Annons

Menyernas doldisar

Produkter
(logga in för att koppla)

Rawshooter

Aktiv medlem
Ibland hittar man något "nytt" användbart i kamerans menyer, eller kommer på ett nytt fiffigt sätt att använda en gammal välkänd funktion.

Därför startar jag den här tråden där vi tipsar varandra om doldisar i kamerans funktioner. Helt okända, mindre kända eller okända funktioner bara för de färskaste bland oss. Tipsa på. Kortfattat och rakt på och jag ser helst att vi inte svävar iväg i diskussioner om tipsens grad av "fiffighet" eller andra värderingar.

Jag börjar.

Nikon D300, Interval timer shooting.
När vi är ute i naturen och stannar för fika, eller när jag jobbar med nåt, brukar jag rigga upp kameran och starta en interval timer shooting. Kameran tickar på själv och tar bilder. 90% blir skräp och bommar men det finns alltid någon trevlig eller kul bild med. 30 sekunds intervall är lagom för de flesta tillfällen.

En bra funktion som man kan programera in på fn-knappen är att om man håller in knappen så slår inte blixten, är smart när man har extern blixt, då slipper man stänga av den för att ta en bild utan blixt.

Tillägg: En annan bra funktin är "easy exp. compensation" tror jag den heter, har inte kameran här nu men den funktinen låter dig ändra exponeringskompensationen i p/a/s-lägena med det lediga inmatninshjulet utan att behöva hålla nere exponeringskompensationsknappen.

ännu ett tillägg: Detta avser nikon d300

Senast ändrad:
På D200 och säkert fler, ställ in så att när man trycker på en knapp som vitbalans eller så, så hålls knappen nedtryckt tills man trycker på den igen eller trycker ner avtryckaren halvvägs.

Trådlös FP-sync

Den inbyggda blixten klarar inte FP-sync, men med extern blixt i blixtskon kan man FP-synca på hur korta slutartider som helst.

Den inbyggda kan också trådlöst trigga en extern blixt "off-camera". Om den inbyggda även bidrar med ljus till exponeringen så måste man använda vanliga synctider, men om man ställer in så att den inbyggda bara triggar och inte bidrar med ljus så kan man köra FP-sync trådlöst med den externa.

Killar och tjejer!
Skriv gärna ner var i inställningarna ni hittar dessa grejer.
Det underlättar för många.

Mitt tips bygger på Rawshooters idé med intervalltiming.
Säg att du bara har 1 blixt, men vill köra flera exponeringar?
Lösning:

1. Multiple Exposure ( hittas under Shooting Menu, ovanför Interval)
  2. Interval timer
På så sätt så behöver man inte gå tillbaka till kameran varje gång för att trycka på el knappo. =)

Skriver här ner en liten sammafattning på vilka tips som kommit in, så slipper man leta igenom hela tråden.

D300/D3/D3x/D700/D200: (antar att alla dessa har samma menysystem, utom kanske D200.

Rawshooter tipsar om intervalltimer.
Shooting Menu - Interval timer shooting (längst ner)

jagarbosse tipsar om multiple exposure
Shooting Menu - Multiple exposure (näst längst ner)

Sputt tipsar om att stänga av blixt temp. med FN-knappen.
Custom Settings Menu - Controls - (F) Assign Func. button

Sputt tipsar om att slippa trycka ner EV-kompenseringsknappen.

Custom Settings Menu - Metering/exposure - (B) Easy exp. comp.

Rickenbacker tipsar om selector-knappen(runda bak).
Custom Settings Menu - Controls (F) - Multi Selector center button (längst upp)

Helmetrock tipsar om att slippa hålla ner knapp för inställning medans man ställer in.
Custom Settings Menu - Controls (F) - Release button to use dial (längst ner)

erro.se tipsar om FP-synk på blixt..
Custom Settings Menu - Bracketing/Flash (E) - Flash Sync Speed (längst upp)

FP-sync - förtydligande...

För att beskriva lite bättre..

Jag har D700/SB-900 man jag tror det fungerar liknande med andra kombinationer.

FP-sync (att kunna använda blixt på snabbare slutartider än den normala synctiden 1/250) är från början avstängt. Med anpassningsmenyns e1 kan man ställa in detta till 1/250 eller 1/320. Då kan man montera sin blixt på kameran och använda den vid alla slutartider. Väldigt bra för att t.ex. få upplättningsblixt i soligt väder utomhus i kombination med kort skärpedjup.

Om man kopplar loss blixten och ställer in den för trådlös styrning så får man ju även ställa in kamerans blixt till commander (anpassningsmenyns e3 ändras från TTL till C). Nu kan den inbyggda styra den externa. Men nu är vi tillbaka till den vanliga synctiden, d.v.s. vi kan inte använda snabare tider än 1/250. Detta beror på att den inbyggda blixten i grundläget inte bara styr den externa, den bidrar även med ljus i den slutliga exponeringen. Om vi stänger av detta (anpassningsmenyns e3 > C > Läge "--") så kommer den inbyggda enbart att styra, och därmed är vi inte begränsade av dess begränsning till 1/250.

Tada... trådlös TTL-styrd upplättningsblixt ner till 1/8000 sekund.

Men alla kanske visste detta redan...

Ett annat blixttips är för övrigt att helt sonika alltid ha den inbyggda blixten inställd som commander. Då är man alltid förberedd att köra trådlöst, och det verkar fortfarande fungera lika bra även om man inte har någon extern blixt. Den inbyggda verkar fatta att det inte finns någon kompis att styra, så han kör på själv som vanligt.

Anpassningsmenyn > e3 > C

Vitbalans med förhandsvisning.

Aktivera Live View och komponera bilden. Ändra vitbalansen med snabbknappen och ratt. Resultatet syns på skärmen samtidigt som man ändrar WB. Fungerar bäst i förhållanden när skärmen syns bra, exempelvis när det är lite svagt ljus. Ett snabbt och bra sätt att experimentera kreativt vid exempelvis solnedgångar. När du hittat "rätt" WB, gå ur Live View och fota vidare som vanligt.

Inget dolt menytips, men väl så användbart.
Gäller alla Nikon dslr utan autoläge D200 och uppåt.

Jag stänger alltid av kameran i P-läge. P=parkering :)
Då är kameran redo om det dyker upp något och man behöver skjuta snabbt. Fingrar man på inställningshjulen, kommer man direkt över i det förnämliga P*-läget.

ANNONS
Götaplatsens Foto