Annons

MF med bländare 8. Trix el. hjälpmedel?

Produkter
(logga in för att koppla)

JanOlofHärnström

Aktiv medlem
Det är svårt att hitta skärpan med teleobjektiv och dålig ljusstyrka. AF fungerar upp till bländare 5,6 och brukar vara säker och tillförlitlig.
Med 4/300mm och Extender 2x på min EOS 300D så får jag ett tele med ljusstyrka 8.
Sökaren är inte speciellt ljusstark och den är relativt liten i alla fall om man jämför med analoga kameror.

Det känns som ett lotteri när jag ställer fokus och det går åt många alternativexponeringar för att vara förvissad om att några är rätt fokuserade. Det går väl an om motivet ej rör sig och vid bra ljusförhållanden.

Finns det några tips, trix eller hjälpmedel för att underlätta fokuseringen? Sökarlupp kanske?

Hej

JAg har kört en del med min 100-400 IS med ett 2x TC.

JAg försöker hitta en skarp kant i samma avstånd och se tilla tt den ligger i kanten på den innersta ringen i sökaren. Funkar hyfsat.

Roine

Hela sökaren i 300D ser likadan ut, det finns endast markeringar för fokuspunkterna.
Redan vid bländare 5,6 börjar det bli svårt att ställa MF men då kan man ju använda AF.
På bländare 8 är det svårt att se om fokus hamnar rätt, små justeringar med ringen och ändå ser sökaren lika dan ut. Det är förödande många gånger vid en brännvidd på 600mm.
(Även vid efterkontrollen på kamerans display är det ganska svårt att avgöra skärpan).

300D har ju en lite annorlunda konstruerad sökare. Jag har inga problem att ställa skärpan manuellt med min 10D (inte för att det hjälper dig ;)). 300D's sökare är ju lite mörkare pga konstruktionen. Men det är som Roine säger.. det är bara att öva, öva och öva.

OK.

Det är som det mesta inom foto, fotografens energi och förmåga är väldigt viktig.

Jag har i alla fall lyckats ta några riktigt skarpa fågelbilder nu på sittande fågel. Under mycket bra ljusförhållanden. T.om på full öppning kan bilderna bli riktigt bra om fokus sitter klockrent och allt är skakningsfritt.
(4/300mm Extender 2X)

Till en del kameramodeller finns det väl vinkelsökare eller andra "luppar" som förstorar sökaren så att man lättare ser fokus. Fast dessa grejor använder man ju till makrobilder. Men man borde ju kunna använda dessa på sittande fågel eller liknande naturbilder.

ANNONS
Götaplatsens Foto