Annons

Min Canon 80d har börjat ta bilder på egen hand

Produkter
(logga in för att koppla)

Nils E

Medlem
På min Canon 80d har avtryckaren slutat fungera. Fokuseringen vid halvtryck fungerar men jag kan inte ta bilder. Däremot börjar kameran då och då att ta bilder själv och slutar inte förrän jag trycker på avtryckaren! Ibland börjar den smattra genast efter att jag satt på kameran. Vad kan ha hänt?
 

apersson850

Aktiv medlem
Avtryckaren har gått sönder. Byt själv, om du är lagd åt det hållet, eller lämna på reparation. Det senare kan vara problematiskt just nu, men det har inget med det kameratekniska att göra.
 

apersson850

Aktiv medlem
Inte avtryckaren. Den kan man mig veterligt inte flytta på någon Canon DSLR kamera. Ja, undantaget den för att starta videoinspelning.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Inte avtryckaren. Den kan man mig veterligt inte flytta på någon Canon DSLR kamera. Ja, undantaget den för att starta videoinspelning.
Rent fysiskt kan man koppla in en trådad fjärrkontroll. Men det hjälper inte mot att den tar bilder på egen hand.
Jag har byggt om en trådad fjärrkontroll för att avfyra andrakameran med en knapp som sitter fast med gummisnodd på förstakamerans objektiv. Samma knapp kan jag såklart fästa direkt på andrakamerans objektiv istället.
Men som sagt så hjälper det inte mot självantändningen
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
En gång för flera år sedan läste jag något knep om att ta ut batteriet, vända kameran på huvudet, och hälla kemisk bensin i batterifacket. Detta, påstods, skulle rinna ner i avtrycket och lösa upp oxider som troligen var boven.
Men det vete sjutton om jag skulle våga prova
 

Erik X

Aktiv medlem
Kan du ha fått in fukt i avtryckaren? Isåfall skulle det kunna hjälpa att ha kamerahuset någon dag på en plats där det är varmt, torrt och dragigt :)
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Kemiskt ren bensin är lite för brandfarligt.
Isopropanol är perfekt för rengöring av elektronik och inte lika brandfarligt.
Tyvärr verkar desperata handtvättartider som dessa gjort att även de hyllorna gapar tomma :)
 

Nils E

Medlem
Tror inte det är fukt och kameran har varit inomhus ett par dagar. Får se om det blir inlämning för reparation eller en ny kamera. Den aktuella kameran har en del andra defekter från när den verkligen blev fuktskadad. Men det var flera år sedan.
 

andreas89

Aktiv medlem
Har den någon gång varit blöt kan jag nästan garantera att det är korrosion av knappens inre delar som ställer till detta problem. Tyvärr tar det en stund att fixa så reparationen kan bli dyr.

Känner du att du vill gå vidare med en ny kamera är ett tips att kränga den på Tradera. Det verkar va gott om reparatörer som köper kameror där, har i regel fått ganska bra betalt när jag sålt trasig utrustning, så länge man beskrivet felet på ett bra sätt.
 

mariah1902

Medlem
You are most probably facing a hardware problem and you have to replace your button as it takes pictures automatically.
 
ANNONS