Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mellanring PN-11

Produkter
(logga in för att koppla)

TLL

Medlem
Hej

Jag har precis köpt mig en mellanring PN-11 och försöker använda denna till mitt 60mm f/2.8G ED AF-S Micro NIKKOR.
Jag ser bara suddigt oavsett vilket avstånd jag står från objektet jag försöker fokusera mot.
Någon som vet vad detta kan beror på?
Kan det vara något fel på PN-11 eller fungerar den inte tillsammans med mitt objektiv.

Hur du än vänder dig kommer du med den kombinationen få alla bilder tagna på minsta bländare (32?) så en viss difraktion får du någ räkna med.

Dock kommer du helt klart få en användbar bild (men med tämligen långt skärpedjup för att vara en mickro/mackro).

Och nej, en mellanring kan i princip inte vara trasig. sitter objektivet fast så sitter det fast. Det finns inga element i ringen som påverkar bilden, den ger ger dig bara en framflyttad kamerahusbajonett skulle man kunna säga.
Dvs utdraget blir större.

Med en manuell ring som din kommer du tappa AF så du måste fokusera manuellt och beroende på vilken kamera du har kommer du kanske tappa ljusmätningen likaså.
Det som mellanringen ger dig är automatisk nedbländning och överföring av bländarvärde via AI-kopplingen.
Nu saknar ju ditt objektiv bländarring och därigenom AI-koppling så du kommer som sagt ta alla bilder med manuell fokus och på max avbländning.

Fokusera nogrannare är det ända du kan göra för att avhjälpa problemet med suddig bild (om det inte handlar om skakningsoskärpa dvs, tumregeln för ett sådant objektiv med extrautdraget borde vara runt 1/125 för att få skakningsfria bilder.

PN-11 är 52,5mm tjock så med ett 60mm objektiv kommer du få fokusera väldigt nära oändligheten för att få fokus.

Tänk på att Nikons mellanringar fungerar inte med G-objektiv då de saknar kontakter för de elektroniska signalerna. Alltså kommer ditt objektiv att vara maximalt nerbländat hela tiden.

Efter lite tester så har jag kommit fram till att jag bara kan vara 1-3cm från föremålet jag vill fota för att få bra fokus.
Finns där inga möjligheter att kunna styra bländaren.
Blixten fungerar inte med mellanringen men där kan jag gå in i min meny på D80 och ändra den till manuell och så fungerar det.

Nej, AF-S/G objektiv är nedbantade från bländarring så allt går via kommandohjulen på kameran.

I mina ögon är AF-S/G en mycket dålig seri objektiv just får att de inte har kompabilitet bakåt i nikons system som de tidigare AF/AF D har.

Din mellanring är för dig av begränsad användning så länge du inte köper dig ett bättre objektiv...oroa dig inte det behöver inte vara dyrt!

http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=82317400

Han du inte med den auktionen så kommer det nya då och då...det passerar ca två-tre mickro-nikkor 55mm i månaden på tradera så det är ingen stress precis.
De brukr landa mellan 500 och 1500 beroende på modell och skick.

Och den gluggen håller MÅÅÅNGA gånger längre än din nuvarande 60mm.

Fast det går ju faktiskt att köra större bländare. Fast det man måste göra då är att tejpa fast lilla "pinnen" som styr bländaren. Är lite osafe, men det funkar.

För övrigt har jag just det där objektivet som Fabian länkade. Grymt trevlig grej som min farfar köpte på 70-80-talet nångång tillsammans med en PK13 mellanring.

Hej

Jag har precis köpt mig en mellanring PN-11 och försöker använda denna till mitt 60mm f/2.8G ED AF-S Micro NIKKOR.
Jag ser bara suddigt oavsett vilket avstånd jag står från objektet jag försöker fokusera mot.
Någon som vet vad detta kan beror på?
Kan det vara något fel på PN-11 eller fungerar den inte tillsammans med mitt objektiv.

60mm f/2.8G ED AF-S Micro NIKKOR har ju redan 1:1
så den behöver väl inga ringar för att komma nära??

angående minsta bländare på AF-S 60mm så ligger den på f32-f57 beroende på fokusavstånd. känns inte så användbart om man kör utan blixt. och avståndet mellan lins och föremål torde bli obrukbart kort med så lång mellanring.
har dock ingen egen erfarenhet av mellanrings.

//jonas

ANNONS
Götaplatsens Foto