Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min fågelbild - Så här gick det till

Produkter
(logga in för att koppla)

gunau

Aktiv medlem
En av grundreglerna för mig är att fota fåglar där det finns fåglar. Det låter ju ganska självklart men efter att ha suttit vid åar och sjöar på fel plats i väntan på modeller så kommer insikten.

En av mina favoritplatser är en vanlig ankdamm alldeles i närheten. Den är livligt frekventerad av gräsänder och annat som flyger hit då det vankas mat med alla söndagsflanörer. En utmärkt plats att öva ögat och tekniken för den gången något mer sällsynt flyger förbi.

En stor fördel med något nära där man bor är att man kan vänta till ljuset är rätt. Denna bild är tagen liggande på magen för att få lite suddig förgrund och lugn bakgrund. Jämför med en klassisk bild ifrån 1,8 m höjd där man fått lite upptrampad snö som bakgrund.

Ett långt tele hjälper men även ett kortare tele kan ge liknande effekt.

Sen är det oftast lite roligare om fågeln gör något, som här har en öppnat näbben för att snattra med grannen.

Tekniska data: Ef 500 L IS x EF 1,4 konverter, Canon 1d Mk2, ISO 250, 1/800, f 7,1. Stöd mot isen.
 

Bilagor

Glenn Bark

Aktiv medlem
Gillar verkligen bilden Gunnar. Skärpedjupet sitter perfekt.

Just det där med att ha ett ställe nära inpå där man bor, och som man kan besöka ofta tror jag på. Jag håller på att kolla upp ett par olika skogsmyrar ca 15 min bilväg hemifrån. I vinter har jag haft en matning på en av dem, och den har funkat bra. Äntligen, kan jag säga, för jag har haft uppe skogsmatningar på flera olika ställen de senaste åren men inget ställe har funkat lika bra som den här myren. Det verkar inte alls vara att "bara att sätta upp en matning" och så dyker skogens alla fåglar upp.

//Glenn
 

Tamrock

Aktiv medlem
jag har tittat igenom mina bilder för att se om
jag har nåt att bidra med men hade väl inte så
mycke att komma med men jag kan berätta om en
händelse när jag åkte ner till sjön i sätra en
fin dag och går ut på sjön och på mindre än en
sekund så trampa jag igenom isen,de va djupt och
jag hade en 10d i handen och i stället för att
tänka på att kanske drunkna va min första tanke på att rädda kameran,:) av en ren reflektion höll jag upp kameran och lyckades få en armbåge på iskanten och fortfarande tänkte jag,klara kameran sig!!
jo de gjorde den och jag kom upp blöt upp till bröstet och grinig,på ren tjurighet fotade jag i en halvtimme efteråt alla fall:) och fick faktiskt nån bild med mig hem:)

en annan händelse när jag fota en brun kärrhök i luften va att jag följer skönheten med kameran hela tiden och går även bakåt och självklart blev de ett bakåtfall och fort upp igen och såg mig omkring,såg nån!!:) höken garva nog hjärtligt alla fall:)

härom dagen hade jag en riktigt rolig fototimme med en större hackspett som lekte kurragömma med mig,dom kan va riktigt roliga och jag hade en härlig timme med hacke..tack hacke!

visar en bild från kurragömmastunden och en bild från när belöningen kom och jag fick en riktig höjdarbild på den i perfekt ljus
 

Glenn Bark

Aktiv medlem
Vackra spettbilder Micke :)

Kan tro att tanken gick till kameran i första hand, när du gick genom isen. Vette tusan om jag hade vågat mig ut på tunn is med kameran ;-)

//mvh Glenn :)
 

growingart.se

Aktiv medlem
Jag är inte någon utpräglad fågelfotograf, jag brukar fota fåglar vid fågelbordet som står uppställt två meter från köksfönstret och sedan skickar jag bilderna till min kompis som är ornitolog för att veta vilken fågeln det var.

I somras råkade jag ut för något som var väldigt speciellt (för mig). Vi har en jääääääättestor lind utanför vårt hus (vårdträd), och varje sommar när den blommar så kryllar det av bin och insekter, de måste vara miljoner. I somras kom svalorna inflygande, lågt, lågt, endast ett par decimeter över marken, flög runt, runt, runt linden och fångade insekter. Det var helt fantastiskt. Däremot så var det väldigt mulet så jag lyckades inte få någon bra bild hur jag än krälade (och bönade och bad till den store fotoguden) på marken för att få en bra vinkel. Svalorna matade även sina ungar som satt på telefontråden, bilden nedan är från det tillfället och jag öppnade helt enkelt fönstret i mitt arbetsrum hemma, teleledningen går ut därifrån, och där satt de en meter från mig.
 

Bilagor

Glenn Bark

Aktiv medlem
Mycket snyggt! En sådan matningsprocedur går ju oerhört snabbt, på en bråkdel av en sekund många gånger. Påpassligt fångat :) //mvh Glenn
 

skrinnare

Aktiv medlem
Fågelbilden som inte blev någon fågelbild

De flesta av mina fågelbilder tar jag när jag är ute och paddlar kajak. Oftast är inget särskillt planerat, utan kameran ligger redo i sittbrunnen, klar att slitas upp när något spännande siktas. Så en dag paddlade jag som vanligt ut genom några grunda sund utanför Hargshamn och spanade efter fiskgjusen som häckar där, men utan att se den. Inget annat kul i sikte heller.
Så ser jag en bit bort något märkligt. Brunt som en åda eller annan andhona, men med två saker som sticker upp som halsar. Letar förbrilt i minnet, finns det inte en fågel som heter stjärtand? Kan det vara en sådan kanske med stjärten i vädret? Tvåhuvad and? Oidentifierat flytande föremål (OFF) från något land österut? I vilket fall som helst måste det paddlas ifatt och fotograferas. Snabbt simmade det, men inte värre än att jag tog in på det.
Vad var det då...
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/468848.htm
Fördelen med dessa är att de varesig flyger sin väg eller dyker. Mycket tacksamma att fotografera, i alla fall i vattnet. Sommarens projekt blir simmande älg och vildsvin, som också siktas i vattnen i norra Roslagen ibland.
 

