Annons

Min 5D underexponerar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Efter en tid med 5D har jag märkt att den gärna vill underexponera motivet med 1-1,3 steg.
Den uppför sig inte alls som min 20D tycker jag.
Om jag tar en snabbtitt på bilden i displayen så ser det bra ut, men histogrammet visar att det fattas en bra bit.
Om jag sedan justerar upp exponeringen så ser det hemskt överexponerat ut på displayen.
Jag har justerat ner ljusstyrkan på displayen utan något anmärkningsvärt resultat.
Är det någon annan som upplevt något liknande?

Fotografera av ett gråkort, kolla så att histogrammet ligger i mitten. Om så är fallet, så underexponerar inte din kamera. Strunt i bilden på displayen, den använder jag personligen bara för att visa histogrammet.

Har du inget gråkort så duger en vit yta (inte riktigt lika exakt, men staplen bör vara i mitten, eller något förskjutet till höger.

Dez skrev:
Efter en tid med 5D har jag märkt att den gärna vill underexponera motivet med 1-1,3 steg.
Den uppför sig inte alls som min 20D tycker jag.
Om jag tar en snabbtitt på bilden i displayen så ser det bra ut, men histogrammet visar att det fattas en bra bit.
Om jag sedan justerar upp exponeringen så ser det hemskt överexponerat ut på displayen.
Jag har justerat ner ljusstyrkan på displayen utan något anmärkningsvärt resultat.
Är det någon annan som upplevt något liknande?

Det intressanta är väl hur det ser ut på en bilskärm och inte kamerans 2-3" skärm, eller?

// Maxe

Vet inte hur du har "profilerat" din kamera, men kör du i standardläge med fokus på avtryckaren och exponeringsläge på evaluerande så:

Låser kameran exponeringen vid halvt avtryck. Dvs om du tar landskapsfoto, riktar ner kameran för fokus och upp för komponering så är exponeringen låst mot marken. I detta läge vinner du på att ändra till centrumvägd mätning. (Den tomma rutan). Då låses ej exponeringen utan den mäter ända till avtryck.

Eventuellt ändra CF function 4 till 1. För AF på * och ljusmätning på avtryckaren.

mvh//Björn

Jag har samma erfarenhet med min 5D. Oavsett hur man ljusmäter, så finns det en tendens till att kameran underexponerar och man måste kompensera vid de flesta inställningar. Själv plåtar jag uteslutande i rawformat och använder alltid histogrammet för exponeringskontroll, så det är inget reellt problem, men symtomen finns där även med min kamera. Indirekt blixtljus ska vi inte ens nämna...

ANNONS
Götaplatsens Foto