Annons

Min 10 D stänger av sig!

Produkter
(logga in för att koppla)

CissiNyblom

Aktiv medlem
Hade två fotouppdrag i helgen som jag visserligen fixade med bra resultat, men mycket trixande. Man måste ha ett extrahus, jag vet, men den gamla analoga låg kvar hemma och den har jag inte behövt använda på många år.

Har en EOS 10 D, inköpt för snart två år sedan, närmare 60 000 exponeringar. Har planerat in en ordentlig genomgång på verkstad och slutarbyte i december men nu lär det bli betydligt tidigare...

Undrar nu om nån vart med om nåt liknande, idéer om vad som kan ha hänt och om ni tror att det är en kostsam reparation.

Var ute och fotade igår, med en kund. Runt 10 grader, havsluft precis vid havet, blåste knappt något (tänkte på ev salta vindar). Soligt och fint, inga regnstänk eller dylikt.

Tog en 30 bilder, förflyttade oss lite och då skulle jag ju fota mer. Kameran är inställd på att stänga av sig efter 2 min, så det hade den gjort. Nu blinkade det bara till i displayen när jag skulle starta kameran, en halv sekund typ sen var den död. Testade ett par gånger, kameran heldöd. Väldigt oroande förstås. Testade litegrann och tog bl a ut batteriet och torkade av kontakterna. Då gick den igång och vi kunde fortsätta. Batterit var nyladdat. Fick upprepa samma sak ett par gånger, när kameran var igång stängde den inte av sig, det var när den stängt av sig efter 2 min som problemen kom och den inte ville starta igen.

Kort paus med fika, jag bytte till ett annat nyladdat batteri och vi åkte iväg och tog ytterligare bilder. Samma problem igen.

Jag funderade på om det kunde ha med temperaturen att göra, hade liknande problem för drygt 1,5 år sedan då jag varierade med nollgradigt utomhus och lite varmare inomhus. Det verkar inte som om kameran gillar lägre temperaturer. Tyvärr höll inte den teorin, när jag testade kameran inomhus vid ca 20 grader så uppstod samma problem.

Idag har jag fotat utomhus igen, ställde om kameran till att inte stänga av sig förrän efter 4 min och det funkade fint, dock var jag inte igång så länge idag. Ska nog ställa in en ännu längre tid innan automatisk avstängning-

Nu ska jag ju förstås ringa Canonverkstan i Malmö imorgon, hoppas att det inte tar för lång tid eller blir alltför dyrt. Jag behöver ju kameran...

Har vart väldigt rädd om kameran, använder alltid (nästan) samma optik och den sitter på för jämnan. Använder två st Canon originalbatterier, det ena är lika gammalt som kameran och det andra inköpt i juni i fjol.

Har kollat på batterifacket, ser helt ok ut, det finns en förslitning eller dyl på bakstycket (nedre delen) som visserligen sitter nära batteriluckan men som helt enkelt ser ut som skav efter att jag sprungit långa dagar med kameran om halsen. Ser inte ut som nåt batteriläckage eller dylikt, har dock inte tänkt på det tidigare.

Och, ja, jag vet att jag bör skaffa ett extrahus inom kort... Inte lätt med nystartat företag dock.

Stort tack på förhand för synpunkter!

Mvh Cissi
 
Det låter lite som det problemet jag hade när min kamera var ganska ny, kameran la plötsligt av och det hjälpte oftast att ta ur batteriet.

Efter att ha irriterat mig på detta ett tag, upptäckte jag av en slump på att det var kamerans strömbrytare som var glapp. Jag blev av med problemet genom att pressa på strömbrytaren samtidigt som jag vred den fram och åter ett par gånger (lämpligen utan batteri i kameran), förmodligen var det oxid på kontakterna.

Detta löste åtminstone problemet för mig, kameran har varit besvärsfri i drygt 1,5 år sedan dess.

/Daniel
 
ANNONS