Annons

Min Eos 300D Startar inte:-(

Produkter
(logga in för att koppla)

Nina W

Aktiv medlem
Var på Kalas i dag och kameran var så klart med.
knäppte några kort och tyckte den fokuserade lite konstigt(AF), men tänkte inte så mycket mer på det. Stängde av den och när jag skulle fota lite till senare så stod det bara Eos i vänstra övre hörnet, sedan hände inget mer.stängde av och satte på den igen men då hände inget alls. Trodde det var batteriet som var slut så åkte hem och bytte till ett nytt batteri, men den ville inte starta överhuvudtaget. Någon som har ngn idé vad som kan ha hänt?? Är det slutet för min kära "vän".

(Försökte blåsa bort lite skräp från spegeln och ytan ovanför(ingen aning vad det heter)m en liten blås"grej" för nästan en vecka sedan(utan att lyckas) ,har använt kameran flera ggr sedan dess utan problem. Kan ngt ha hänt då?)

Senast ändrad:
Fungerar bildskärmen och menyerna som den ska?

Standardknepen.

Ta ur batteri, gjort

prova att starta

Ta ur minneskort.

prova att starta

Ta loss objektiv.

prova att starta.

Hej
Inget händer överhuvudtaget:-(
har testat alla förslagen du gav, det var det första jag gjorde när jag insåg att det inte var batteriet som var slut.Men får ingen reaktion alls.
Kanske fått en smäll el liknande utan att jag märkt det, kan inte komma på vad det kan vara annars:-(

ngn som känner igen problemet eller tror sig veta vad det kan vara kanske?
finns det hopp för min kamera?
Den får ta sig en tur till närmaste serviceställe, fortast möjligast!

Det händer ingenting i ngn del! :-( det är precis som om det inte fanns ngt batteri i.

Trots att jag testat två olika batterier och provat ta ut och sätta i dem igen flera ggr.

Har haft problem m batteri för ngt år sedan,och fick rekommendationen från Canon att byta batteri. sedan dess har det funkat.

Finns ju en möjlighet att säkringarna i DC/DC-konvertern brunnit, även om det är väldigt osannolikt i normal användning. För mig brann de när jag hade kameran isärskruvad och startade upp den, kolla på http://www.abo.fi/~jskata/300Drepair .

Frågan är om det är värt att reparera en 300D längre...?

Min kamera dog i princip på samma sett. Det var mitt CF kort. Det gick inte att läsa i datorn heller, kameran sa inget utan den startade inte upp. Visserligen en 400D.

Prova att ta ut battri samt minnes-batteriet, låt kameran ligga 30minuter och sätt sedan i dom båda batterierna igen.

Minnes batteri.. hmm det har jag totalt glömt bort:-(
fick det i satt när jag köpte kameran ... för ca 3 år sedan, kan ju vara så att det tagit slut:) skall köpa ett nytt genast!
Håll tummarna!

Ska nog fungera också utan det lilla batteriet, det är bara till för att hålla klockan.

Det här är ju inte till någon hjälp alls, men jag vill bara säga att precis samma sak hände mig med min 300D förra veckan.

Jag gjorde som Roland sa, jag tog ut batteri och minneskort och bytte objektiv. Sedan gjorde jag samma sak, om igen, flera gånger.

Rätt som det var startade kameran och jag vet fortfarande inte vad felet var eller vad det var jag gjorde som rättade till det.

Som sagt, ingen hjälp, men kanske ett litet hopp ändå.

/Catarina

Sitter det inte ett par säkerhetsbrytare i luckorna för batteri och minneskort? De som stänger av kameran om man råkar öppna någon av luckorna.
Det skulle kunna vara någon av dessa som har hakat upp sig eller gått sönder.

Jepp, det finns en mikrobrytare i minneskortsluckan, en under batteriluckan och en i bottnen av batterihålet.

Min 300D "dog" helt plötsligt, det visade sig att kretskortet gått. Kostnadsförslaget för reparation var ca 3900:-.

Har en 400D nu.....

Hälsn Anne

Har nu lämnat in kameran på reparation, och reparatören trodde att det var ett "kort" ovanför batterifacket alldeles under avtryckaren som gått sönder(jag och tekniska termer:) ), vilket inte skulle kosta så mycket att byta. Det fanns dock ett alternativ till men inte heller det verkade vara ngn jättedyr historia.Han skulle höra av sig m besked.Alla delar fanns dock inne så det skulle inte ta så lång tid. Så nu hoppas jag på ett billigt fel:)

Betyder DC/DC-konvertern. Billigt blir det nödvändigtvis inte eftersom hela kameran måste plockas isär.

Yes yes Yes

De ringde alldeles nyss och sa att kameran var lagad.
Det var en skruv som lossnat, fastnat och kortslutit ett kretskort. 1062 kr skulle kalaset kosta inkl regöring av spegel, sensor och ngt mer:) jag och namn som sagt.
skall hämta den idag.
slutet gott........

ANNONS
Götaplatsens Foto