Annons

Mellanringar, macrofotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

kallebeebop

Medlem
Hej!

Jo, jag undrar bara om det är någon som har något knep för att komma ifrån det ofantligt korta skärpedjupet som jag får på mina bilder när jag fotar macrobilder med hjälp av en mellanring?

Tumregeln i vanlig fotografering är ju att ju mindre bländare man har ju längre blir skärpedjupet och jag tycker nog att jag tillämpat detta även när jag fotat macro, men aldrig riktigt märkt någon märkbar skillnad.

Tips? Någon?

Tack på förhand!
Kalle

Jodå, visst är det skillnad även i macro-världen om du använder f2.8 eller f16. Ett knep är att se till att objektet ligger så mycket som möjligt i samma skärpeplan, dvs du sätter upp kameran så parallellt med objektet som möjligt för att slippa så mycket nedbländing...

Ett annat "knep" är att dubbelexponera eller ta två exakt likadana bilder och sammanfoga därefter i PS.

Ställ då skärpan på två olika plan.

Gäller naturligtvis bara statiska motiv....

Det är som Jesper säger att skärpan finns i skärpeplanet som är helt paralell med filmplanet.
Skärpan ökar sen framför och bakom skärpeplanet när man bländar ner. Men oftast räcker inte den skärpan till.
Men det finns lösningar även för det och det är skiftobjektiv. Ex. Canons 35mm TS objektiv. Med ett sådant kan man lägga ner skärpeplanet och nästan få skärpa till oändlighetsmärket.

Det är dyrt men går att fixa hjälpligt även med en vanlig glugg. Prova att tejpa fast objektivet mot kameran med svart eltejp. Då kan man vrida och bända på objektivet och öka skärpan.

ANNONS
Götaplatsens Foto