Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mellanformat - men vad?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anarkaplupp

Aktiv medlem
Hej. Funderar på att skaffa en mellanformatskamera. Men vilken ska jag välja? Är det någon som har ett bra tips på en prisvärd kamera?
Sedan var det ju det där med nytt eller använt - någon som har nåt klokt att säga om det? Är det riskabelt att köpa beg.?

Tacksam för all hjälp

Niklas

Vidarutveckling av ämnet

Är det lönt att satsa en massa pengar på en mellanformatare, när man för samma eller mindre peng kan köpa sig minst lika bra kvalitet i Digitalt ? Tänkte på Kodak och Canons 14 & 11 mp.

Skall jag vara ärlig så lutar det mer och mer åt det digitala hållet.

Niklas, naturligtvis i storformat (98 kg)

uuuhhh...... *klia sej i huvvet* *kissa i byxan*... mellanformatare ligger runt 40-50+ mpxl men OOKKKK!! Å när började Canons 11mpxlare för >90000:- vara värt det?! God damnit... spock skulle bli ursinnig! =OI

Sen undrar jag om 11-14 Mpixlar verkligen klarar av en jämförelse med mellanformat. Jag tvivlar - nejföresten, jag är säker! Det tror jag inte!

mvh
Peter

Gillar du 6x4,5-formatet så har Bronica, Mamiya och Pentax relativt billiga paket.

På 6x6 så har du Hasselblad och Bronica där Bronicas SQAi är mycket prisvärd.

http://people.smu.edu/rmonagha/mf/cameras.html kan du läsa om olika mellanformatare.

Att köpa begagnat kan vara lite riskfyllt men hittills har jag själv ej råkat ut för något. Då har jag ändå köpt på e-bay också. Om du mailar eller pratar med säljaren ett par gånger får du en uppfattning om hur seriös han är. Här på fotosidan under länkar har du en del som säljer begagnat, även utomlands.

Välj och vraka.

Men varför mellanformat? Jag har själv gått i den fällan men har sålt mellanformatarn igen.
Frågan är väl varför du ska ha det? Är det för att ta skarpa bilder? Isåfall, nästa fråga: vad har du idag? Zoomar?
Mitt råd för att du ska slippa slänga ut en massa pengar på bättre skärpa är att du först provar med en fast 50 mm glugg, kameran på stativ och bländare 8. Om du använt zoom innan så kommer du att se en skillnad på skärpa som du inte trodde var möjlig med småbild.

Mvh
Stefan

<Om vi bortser från alla besynnerliga svar att du skall överväga en digitalkamera i 80 kkrklassen, att du får samma kvalité med småbild med fast optik etc. så skulle jag tro att det du vill veta är vad en bra beg. mellanformatare kostar.
En Hasselbladare, begagnad 50X ligger körklar med normaloptik i intervallet 12 -25 kkr. Då är inte 500C med, den är f ö r gammal nu men helt OK om man byter ut origalmattskivan mot en modernare = ljusare. Ett Distagon 50 vidvinkel får du för 5 - 12 kkr beroende på årsmodell. Prisskillnaden mellan gammalt -nytt är långt större än kvalitetsskillnaden. Kort tele 150 mm Sonnar 5 - 11 kkr, samma där. 250 mm tele 4,5 -10 kkr. Extra magasin 1,5 -4,5 kkr. Det blir mycket grejor innan du får ihop samma slutnota som ett digitalt småbildshus......
Övriga fabrikat att titta på: Pentax 67, Mamiya RB, Rollei. Se upp med Bronica, de k a n vara bra men där finns många modeller som är blindskär.

Besynnerliga svar???
Vad jag menar är att det kanske kan vara värt att se vilken skillnad det kan bli med fasta gluggar kontra zoomar INNAN man lägger pengar på en mellanformatare.

Jag ser i Niklas' medelmsprofil att han fotograferar svartvitt. För svartvittfotografer finns stora kvalitetsvinster med ett gå upp till mellanformat. För en given storlek på den färdiga bilden kan man räkna en kvalitetshöjning på 1,5 till 2 gånger, räknat på den linjära förstoringen. Alternativt har man större marginaler för beskärning.

