Annons

Min 50D gör det svarta lila!

Produkter
(logga in för att koppla)

Lilla_jaaa

Medlem
Jag har relativt nyligen skaffat mig en Canon 50D efter att ha kört hårt med en 350D. En stor skillnad som jag märker är att 50D:n verkar "förstöra" den svarta färgen på motiven.

Alltså, det är helt omöjligt att välja en svartpunkt (vitpunkt går bra) när jag ska börja jobba i Photoshop, eftersom att den alltid är så magentafärgad. Det blir helt fel när jag ska justera efter mina svart- och vitpunkter.

Det här problemet har jag inte haft med den gamla kameran, kan någon säga mig vad jag ska ta mig till?

Svart blir lila - det kallas inte "creative mode" för ingenting!

Skämt åsido, vilken modell på kamera var det som fick någon firmwareuppdatering för att några färger blev konstiga? Hade det inte något med nåt magentastick att göra?
Vilken firmware har du?

Jesper: Har inte testat IR-filter... däremot har jag ett UV-filter på, kan det ha något med saken att göra?

Ja, det borde hjälpa att ha det på. Jag är nog fel ute men...
jag inte sett några exempelbilder från dig, men på kameror med svagt inbyggt ir-filter får gärna viss svarta objekt en lila ton. Det är vanligt hos t.ex Leica M8 och M9 (fast ditt UV-filter borde lösa ett sådant problem).

Titta här t.ex: http://www.dpreview.com/previews/leicam9/page8.asp

Påminner det om effekten du får i dina bilder?

Ja, det borde hjälpa att ha det på. Jag är nog fel ute men...
jag inte sett några exempelbilder från dig, men på kameror med svagt inbyggt ir-filter får gärna viss svarta objekt en lila ton. Det är vanligt hos t.ex Leica M8 och M9 (fast ditt UV-filter borde lösa ett sådant problem).

Titta här t.ex: http://www.dpreview.com/previews/leicam9/page8.asp

Påminner det om effekten du får i dina bilder?

Njaa, alltså det är mer när man ska svart- och vitbalansera som svartpunkten blir helt crazy. Det syns lite om man tittar nära att det är magenta. Men det är mer effekten om man t ex ska klicka med vitbalansverktyget i Camera raw på något som jag VET är svart, då blir hela bilden grönaktig istället för fin och neutral som den annars brukade bli.

Bifogar en bild då jag satt svart och vitpunkt och justerat värdena så att de ska bli neutrala. Som du ser blir de absolut inte det :p

Bilagor

• test.jpg
    test.jpg
    52.7 KB · Visningar: 509
Att uppdatera med samma sak lär knappast göra någon skillnad. Fast det skadar inte att försöka,förstås. Men då hade jag rätt för mig att det finns ett fix för detta, även om det inte tycks räcka på din kamera.

Det är bara M8 som lider av magentastick på grund av avsaknad av IR filter framför sensorn. M9 har IR filter.

Till problemet. Det är inte så att du har fotat i närheten av lågenergilampor?

Jag har fotat både utomhus, i två olika ishallar, på nattklubb, hemma där jag inte har energilampor... Samma problem med alla bilder!

Jag har aldrig använt programmet du använder, men tar det ett medelvärde inom området du väljer? Annars kan kanske färgbrus ge dig problem.

Jag misstänker att Jesper är inne på rätt spår, pipetterna tar förmodligen ett punktprov (dvs. läser av exakt 1 pixel). Detta kan ställa till problem för högupplösta kameror där variationen mellan de enskilda pixlarna kan vara rätt stor utan att för den skull vara "fel" på något sätt. Det borde därför finnas en möjlighet att välja hur många pixlar som ingår i ett prov så att vi istället för information från bara en pixel kan få ett medelvärde, den möjligheten finns "inne" i vanliga Photoshop. Tyvärr verkar det inte finnas motsvarande inställningar i Camera Raw.

Dock borde variationerna slå åt olika håll, inte alltid mot lila. Testa att sätta pipetten i hög förstoring (400%), där du själv kan välja vilken pixel som skall användas, för att se om så är fallet.

Men det är mer effekten om man t ex ska klicka med vitbalansverktyget i Camera raw på något som jag VET är svart, då blir hela bilden grönaktig istället för fin och neutral som den annars brukade bli.
Men du bör aldrig vitbalansera på något som ligger under en medelgrå ton. Det är så oerhört lätt att du får en felaktig vitbalansering när du klickar på en svart ton, precis som du säger. Försök att klicka på en ljusgrå ton och du slipper detta problem.

Stefan

Intressant problem. Jag fotograferade en kyrkokör som var klädd i svart med en Pentax K100D (ursäkta inhoppet i Canontråden). Vi närmare granskning hade de flesta kvinnors svarta kläder ett lilastick. Men inte alla och av männen hade några neutrala grå eller svarta och några lite lila kläder. Körmedlemmarna hade sina privata kläder, ingen kördräkt eller dyl. Belysningen var i huvudsak halogenspotlights. Jag skriver lila eftersom om jag vitbalanserar på ett genomsnitt av herrarnas vita skjortor och kyrkans vita murar så handlar det om ett underskott på grönt i de här kläderna.
Jag drog ner mättnaden på purples rätt mycket och lite på blå och röd i ACR och då minskade fenomenet till acceptabla nivåer. Samtidigt fick jag faktiskt bättre hudfärger. Herrarnas vita skjortor påverkades inte av det.

Kanske en dum fråga, men vad kör du för vitbalans inställning på kameran?
Tidigare ägare kanske har ändrat den valfria vitbalansen och att det är den du kör på nu.
Jag har själv en 50D med samma firmware och har inga av de problem du nämnt.
En variant kan vara att återställa alla kamerans inställningar till fabriksinställningen.
Då borde du kunna fastslå om det är en tidigare ägares klåfingrighet eller ett faktiskt fel på din kamera.

Lycka till.

ANNONS
Götaplatsens Foto