Annons

Min 20D säger att batteriet är slut

Produkter
(logga in för att koppla)

Digitalbrus

Aktiv medlem
Hej.
Har köpt en 20D i toppskick och är väldigt nöjd med den.
Men jag har ett problem som inte är roligt.
Efter att jag tagit ett antal bilder utan att stänga av kameran,
speciellt om jag använder blixten, så stänger kameran ned sig och batteri-ikonen blinkar i displayen, LÅG BATT NIVÅ.
Men tar jag ut batteriet ur kameran och sätter i det igen, ja, då visar
kameran att batteriet är full laddat, vilket det också är.
Har någon en aning om vad detta kan bero på?
Min firmware är 2.0.3.
Har Tokina 17-50 2.8 som objektiv.
Kanske ett fel på batteriet kan orsaka liknande fel?

1000 tack för snabb hjälp då jag ska fota mycket på en motocrosstävling i helgen, och där vill jag inte öppna batteriluckan hela tiden, och kanske missa roliga bilder.

MVH Digitalbrus.

Hade samma problem på min 20D när jag använde batterigrepp. SÅ om du har det så kan du ju prova utan. Lösningen var i mitt fall ett par tejpbitar på greppent oansida som gjorde att det blev bättre kontakt mot huset.

/KN

Hej.
Nej, jag har inget batterigrepp, men funderade på att senare köpa ett.
Tänkte att det kunde avhjälpa felet, men icke när man löser ditt svar ;-)
Upptäckte nu också att kameran efter ca 30 tagna bilder idag, varav 4-5 meb blixt visar 1 streck på batteriet.Bör väl hålla för flera hundra bilder? Laddade det fullt innan idag ;-(
Kan det vara batteriet som är dåligt i alla fall?
Någon om haft liknande upplevelser när batteriet börjat bli dåligt.
Har någon ett batterigrepp att sälja så är jag intresserad.

MVH Digitalbrus.

Det låter som ditt batteri är kass. Kanske det är så att det legat oanvänt en längre tid?
När det gäller batterigrepp och 20D så finns det massor av trådar med problem. I mitt fall sluta det med att jag sålde greppet till en vän med 30D där det funka perfekt och kameran åt ett annat håll. Tydligen ska felet med vissa kameror och grepp gäller tydligen tidiga serienummer av greppet. Med BG-E2n ska det inte vara något problem.

/KN

Som redan skrivits så är det nog dags för ett nytt batteri, då ditt sett sina bästa dagar.

Det som nog händer när du tar ut mycket energi ur batteriet på kort tid (blixtfoto) är att batteriet tillfälligt inte klarar av att leverera rätt spänning. Kameran stänger då av sig, trots att lite tålamod borde ha räckt då batteriet snart hämtar sig något. Kortsiktigt kan man lösa det genom att stänga av och sätta på, men det brukar betyda att batteriet bör bytas ut.

För övrigt ett gammalt Noikiaproblem (för runt tio år sedan) som många nog känner igen. Telefoner som plötsligt stängde av sig för att sedan fungera ett bra tag till när man slog på dem igen.

Hej på er allihop och tack för era tips.
Det är nog som jag misstänker, lite dåligt batteri.
Har nu ikväll bestöllt två nya.
Alltid bra att ha fler i alla fall.

Ha det bra och en än gång, tac´k för era tips och råd.

MVH Digitalbrus,

ANNONS
Götaplatsens Foto