Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Mellanringar till Canon 85 f/1,8?

Produkter
(logga in för att koppla)

macgunde

Aktiv medlem
Ska snart iväg på en ytterligare resa och funderar mer och mer på att kunna köra mer makro som jag inte hållt på med så värts mycket innan

Optiken jag kommer att ha med mig är ett Canon 17.40 f/4 L och ett Canon 85 f/1,8 tillsammans med en Canon 40D. Funderar lite på mellanringar till 85:an först och främst för att kunna ta makro under resan, men även hemma senare såklart.

- Vilka märken bör man kolla på?
- Något specifikt man bör tänka på?

Tack på förhand.

Mvh Daniel

Det uppenbara alternativet är förstås Canons EF 25 II och EF 12 II. 25 resp. 12 mm långa.

Kenko har också mellanringar som passar till Canon.

Att tänka på är väl närmast att för att komma till avbildningsskalan 1:1 krävs lika mycket mellanring som brännvidden är (när optiken är fokuserad på oändligt).

EF-S 60 mm f/2,8 macro USM är också ett trevligt alternativ, som passar på en 40D.

Jag har själv denna sats från Soligor. Funkar utmärkt men passar inte till EF-S-gluggar vilket Kenkos sats gör.
Går utmärkt att stacka ringarna för att på det sättet uppnå större förstoringsgrad.

Nu ska du ju använda den till 85:an vad jag förstår, men det kan ändå vara bra att veta att det inte funkar med mellanring på 17-40 vid de kortaste brännvidderna.

/Arne

Tack för de utförliga svaren =).

Funderar på vilken kvalitétsskillnad det är mellan Canon original och Kenkos. Kenkos paketpris är ju attraktivt.

Tack för infon angående mitt 17-40 dock bör mellanringarna fungerar på mitt 70-40F4LIS? (Bra att veta tills man kommer hem och ska leka med det =))

Mvh Daniel

Tack för de utförliga svaren =).

Funderar på vilken kvalitétsskillnad det är mellan Canon original och Kenkos. Kenkos paketpris är ju attraktivt.

Tack för infon angående mitt 17-40 dock bör mellanringarna fungerar på mitt 70-40F4LIS? (Bra att veta tills man kommer hem och ska leka med det =))

Mvh Daniel

Kvalitetsskillnaden är jag osäker på, men bildmässigt skiljer det säkerligen inte. Mellanringar har ju ingen optik, det är i stort sett bara ett rör.

Du skriver 70-40, antar att du menar 17-40? Jo, det funkar. Men inte vid de kortaste brännvidderna eftersom närgränsen flyttas in så att den hamnar "inne i objektivet" om du förstår vad jag menar. Den blir så kort att du inte kan fokusera helt enkelt.

Köp Kenkos mellanring-sats. Kvalitets skillnad kan man ju knappast tala om när där inte är glas utan endast luft inuti dem :) Och de är starka nog att användas på mitt 500/4 objektiv

Ett snabbt exempel på vad jag menar. 17-40/4, mellanring 12mm, ej crop.

100-lappen ligger an mot framkanten på gluggen. Brännvidd 22 mm. Vid kortare brännvid uppnås inte fokus. Större mellanring=längre brännvidd behövs för att hitta fokus.

(Oskärpan ut mot kanterna beror nog huvudsakligen på att 100-lappen varit rullad och därför bara var i fokus vid texten.)

/Arne

Bilagor

• _N8E3939s.jpg
    _N8E3939s.jpg
    52.2 KB · Visningar: 231
Senast ändrad:
Kvalitetsskillnaden är jag osäker på, men bildmässigt skiljer det säkerligen inte. Mellanringar har ju ingen optik, det är i stort sett bara ett rör.

Du skriver 70-40, antar att du menar 17-40? Jo, det funkar. Men inte vid de kortaste brännvidderna eftersom närgränsen flyttas in så att den hamnar "inne i objektivet" om du förstår vad jag menar. Den blir så kort att du inte kan fokusera helt enkelt.

Sorry menade 70-200, måste tänkt på en sak och skrivit en annan :p.

Tackar för alla tankar, bildexempel och hjälp =).

Ska fundera på om det blir mellanringar eller ett riktigt makro.

Mvh Daniel

Jag hade bara mellanringar i, få se, mer än 30 år. Nu har jag äntligen kommit mig för att köpa ett "riktigt" makroobjektiv.

Skillnaden är kolossal, tycker jag. Dessutom får jag ett snorskarpt objektiv med f/2,8 till annat också. Det fokuserar ju till oändligt, om man vill.

ANNONS
Götaplatsens Foto