Magnus Kumlin

Aktiv medlem
Jag var ute en sväng i fredags eftermiddag för att testa mitt nyinköpta objektiv (Tokina 300mm f/2.8) vid ett favoritställe, kärsön, nära drottningholm. Där lyckades jag äntligen hitta Mr Gröngöling som hade gäckat mig sedan januari då jag trott mig sett en sådan, men sedan tvivlat. Nu blev det bevisat, yes!

Då i fredags lyckades jag inte ta några särskilt bra bilder så jag begav mig dit igen på lördag under eftermiddagen då solen låg på alldeles förträffligt. Denna gången var det en spillkråka som hackade i det hålet som gröngölingen varit vid dagen innan, men detta gjorde inte mig så mycket. Jag lyckades hitta ett bra ställe tillräckligt nära trädet som jag kunde sätta mig med enbensstativet och bara vänta. Fågeln kom faktiskt oväntat snabbt tillbaka så det var bara att börja mysa med avtryckarknappen.

Till min förvåning dök en gröngölingshona (hade varit en hane dagen innan) upp så fort jag råkade skrämma iväg spillkråkan, men denna blev i sin tur ivägsjasad av spillkråkan när denna vågade komma tillbaka. Det var sannerligen en trevlig timme jag hade där framför hålet och bilden som jag länkar till här under är nog den bästa som jag tog. Jag ska bege mig tillbaka dit snart igen för det skulle vara kul att få en riktig pangbild på en skränande spillkråka eller rent av en frän på gröngölingshannen från i fredags.

http://www.kemir.se/mf/hemsidebilder/2006/grongoling.jpg
 

Tamrock

Aktiv medlem
Re: Fågelbilden som inte blev någon fågelbild

skrinnare skrev:
De flesta av mina fågelbilder tar jag när jag är ute och paddlar kajak. Oftast är inget särskillt planerat, utan kameran ligger redo i sittbrunnen, klar att slitas upp när något spännande siktas. Så en dag paddlade jag som vanligt ut genom några grunda sund utanför Hargshamn och spanade efter fiskgjusen som häckar där, men utan att se den. Inget annat kul i sikte heller.
Så ser jag en bit bort något märkligt. Brunt som en åda eller annan andhona, men med två saker som sticker upp som halsar. Letar förbrilt i minnet, finns det inte en fågel som heter stjärtand? Kan det vara en sådan kanske med stjärten i vädret? Tvåhuvad and? Oidentifierat flytande föremål (OFF) från något land österut? I vilket fall som helst måste det paddlas ifatt och fotograferas. Snabbt simmade det, men inte värre än att jag tog in på det.
Vad var det då...
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/468848.htm
Fördelen med dessa är att de varesig flyger sin väg eller dyker. Mycket tacksamma att fotografera, i alla fall i vattnet. Sommarens projekt blir simmande älg och vildsvin, som också siktas i vattnen i norra Roslagen ibland.

härlig bild på den konstiga anden:)
 

Tamrock

Aktiv medlem
Magnus Kumlin skrev:
Jag var ute en sväng i fredags eftermiddag för att testa mitt nyinköpta objektiv (Tokina 300mm f/2.8) vid ett favoritställe, kärsön, nära drottningholm. Där lyckades jag äntligen hitta Mr Gröngöling som hade gäckat mig sedan januari då jag trott mig sett en sådan, men sedan tvivlat. Nu blev det bevisat, yes!

Då i fredags lyckades jag inte ta några särskilt bra bilder så jag begav mig dit igen på lördag under eftermiddagen då solen låg på alldeles förträffligt. Denna gången var det en spillkråka som hackade i det hålet som gröngölingen varit vid dagen innan, men detta gjorde inte mig så mycket. Jag lyckades hitta ett bra ställe tillräckligt nära trädet som jag kunde sätta mig med enbensstativet och bara vänta. Fågeln kom faktiskt oväntat snabbt tillbaka så det var bara att börja mysa med avtryckarknappen.

Till min förvåning dök en gröngölingshona (hade varit en hane dagen innan) upp så fort jag råkade skrämma iväg spillkråkan, men denna blev i sin tur ivägsjasad av spillkråkan när denna vågade komma tillbaka. Det var sannerligen en trevlig timme jag hade där framför hålet och bilden som jag länkar till här under är nog den bästa som jag tog. Jag ska bege mig tillbaka dit snart igen för det skulle vara kul att få en riktig pangbild på en skränande spillkråka eller rent av en frän på gröngölingshannen från i fredags.

http://www.kemir.se/mf/hemsidebilder/2006/grongoling.jpg

vilken fantastisk fotostund du måste haft
jag kan känna de ända hit:)
fin bild på gröngölingen
 
ANNONS