofokus). Olympus OM2 (N) har det ej medans OM1 och OM3 har det. Canon F1 (F1 N om man tar ur batteriet). Canon EF. Pentax MX. Nikon FM (FM-2) mfl.

matnyttige skrev:
Det finns en hel del, dock bara lite äldre kameror (ingen med autofokus). Olympus OM2 (N) har det ej medans OM1 och OM3 har det. Canon F1 (F1 N om man tar ur batteriet). Canon EF. Pentax MX. Nikon FM (FM-2) mfl.
...och Leica, de flesta modellerna.

alltså, grejen är att jag testade att ta bilder med kameran avstängd (ingen film i på OM-2). Och slutaren öppnades och stängdes som om man tog kort annars... Vet inte hur det var med slutartiderna, men valde man B så funkade det. Hur det var med de andra slutartiderna vet jag inte. Får testa om slutartiderna blir längre/kortare om man väljer längre/kortare även när kameran är av...

foop skrev:
alltså, grejen är att jag testade att ta bilder med kameran avstängd (ingen film i på OM-2). Och slutaren öppnades och stängdes som om man tog kort annars... Vet inte hur det var med slutartiderna, men valde man B så funkade det. Hur det var med de andra slutartiderna vet jag inte. Får testa om slutartiderna blir längre/kortare om man väljer längre/kortare även när kameran är av...

jag är inte bergsäker men rent logiskt så har dom samma slutare i alla i om serien...

Men om de alla har samma slutare i OM-serien borde det ju funka på OM-2 också...

Tänker man efter lite så låter det ju konstigt att ha det på OM-1, för att sedan ta bort det på OM-2 och sedan introducera det igen på OM-3...

Nikon F, F2 klarar det garanterat.
Enligt Terje funkar det med F3 också även om man får trixa lite.
Jag tror att de äldre Nikkormaterna har mekanisk slutare också, alltså Nikkormat FT-serien har det medans EL-serien har elektronisk slutare.

Jag har ingen riktig koll på Nikons 80-talare...

Angående OM-serien så funkar inte Om-10 utan batteri men den har å andra sidan ingen möjlighet att ställas manuellt (tidsautomatik enbart) utan att man monterar en adapter.

Många äldre kamerahus funkar utan batteri på synktiden och på B-läget.

OM2 har inget helmekaniskt läge alls, den kräver batteri på alla slutartider.

Däremot så är det som på min OM10 att man kan ta bilder även om kameran är avstängd.

OM-2 & OM-4

OM-1:an är helt mekanisk, och behöver bara batteriet för exponeringsmätaren.

OM-2 och OM-4 går inte att köra utan batteri. De har någon typ av elektomagnetiskslutare. Tar man ur batteriet och trycker av, fastnar spegeln i uppfällt läge. Däremot kan du köra OM-2:an ”avstängd”. Kameran kör då en fast tid på ca 1/60s.

Hur OM-3:an fungerar utan batteri vet jag ej, men jag skulle bli förvånad om den fungerade om man tog ur batteriet.

/Pingo

Och du är säker på att spegeln inte far upp och låser sig, när du trycker av utan batterier i kameran?

Jag kan minnas fel, men tror min gamla OM-4 uppförde sig så.

Så beter den sig säkert om man inste ställer in den just i det läget, eftersom alla andra olympuskameror med elektrisk slutare gör så. :)

Jag har ingen OM-4 själv, men en god vän som har olympusfantast har förklarat för mig att det finns ett helmanuellt läge, vilket även är samma som snabbaste X-synctid.

OK, här är hela listan över mekaniska slutartider!?
Endast manuellt fokuserade kameror.

Canon
FT, FTb, F1 old, TL(b), TX: alla tider
EF: 1/2 - 1/1000 + B
F1 new: 1/90 - 1/2000 + B
A-serien, T-serien: inga

Chinon
CM3, CM4: alla
CA, CE, CG-serien: inga

Contax
RTS: B
RTS2: 1/50 + B