Annons

Metallmotljusskydd till 70-200mm f/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

Pongu

Aktiv medlem
Jag trivs inte med det plastiga och fragila motljusskyddet till 70-200mm f/2,8...

Eftersom det är ett så enormt spritt objektiv bland yrkesfotografer borde någon ha experimenterat med andra alternativ.

Någon som vet om ett gediget motljusskydd i metall som passar 70-200mm f/2,8 och inte vignetterar med 20D?

Pga den mindre sensorn borde man ju kunna använda ett längre motljusskydd.

Mvh
/Pontus

Jag förstår inte riktigt vad du menar med "fragilt" här. Ok, det är gjort av plast men att det skulle gå sönder är helt osannolikt. Om det å andra sidan går sönder så innebär det troligen att det skyddat själva objektivet från att gå sönder vid en riktigt rejäl smäll. Ett motljusskydd i metall skulle då antingen knyckla ihop sig och inte återgå till ursprungsformen, eller fortplanta hela smällen in i objektivet med dyra reparationer som följd. Nej jag tycker Canons motljusskydd är suveräna vad gäller just hållbarhet. 70-200/2.8 och många andra har ju bajonettfattning och sitter riktigt bra på objektiven. Lite sämre är de andra varianterna med "snäppfäste". Om du sätter ett varv med silvertejp längst fram över de avfasade hörnen får du ju bättre skärmning på en 1.6x kamera.

Det är mycket möjligt att det inte är så fragilt som det verkar! Men omedvetet försöker jag unvika att slå emot med motljusskyddet och det känns handikappande. Borde kanske slappna av lite och se vad det går för...

Men jag skulle som sagt hellre ha ett i metall om det finns.

/Pontus

Nikons gamla 80-200 är i metall. så har din 70-200 77mm gänga så kan du ta ett sådant.

Annars är det bättre att plasten spricker än att objektivet går åt fanders

Precis som Erik säger så är det nog bra att det är i plast.. Slår du emot hårt med ett fastgängat motljusskydd i metall så kan det nog bli större skador än bara på motljusskyddet.. Jag har dunkat i rätt friskt med både mitt 70-200 och 28-70 och skydden tåler mycket.

Jag vet inte om de tillverkas längre, men förr var det mycket vanligt med motljusskydd i metall som skruvades fast i filtergängan. Fanns för alla brännvidder från vidvinkel till åtminstone 400 mm tele. Jag har själv flera sådana. Även om de inte tillverkas längre borde de gå att hitta hos någon begagnathandlare. Ett avsett för 85 eller 100 mm borde passa ditt objektiv.

Olle

Erik Schalin skrev:
Nikons gamla 80-200 är i metall. så har din 70-200 77mm gänga så kan du ta ett sådant.
Tack!
Ska leta reda på ett sådant!
Kalla mig konservativ, men jag har aldrig kunnat förlika mig med motljusskydd av plast...

/Pontus

Erik Schalin skrev:
Det håller för mer än du tror Pontus.
Den biten behöver du inte vara orolig för.
Det är nog så. Jag ska försöka förmå mig att sluta dalta (men det är svårt!) och går det sönder blir det ett metallmotljusskydd!

/Pontus

PS. Är jag ensam om att känna så här..? DS.

ANNONS
Götaplatsens Foto