Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mellanring Canon EF för extrem närgräns med vidvinkel??

Produkter
(logga in för att koppla)

kromatisk aberration

Aktiv medlem
Rätta mig om jag har fel, men jag kan inte hitta att Canon skulle ha en EF mellanring med funktionen att förbättra närgränsen..?

Jag ska fota en extrem vidvinkelbild med en extrem närgräns. Kundens idéförlaga kan mycket väl vara fotad med storformat.

Jag har tidigare tagit liknande bilder med Hasselblad och 40mm + mellanringar. Jag har för mig att mellanringar och vidvinkel inte ska funka men det gick i alla fall utmärkt.

Nu skulle jag naturligtvis vilja fota detta med min EOS 1Ds eftersom bilden inte ska tryckas större än A4 ändå och hyra storformat blir inte aktuellt eftersom det är ett spek.

Någon som can canon? :)

/ Patrik

16-35:a med 12mm mellanring borde funka.
med andra ord vilken mellanring som helst, behöver ju inte vara Canon. Risken är mest att fokus hamnar innanför själva frontlinsen om man har för tjock mellanring :)

Både Canons egna mellanringar och Kenkos fungerar väl bra. Fast när jag provade med mellanring med objektiven 20mm och 28mm (provade både 12mm och 25mm mellanringar) så är det att man måste gå så nära att glaset på linsen går i objektet så att säga, dvs du kommer för nära...

Fast prova gärna om du har chansen.

Lösningen

Kalas, fick det här svaret av den gode Jesper på Scand.Photo:

Hej Patrik, ef 12 finns hemma - men förslaget är att du köper kenko
mellanringsats för 1595:- ( 3 ringar 12,20,36mm ) då stöter du inte på
några begränsningar gentemot optik så som du gör på originalet....

och tack för svaren, här ska skapas stor konst! ;)

Re: Lösningen

WorldInMyEyes skrev:
Kalas, fick det här svaret av den gode Jesper på Scand.Photo:

Hej Patrik, ef 12 finns hemma - men förslaget är att du köper kenko
mellanringsats för 1595:- ( 3 ringar 12,20,36mm ) då stöter du inte på
några begränsningar gentemot optik så som du gör på originalet....

och tack för svaren, här ska skapas stor konst! ;)

VA ???... och vilka begränsningar skulle de vara ??? Nu blev jag jäkligt nyfiken...

Re: Re: Lösningen

Jeppe skrev:
VA ???... och vilka begränsningar skulle de vara ??? Nu blev jag jäkligt nyfiken...

Tror han menar Lifesize converter. en specialgrej för Canon EF 50mm 2.5 Macro som är 1:2 men blir 1:1 med konvertern, som även innehåller en lins.

Hehe.. Ja.. en liten vurpa gjorde han nog...

Han meddelade mig att med EF12 så funkar den inte på vissa vidvinkelobjektiv för att fokusplanet hamnar innuti linsen....mmmm sant..

och det gör den inte på Kenkos 12mm ??? ;)

Nåväl..Jesper på SF har ju helt rätt i att det är ett mer prisvärt alternativ till Canons orginal...

Nåväl.. skönt att ha detta utrett.. :)

Pust.. trodde jag hittat en lucka i min Canonkunskap ;)

Ja du verkar lite skärrad... sätt dig ner nu ett tag och pusta ut, ta en java, några andningsövningar kanske... ;)

Men klart intressant. Jag har tydligen noll kunskaper och gör fågelholksmun.

Hehe.. man behöver inte all kunskap för att göra bra bilder, det räcker med ett väl utvecklat bildseende. Eller som John Fielding säger.. "-Photography is 90% seeing and 10% taking the picture, if you cant see, you cant take the picture"

Men det är klart.. det hjälper ju till lite att förverkliga den inre bilden man har, om man vet att det är möjligt ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto