Annons

mellanformat

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad får det kosta och vad och hur fotograferar du? Är det en systemkamera du är ute efter? Vilket format är du ute efter?
 
Kommer mest att fota porträtt, natur och stilleben. Om det är en systemkamera eller inte, eller vilket format vet jag inte. Det är bland annat det jag vill ha lite tips på. Har tänkt mig nått begagnat för nån tusenlapp (är det för optimistiskt?!).
 
För en tusing är det nog tvåögda spegelreflexer som gäller. En Rolleicord eller Yashicamat kan gå att hitta på privatmarknaden, t ex Blocket. Det är trevliga kameror att fotografera med.

Går du upp till drygt 2000 kan du idag köpa en systemkamera i 645-formatet från t ex Mamiya eller Bronica.
 
Om du skall börja testa mellanformat tycker jag att du skall försöka ragga upp en beg Rolleicord eller Rolleiflex, där finns massor på beg marknaden till mycket hyggliga priser.
 
Det där verkar lite ballt...men kamerorna ser en aning "Hedenhös" ut.

Automatik och såna grejer...finns det på dom där "gjutjärnskamerorna"?
 
Helgesson skrev:
Automatik och såna grejer...finns det på dom där "gjutjärnskamerorna"?
Nej, men det finns å andra sidan inte på alla moderna mellanformatare heller. Det är handhållen ljusmätare och det egna huvudet som gäller.

Tvåögda spegelreflexer må se gamla ut, men om de funkar till ens behov är det fortfarande suveräna kameror. De är lätta och tysta och har ingen rörlig spegel som kan orsaka vibrationer. Vill man fotografera utan stativ ger de perfekt balans med en sträckt rem runt halsen och tryck mot magen.

Och de tillverkas fortfarande.
 
Ser att du har en 300D. Den funkar fint som ljusmätare också :) Ett plus till är att du kan ta testbilder digitalt först, om det finns tid till det. Använder ofta min 300D, eller någon annan systemkamera, tillsammans med min Hasselblad.

M-läget är det som jag har kört.
 
Helgesson skrev:
Det där verkar lite ballt...men kamerorna ser en aning "Hedenhös" ut.

Automatik och såna grejer...finns det på dom där "gjutjärnskamerorna"?
Nej givetvis inte. Fast å andra sidan har det tagits bättre bilder med sådana här kameror än du någonsin kommer att få se i albumen på fotosidan.
Och de är inte sämre nu än då.......
Us
 
Jag nyttjar till tider min härliga flickvänns härliga Mamiya C220 prof,

Härlig mekanik, lite tung men med fin balans.

Stridsvagn som osar evighetsmaskin;)!

Mvh Niclas,
 

Bilagor

  • pw_406ab6701f23f.jpg
    pw_406ab6701f23f.jpg
    3.8 KB · Visningar: 1,776
Nu må jag vara väldigt bakåtsträvande men ska man köra mellanformat så är det en bladare som gäller, de finns faktiskt att få tag på begagnade för runt 10.000 kr. Det kan låta som mycket pengar men när man tänker på vad man får för pengarna känns det inte så farligt.

Nu är det ju inte ljusmätare i varken 501 eller 503 men om man använder huvudet och en ljusmätare, typ någon av minoltas handhållna så är det lätt att få bra mätresultat. Och till skillnad från inbyggda ljusmätare kan du ju själv välja precis vad du vill mäta ljuset! Inte helt illa!
 
Om du kan tänka dig att köpa från USA bör du absolut ta en titt på Rapid Omega och Koni Omega.
http://www.davidde.com/articles/omega.html
Det är två gamla mätsökarkameror med utbytbar optik. Formatet är 6x7 vilket är väldigt trevligt!

Jag har själv en Rapid Omega och tycker den funkar bra. En 6x7-dia på ljusbordet är verkligen en fröjd! Eller varför inte lite Tri-X pressad till 1600ASA. Supersnyggt och utan korn vid förstoringar upp till kanske 20x30.
 
Mingusen skrev:
Nu må jag vara väldigt bakåtsträvande men ska man köra mellanformat så är det en bladare som gäller, de finns faktiskt att få tag på begagnade för runt 10.000 kr. Det kan låta som mycket pengar men när man tänker på vad man får för pengarna känns det inte så farligt.

