Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min bild i Aftonbladet.

Produkter
(logga in för att koppla)
Senaste nytt.

Nej, lite mer proffesionellt gjort är det. Jag visste inte ens att den var avfotad eller tagen och beskuren ur ett av mina gallerier online förrän hennes pojkvän berättade hur det hade gått tillväga. Men vad jag kan förstår spelar det ingen roll hur bilden reproduceras och-eller publiceras. Det är fortfarande ett brott så jag tycker inte det är speciellt intressant.

Såhär ser den ut, den är fortfarande kvar i deras webserver trots att de påstår att den är borttagen (två ggr tillochmed).
http://www.aftonbladet.se/nyheter/0408/08/NYHETER-08s08-alexandra-47_368.jpg
Den är dock borttagen ur HTML-artikeln.

Tidigare i tråden meddelade jag Aftonbladets erbjudande för bildstölden, och jag kontrade med att jag ville ha dubbelt upp då det gäller två publiceringar. Detta gillade de tydligen inte alls, och efterfrågade min postadress. Av någon anledning vill de sköta kontakten via papper från och med nu.

I brevet står att tidigare erbjudande är slutligt och max vad de kan erbjuda och om jag kommer med ytterligare krav måste de överlämna ärendet till sitt juridiska ombud i upphovsrättsfrågor. "Jag vet inte vilken bedömning de gör, det kan vara till din fördel eller kanske till vår." och givetvis är det så, vem kan veta vilket utfall en juridisk process får?

Jag har även kontakt med Staffan Teste (Bildombudsmannen) så han vet hur det hela artar sig. Jag ska skicka AB en räkning med beloppet de erbjöd, då det inte känns som om jag kan vinna mark om jag gör processen juridisk.

Teste tar 1/3 av ersättningen i provision, så frågan är om du vinner något på att ta in honom i ärendet?

Vem ligger bakom "Bildombudsmannen"? det låter som nåt slags statligt kontrollorgan av samma slag som KO, JÄMO o JO o allt vad det är... inte tar väl Konsumentombudsmannen procent på ersättningen som drabbade konsumenter får?

Det vore väl trevligt om det fanns ett statligt organ för att tillgodose fotografernas rättigheter..

Men...

"Bildombudsmannen" är alltså ombudman för Bildleverantörernas Förening, men till skillnad från en vanlig facklig ombudsman så åtar han sig att hjälpa även ickemedlemmar i BLF. Därav provisionen.

Trodde nog inte att staten var så intresserad av våra småsaker ;-) men namnet låter statligt, renommésnyltning?
Nåja, det kan vi ta i en annan tråd en annan gång...

Förtydligande

BLF är ett (AB) FÖRETAG,de är ingen statligt kontrollorgan. De hyr in/leasar Staffan Teste som driver www.bildombudsmannen.se (även han är ett företag) och inte statlig myndighet.
En titel eller hemsideadress betyder inget speciellt,han bara kallar sig det.
Han är en vanlig snubbe, med lite erfarenhet.
Både BLF har till syfte,precis som alla andra företag att TJÄNA pengar.

Niklas Wibom
Fotografiombudsmannen
www.niklaswibom.com

ANNONS
Götaplatsens Foto