Annons

mellanformat

Produkter
(logga in för att koppla)

e_cartman

Avslutat medlemskap
Efter påpekande förstår nu vidden av min tidigare fråga, jag ska försöka precisera mig bättre.

Det är inte för något speciellt ändamål jag tänkt använda mellanformatskameran till, utan utomhusbilder i allmänhet.

Det är en systemkamera i mellanformat jag är ute efter med standardobjektiv(typ fast 50mm).
Jag har en budget på ca: 8000:-.

Självklart är det en begagnad kamera jag är ute efter och jag vet att det är det enskilda exemplaret man till sist alltid måste bedöma.
Men som med allt annat finns det tillverkare/märken/modeller som anses vara bättre eller sämre än andra och det var det jag egentligen ville ha lite tipps på.

Några modeller man kanske bör se upp med samt några man kanske bör spana efter i prisklass runt 8000 ?

Kika på den här, verkar vara ett prisvärt erbjudande. Något stor kanske men en bra kamera. Utgår att objektivet följer med fast det inte är specat i texten.

http://www2.blocket.se/view/2318611.htm

/E

Edit, möjligen har författaren glömt någon siffra i priset, vet ej var i pris RB67 brukar ligga.

Senast ändrad:
Vad är det för format du är intresserad av?

När det gäller 645 så är Bronica ETR, ETRS rätt billiga. Jag sålde en fin ETRS för 3000 kr med normal och magasin för ett tag sen. Mamiyas kameror är inte så värst mycket dyrare de heller om du köper en åttiotalsmodell. Från 4000 kr och uppåt för ett komplett paket ser man då och då.

6x6 är tyvärr mycket svårare att hitta billiga (system-)kameror för. Bronicas SQ-modeller är väl egentligen de enda någotsånär moderna som finns till hyggliga priser men de är rätt sällsynta i Sverige.

På Blocket finns det åtskilliga kompletta Hasselblad utrustningar och andra fabrikat för under din budget. Det borde inte vara något problem...

Mvh,
/Mikael

Hej!

Köpte nyligen en begagna Mamiya 645Pro på blocket med 2 objektiv (45mm och 70mm). Det slutliga priset blev 5000:- för allt med AE prisma, ett magasin och powergrip (tror jag det heter). Har framkallat endast en rulle, men den verkar vara i gott skick.

Min känsla är att du kan tag i en ganska bra kamera, rätt billigt. Billigare än de priser som står i annonserna på blocket.

Killen jag köpte kameran av hade gett över 20,000 för allt begagnat i fotoaffär för några år sen.

Han hade varit kontakt med fotoaffär och tänkt byta in mamiyan, men han fick så dåligt betalt att han sålde den på blocket istället, till mig. Enligt fotoaffären så kunde de inte ge mer på grund av att marknaden var dålig, svårt sälja begagnad mellanformat för några större summor.

Vet ej hur mycket av det här som stämmer, men priset på min kamera stämmer iaf, och det tyckte jag var ett bra pris.

Du kan ju alltid kika lite på ebay, och se vad du får där för pengarna, för att ha något att jämföra med.

Lycka till

/Magnus

e_cartman skrev:
Det är inte för något speciellt ändamål jag tänkt använda mellanformatskameran till, utan utomhusbilder i allmänhet.

Då är nog en Bladare eller en Mamiya 645 lämplig, 6x7-kameran är mycket otymplig i jämförelse men det kan du ju testa själv om du går till en välsorterad beg.handlare.

En Hasselblad 500C hittar du lätt med ett magasin & en 80:a för 8000, t.o.m en CM kanske.

Tänk bara på att en C som legat ett tag förmodligen behöver service, även optiken. Kolla upp detta så att du inte åker på några obehagliga överaskningar.

Service är inte så dyrt på bladare, ca 13-1400 kronor för ett hus & ungefär samma för optik. Om du är osäker vid köp så försök att pruta ned för att ha råd med service, med nyservade prylar så får du en jättefräsch utrustning!

Senast ändrad:
e_cartman skrev:
Det är en systemkamera i mellanformat jag är ute efter med standardobjektiv(typ fast 50mm).
Jag har en budget på ca: 8000:-.

Menar du fast normaloptik? Normaloptik för 6x6 är 75 eller 80mm. 50mm är vidvinkel.

Normaloptiken räcker ju till det mesta, och behöver man en kort teleeffekt så kan man ju beskära lite vid kopieringen.

Med din budget så kan du köpa en fin tvåögd Rolleiflex med Planar eller Xenotaroptik och ändå ha lite pengar över till tillbehör.

ANNONS
Götaplatsens Foto