Nu är det ju inte ljusmätare i varken 501 eller 503 men om man använder huvudet och en ljusmätare, typ någon av minoltas handhållna så är det lätt att få bra mätresultat. Och till skillnad från inbyggda ljusmätare kan du ju själv välja precis vad du vill mäta ljuset! Inte helt illa!
Det där med att det är "bladare som gäller" kan jag inte ställa upp på. Det är en av många bra mellanformatare varken mer eller mindre.
Faktiskt har jag haft flera och bara en var dålig: Bronica S2.
Samliga Rollei är utmärkta saker, Mamiya, Pentax 67, och Kowa också. Kiev har jag ingen erfarenhet av och vill inte uttala mig om dem. Jag kan sällan säga 100%-igt vilken av mina bilder som är tagen med vilken kamera - om jag inte speciellt minns tillfället.
Us
Den av mina bladare jag trivs bäst med har fast optik och genomsiktssökare.......så kan det också vara.
Us
 
Ärligt talat

Skall du köpa en mellanformatare så skall du köpa en riktig, inte rollicord eller något annat liknande. De flesta rekomenderar dessa för de är "coola" och visst är de bra, men det finns en orsak till att proffsen använder Hasselblad och "mammi". Det är för att de är bra, kan byta optik och magasin + annat kul.

Skall du lägga 1000-2000 kr på en rolli så kan du lika bra lägga 4 på en billig bladare eller en "mammi".

Kvalitet kostar, men just nu är bladare och mammi billiga som satan så köp på.

/ Niklas

Ps. Bild tagen med en gammal Mammi 645 från 1970-talet, och optik 80/2.8.
 

Bilagor

  • pildammarna1_fotosidan.jpg
    pildammarna1_fotosidan.jpg
    17.8 KB · Visningar: 1,761
Ett köp för på pricken 2000:- tror jag det var (för några år sedan) syns nedan. Mamiyan hade ju tappat märket så.. Första 645:an som gjordes. Den är kanon.

Nu är det min före detta kamera som blev min före dettas (Jag kan oxå upprepa ord)
Själv skaffade jag en lite nyare, plastigare och dyrare i samma veva som också är före detta nu.
Är det 6*4,5-format du vill ha rekommenderar jag de äldre modellerna som är klart prisvärda. Kan rekommendera nyare också, men bara om du behöver kortare slutartider och är beredd att betala mycket mer. Stora skillnaden mellan t e x pro och M645 var kortaste slutartiden (500 på M, 1000 på pro)

Gamla mindre Mamiyamodeller utan två ögon går säkert att få lika billigt nu och då med märket i behåll.
 

Bilagor

  • lotta.jpg
    lotta.jpg
    42 KB · Visningar: 846
Håller med...

Jag håller med den andra Niklas:en, det finns som sagt en anledning till att professionella fotografer använder Hasselblad och Mamijya (dålig på att stava till namnet). Själv har jag valt det första alternativet eftersom jag inte riktigt kommer överens med "mammi" men det är nog en smaksak. Jag gillar bara inte plast, så ska det vara får det var metall och på riktigt. En bra begagnad bladare har en livslängd på 30 - 40 år jämfört med billigare varianter. Men det är klart, det är ju helt enkelt en smaksak och fråga om vad man vill lägga ner ekonomiskt på sin fotografi. Sen är det såklart alltid enklare när man tjänar pengar på att plåta. Men snåla inte, det straffar sig bara i längden!
 
Re: Håller med...

Mingusen skrev:
.....eftersom jag inte riktigt kommer överens med "mammi" men det är nog en smaksak. Jag gillar bara inte plast, så ska det vara får det var metall och på riktigt.
Äldre modeller Mamiya är inte plast. Är de kameror "på riktigt" då? ;)
 
jag tror att du förstår vad jag menar. Och om inte, så förklarar jag det här. Min inställning har alltid varit att jag vill betala för kvalitet, men plast har en tendens att gå sönder, bli slitet snabbt och helt enkelt inte hålla måttet. Sen är det såklart en smaksak vad man tycker är "på riktigt" och vad som är fejk. Ta det inte bokstavligt, jag menar bara att jag älskar bladarna eftersom de är så fantastiskt välgjorda och håller i princip hur länge som helst...
 
Mingusen skrev:
jag tror att du förstår vad jag menar. Och om inte, så förklarar jag det här. Min inställning har alltid varit att jag vill betala för kvalitet, men plast har en tendens att gå sönder, bli slitet snabbt och helt enkelt inte hålla måttet. Sen är det såklart en smaksak vad man tycker är "på riktigt" och vad som är fejk. Ta det inte bokstavligt, jag menar bara att jag älskar bladarna eftersom de är så fantastiskt välgjorda och håller i princip hur länge som helst...
Hasselblad var det första jag plåtade med (tyvärr inte egen då,) men det fick mig fast i "fototräsket" iaf ;) Jag har inget mot något märke och inget mer för något heller, och jag är rätt säker på att Hasselblad inte är de enda mellanformatarna med kvalite. Det finns det fler som har.

Mamiyan på bilden ovan är från 70-talet, välanvänd och fortfarande i bruk. Att den tappat loggan är enda defekten.
 
ANNONS