Jag gör regelbundet förstoringar i 40x50 cm från mina mellanformatsnegativ (Hasselblad och Pentax 6x7) och det är inga problem att se skillnader i skärpa, kornighet eller gråskala jämfört med småbild. Jag använder Kodak T-Max 100 eller Ilford 100 Delta som framkallas i Kodak Xtol, och har givetvis alltid kameran på ett stabilt stativ och exponerar alltid med föruppfälld spegel (nödvändigt för bästa skärpa).

Vänner av Kodak Technical Pan behöver inte argumentera här. På grund av sin låga känslighet och höga kontrast är TP bycket begränsad jämfört med standardfilmerna.

Begagnat

Att köpa beg saker e inte fel om man köper dom på ett seriöst ställe.

Min syster har jobbat på en kedja i england som heter jessops.
Där får man ett års garanti på sakerna oxå.
Mycket seriösa...

www.jessops.com

Frågar man om en mellanformatskamera är ett svar att använda fast optik till en småbildskamera ett besynnerligt svar - ja, eller i varje fall ett svar som inte är relaterat till frågan. Även om jag är hur ense som helst med dig om att fast optik nästan alltid är överlägsen zoomdito. Men hur man än ser det ger ett sämre resultat än fast optik till ett negativformat som är 3 -5 ggr större. Därför använder jag båda formaten. Med fast optik.
Us

Sonnaren skrev:
Se upp med Bronica, de k a n vara bra men där finns många modeller som är blindskär.

Håller med att det finns modeller att akta sig för.
Men de senaste av varje format är beprövade och mer än väl värda sitt begagnatpris.

ETR-Si (6x4,5)
SQ-Ai (6x6)
GS1 (6x7)

En nackdel med mellanformatet kan vara att det är oftast knöligt, bökigt och DYRT att göra något vettigt med negativen. Det är nog mest intressant om man (s)labbar sv/v själv hemma och gillar stora förstoringar. Färgförstoringar (och även småbilder) är DYRA, likaså en scanner för 6x6.

De olika formaten har sina olika för- och nackdelar. Jag tänker så pass högt om frågeställaren att jag förutsätter att han redan har gjort den avvägningen.

Innan jag rekommenderar en kamera så vill jag veta hur den är tänkt att användas. Det vet jag inte i det här fallet och därför har jag inte heller svarat. Dessutom finns det flera gamla trådar i ämnet.

Linmajon skrev:
DYRA ... likaså en scanner för 6x6.
Det håller jag faktiskt inte med om (längre). En Epson 2450 är fullt tillräckligt för att kunna njuta av mellanformatet på papper, och den ligger i samma prisklass som de billgaste småbildsskannrarna.

Epson 2450 kommer dessutom inom kort att bytas ut mot en ny modell med 3200 dpi som antagligen kommer att säljas för samma pris. Den har släppt i Japan och lär komma hit om några månader. Den lär även ha bättre kvalitet på pixlarna så det är något att se fram emot för mellan- och storformatsfotografer.

/E

Sonnaren skrev:
[B... så skulle jag tro att det du vill veta är vad en bra beg. mellanformatare kostar.

...Se upp med Bronica, de k a n vara bra men där finns många modeller som är blindskär. [/B]

Ja, tack ska du ha. Det var just detta jag undrade om.

Hmmm, Bronica S2, känner till nåt om den? har blivit erbjuden en sådan till hyfsat pris.

Niklas

Linmajon skrev:
Färgförstoringar (och även småbilder) är DYRA

Visst är det lite dyrare, men som rellativt nybliven 6*6 ägare tycker jag att det är värt varenda krona. Jag betalar 200:- för framkallning, kontaktkarta och 12st 20*20 kopior.

Skall man jämföra med småbild 10*15 kan man ju nästan ta priset för framkallning + karta (vilket är samma som för småbild), sen är det ju bara att klippa ut bilderna ;-)

Riktiga förstoringar är ju inte billigt om man lämnar bort, men det gäller ju 135 film också.

ANNONS
Götaplatsens Foto