Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min fågelbild - Så här gick det till

Produkter
(logga in för att koppla)

Glenn Bark

Aktiv medlem
Fin bild på gröngölingen Magnus. Snyggt lågt perspektiv. Jag hade helt klart återvänt dit och väntat ut fler fina fototillfällen :) Kul också att det gick att komma så pass nära, då jag upplever båda dessa arter som relativt skygga. //mvh Glenn
 

Glenn Bark

Aktiv medlem
Ok, här kommer ytterligare en bild från mig :)


Den här bilden på grönbenan tog jag i maj förra året. Jag satt i skogskanten, precis intill en känd vadarstrand, i utkanten av Luleå. Jag satt ca 8-10m från vattnet, och väntade på att något kul skulle hända. Hur brukar man kunna se t.ex. fiskande skräntärna. Men den här gången var det en grönbena som kom flygande och satte sig precis vid vattnet, rakt ut från där jag satt. Aha, ett offer ;-) Den verkade helt lugn och stod strax och sov. Jag ömsom ålade ömsom kröp närmare och närmare, några meter i taget, hela tiden med järnkoll på vadaren. Den verkade inte bry sig om min närvaro. Efter en dryg kvart så låg jag helt platt på mage ca 3-4m ifrån den. Ju närmare vattnet desto lerigare och vattensjukt var det, kan jag berätta (vadarstrand ju :)). Jag låg då i ca 5-10cm djupt lervatten. Hela framsidan på mig var genomdränkt, MEN jag var nära grönbenan...det viktiga här. Där kunde jag fota den under 15-20 minuter, innan den piggnade till och började leta mat längs vattenkanten, bort från mig. När den lämnade mig där i leran så drog jag mig sakta tillbaks till skogskanten där jag lämnat ryggsäcken. Jag tog mig tillbaks till bilen. Blöt och skitig men klart nöjd körde jag sen hem och bytte till torra kläder.

För att se bilden i större format; http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/387514.htm?set=lp

//mvh Glenn :)
 

Bilagor

Tamrock

Aktiv medlem
härligt att läsa glenn!
kan känna hur nöjd du va efteråt och att du va
lerig och blöt tror jag inte du brydde dig så
mycke i:)
 

growingart.se

Aktiv medlem
köket ligger i markplan, jag bor i skogen faktiskt, jag kliver ut så är jag framme :) men jag har inte vågat ta steget än, laddar upp en bild som jag tog igår (inifrån köket), inspirerad av er!
 

Bilagor

Glenn Bark

Aktiv medlem
Låter tryggt att höra att du har köksfönstret på rel låg höjd Mikael. Trodde för en stund att du övervägde att hoppa ;-)
Men om du bor i skogen...vilka möjligheter! Chansa och ge dig ut i trädgårn åtminstone :))

//mvh Glenn

PS. Schysst bild, bra action i den :)
 

eos30

Aktiv medlem
Har en bäck, bara 1 mil hemifrån, där strömstaren har varit på besök i vinter, en skygg lite rackare. Men har märkt att den inte är lika lättskrämd när det skymmer, så en dag tog jag med blixten, och kröp fram precis när solljuset försvunnit från bäcken:
http://foto.nybygge.se/galleri/displayimage.php?album=146&pos=20

Med 300D, EF 300 4/L och 430 EX. Första gången jag provade blixten utomhus, det funkade ju faktiskt ;-)
 

growingart.se

Aktiv medlem
Glenn, jag har övervägt att hoppa men ser inte att det skulle vara särskilt imponerande, förutom att man skrämmer bort pippisarna. Jo, det finns en del potential utanför köksfönstret, skulle öka om jag hade ett schysst tele, det kommer en dag men ekonomin tillåter inte det än. Jag har faktiskt varit ute ända bort till åkern, visserligen inga bilder på djur men naturen har sin skönhet (http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/463798.htm)
 

growingart.se

Aktiv medlem
Då måste jag berätta om bilden jag tog i helgen genom grannens fönster. Vi sitter och fikar, grannen är 80 år, bor några hundra meter bort och har en del att berätta så vi satt en del av eftermiddagen, solen låg och lurade bakom molnen. Plötsligt slår sig en svart fågel ner på verandaräcket. Grannen och jag blir som slagna av blixten, förstenade. "Kan det vara en korp?", viskar jag tystare än natten, ett endaste litet ljud kan skrämma detta svarta väsen. "Nej för fan, det måste vara ett odjur från helvetet, nu får vi sota för våra synder", viskar grannen tillbaka. Jag skjuter sakta kaffekoppen längre in på bordet, den slår emot duken men jag klarar koppen över kanten på duken utan att koppen klirrar mot fatet. Jag lyfter kameran, lägger armbågen på bordet eftersom jag vill undvika rörelseoskärpa, jag känner hur jag darrar av spänning. Lyckligtvis hade jag tagit av det stora motljusskyddet på objektivet, jag inser att minsta rörelse mer än nödvändigt kan uppmärksammas och chansen skulle försvinna för alltid. Grannen och jag rör oss knappt, utan att ens utbyta blickar känner vi samförstånd över generationsgränserna, vi måste vara tystare än natten, ett litet ljud och allt skulle gå om intet. Sakta, sakta lyfter jag kameran, riktar det och ställer in slutartid, jag låter bländaren vara, jag vill inte riskera ett för kort skärpedjup även om jag inser att bilden kan bli mörk. Fågeln har inte märkt oss än och jag trycker av, och i samma stund som fågeln lyfter känner jag hur en våg sköljer genom kroppen, jag vet i mitt inre att där satt Bilden. På vägen hem börjar jag småspringa, så fort som möjligt vill jag dela den här naturfotoupplevelsen med mina kamrater på Fotosidan.
 

Bilagor

Glenn Bark

Aktiv medlem
En glimt ur vardagen som plötsligt stannar tvärt i steget. Det är nästan så man håller andan själv när man läser din berättelse från köksbordet :) Vackert fångat. Koltrastens gula näbb ger en härlig kontrast i bilden. //mvh Glenn
 

growingart.se

Aktiv medlem
jo, jag satt och funderade på hur spännande det var, och kom på att det vore mer spännande med ett tele, då kan man gå ut i naturen och få schyssta bilder. Kollade precis in recensionerna på Canon EF 400mm f/5.6L USM för att se närgränsen, uppenbart är det inget objektiv för regniga veckor, men det vore ju kul om närgränsen låg inom räckhåll för att fota mitt fågelbord genom köksfönstret, det är drygt en meter, vilka närbilder jag skulle få!
 

Glenn Bark

Aktiv medlem
Visst är det roligare med lite längre tele, men med ett 400/5.6 kommer du att få stå en bit in i rummet i så fall. Närgränsen är nog runt 3,5m. Men visst är det ett bra objektiv, jag är klart nöjd med mitt. Saknar dock en zoomversion ibland, då jag "hamnat" för nära fåglarna. //mvh Glenn :)
 
ANNONS