Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min Elements 6.0 och CR2-filer strular

Produkter
(logga in för att koppla)

Bo Johansson

Avslutat medlemskap
Jag har gått över till att att använda RAW-format och skaffade då Elements för att kunna sköta hela bildhanteringen i ett program. Jag får ofta fel vid inladdning av bilder från kameran (40D med 4 Gb minneskort) och vid arbete i sorteraren. Har 1 Gb arbetsminne, virtuellt minne på max(3 Gb). Har ominstallerat Elements flera ggr. Det vore väldigt bra stöd att få höra era liknande/motsatta erfarenheter !

Min erfarenhet av Elements 6 och CR2 är klart annorlunda.
Förvisso använder jag Adobe Photo Downloader (del av Elements 6.0) för att tömma bilderna från kameran till datorn.
Sedan använder jag Adobe DNG Converter Vers. 4.3.1 för att konvertera filerna till DNG format, sedan laddar jag in bilderna i Elements sorterare och vidarebehandlar dem!
Inga problem, har fungerat i över en månad nu.
Och då laddar jag CR2 filer som är både vanlig RAW och sRAW!
Förvisso är det ju samma modul om du använder Adobe Camera RAW 4.3.1 som plugin!

// Johan

Skall prova !

Har jag uppfattat det rätt att du inte läser in CR2-filerna i Elements sorterare utan DNG-filerna Jag har också RAW och DNG-converter 4.3.1 och skall prova det flöde du använder. Återkommer om det.

Felet finns i Adobe Down Loader

Efter alla åtgärder jag kan tänka mig har jag konstaterat att det är Down Loadern som inte fungerer som den skall. Men det fungerar bra med Canons EOS Utility (tom med samma funktionalitet).

Och trots att jag gjort inställningen att inte starta Adobe Down Loader så spökar den i bakgrunden och ger ibland felmeddelanden.

Min bedömning är att Adobe gått ett steg för långt i strävan att alltid vara först när en kamera ansluts till datorn.

Tack för hjälpen Johan !

mmvh/Bo

Minneshanteringsfel !

Ytterligare erfarenheter av Elements innebär att det kraschar vid inladdning av stora mängder till sorteraren. Tidningen Foto har konststaterat liknande brist. Nu använder jag Canon EOS Utility för överföring från kamera till dator, DPP för grovgallring (90%) och Elements endast till redigering-taggning-sortering.

Uselt av Adobe att sälja en produkt som man i praktiken inte kan användas för normal RAW-hantering (inladdning-redigering-sortering).

Bo,

Om du vill ha ordning och reda i dina filer så prova Adobe Lightroom.

Jag körde tidigare Elemenst 5 och upplevde det som stökigt, ologiskt och krångligt.

Jag var lite skeptisk inför ännu ett Adobe program men blev glatt överraskad av Lightroom. Det är en helt annan känsla i det programmet och det hanterar min filer från 40D utan problem.

Även LR installerar sin Adobe downloader men det går att ta bort i registret så slipper man den. Jag föredrar att kopiera mina filer från minneskortet via kortläsare till datorn med Windows utforskaren, då vet man vad som händer.

Tack för tipset Anders, men mer Adobe blir det inte på ett tag !

Jag har nu kört EOS Utility och DPP ett par dagar och dom fungerar klockrent. Eftersom jag inte brukar bearbeta mina bilder särskilt mycket så duger DPP bra.

Jag skall bara kolla att mitt Elements 6 fungerar på andra datorer sen blir det till salu.

ANNONS
Götaplatsens Foto