Annons

Min fågelbild - Så här gick det till

Produkter
(logga in för att koppla)

Glenn Bark

Aktiv medlem
Johan Ahlbom skrev:
Hehe, jo, jämfört med era gömslen så hade jag det rätt så behagligt i mitt.. A/C, minibar, Alltid nystädat o med stort badrum =)

mvh johan
Ett litet avslöjande...de där stora ryggsäckarna som gömslefotografer drar runt på innehåller faktiskt inte så mycket kameror etc. A/C och en back öl... ;-)...fast om jag ska få in ett stort badrum så får jag nog köpa en större säck, eller lämna 70-200-zoomen hemma...hmm.

//Glenn :)
 

Glenn Bark

Aktiv medlem
growingart.se skrev:
Jag vidhåller att det är inte helt fel att fota från köket. Är det någon mer som provat? Jag uppmuntrar alla fågelskådare att prova. Tänk er vilken revolution det skulle bli, om det plötslig drösar in bra fågelbilder efter mitt förslag. En ny era... *drömmer*
Ser framför mig hur hela ditt hus är camo-färgat, med lämpliga gluggar åt olika håll...låter helt klart som en nya era ;-))

//mvh Glenn
 

growingart.se

Aktiv medlem
Glenn Bark skrev:
Ser framför mig hur hela ditt hus är camo-färgat, med lämpliga gluggar åt olika håll...låter helt klart som en nya era ;-))

//mvh Glenn
Haha, det är grönmossan som växer på huset, det är liksom naturligt i processen som jag arbetar fram :)
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Lite långt kanske? ;)

Jag bor i Lofoten men var på påskvistelse till min flickväns familj och vänner som bor i Vesterålen (öst om Lofoten, mot fastlandet).

Jag hade flera magiska fototurer. April är en magisk månad där så mycket händer, speciellt tänker jag på fåglelivet och ljuset.



Tänk er att sitta mellan två stenar,, huvudet sticker upp och där spanar man utifrån (tex en udde) på div fåglar. Gäss som sträcker, Storspovar, Snösparvar, Havsörnar, Strandskator, allehanda måsar etc etc mitt bland alla dessa 3,5miljarder år gamla fjällformationer!

Havet den ena kvällen var stilla, nästan som en spegel. Tidvattnet sögs ifrån mig och vadarfåglarna kunde starta det så ivriga födosöket mellan ebb och flod.

Att bara sitta och betrakta detta så verkligt och levande skådespel är ett privilegium.

Jag hade nog suttit där mellan ett par stenar ytterst på en udde ca en och en halv timme när jag i perreferin norrut (till vänster) såg att ngr kråkor uppförde sig lite stressat. Jag förstod att det nog det typiska som utspelar sig.. nämligen att de angriper en havsörn.
Men skillnaden nu var att de (i stället för att sätta sig ned) mera dök ivrigt som mot en falk.

Eftersom fågeln som väckte kråkornas uppmärksamhet satt skymd för mig så såg jag inte direkt vad det var för en filur.
Jag insåg samtidigt chansen att smyga mig i skydd mot det som hände.

Jag smög mig så hukad jag kunde längs stranden så att jag hamnade i linje med ett par små sjöbodar som låg en bit bort. Jag förstod att om jag bara kom fram till den främsta boden så kunde jag försiktigt kika fram vid sidan av väggen.

Jag hörde att kråkorna var kvar och visst fick jag också bilden utifrån planen jag hade lagt inför denna lilla avstickare.

Jag missade nog ett par lägen på spovarna och snösparvarna som fanns där jag satt längst ut på udden. Men jag fick ngt jag inte hade räknat med, nämligen en Duvhökshanne, smäcker och trimmad i kroppen. Det var en superfin upplevelse!


Hoppas att ngn av er orkade läsa allt..;)

MVH Niclas,

PS.
Önskar att jag kunde ha en av er med varje tur ut här denna årstid, magiskt är ordet, ds. (Kanske skall jag arrangera en resa hit för ett gäng...:)
 

Bilagor

Glenn Bark

Aktiv medlem
Tjenare Niclas, det ser ut att vara en väl vald plats för skådning/fotande. En udde som lockar sträckande fågel att landa och vila en stund :) Och då satt du där, som en sten mellan stenar...Föga anade de...

//Glenn :)
 

Janne H

Aktiv medlem
Gräsand.

Gräsanden plåtade jag en kall Aprilmorgon på en gräsmatta. Först stog jag rakt upp med telet på stativ. De bra bilderna fick jag dock när jag la mig ner med kameran på marken. Andedräkten upptäckte jag först på skärmen....




/janne

större bild;
www.fjh.se
 

Bilagor

Glenn Bark

Aktiv medlem
Re: Gräsand.

Janne H skrev:
Gräsanden plåtade jag en kall Aprilmorgon på en gräsmatta. Först stog jag rakt upp med telet på stativ. De bra bilderna fick jag dock när jag la mig ner med kameran på marken. Andedräkten upptäckte jag först på skärmen....

/janne
Gillar det låga perspektivet. Fint isolerad mot både för- och bakgrund med. Vackert! //mvh Glenn :)
 

avslutad140924

Avslutat medlemskap
Re: Lite långt kanske? ;)

Niclasfoto skrev:
Hoppas att ngn av er orkade läsa allt
Jo då, mycket trevlig läsning så här på morgonkvisten och kan bara säga grattis! Man blir helt klart lite avundjuk men samtidigt triggad att ge sig ut själv ;)

Dessutom måste jag säga att det var en mycket mycket fin o bra bild du fick!
 

Martin F

Aktiv medlem
Uj uj, fågelfotograferande har inte riktigt varit min grej, men den här tråden är underhållning på hög nivå!! Blir ju svårt sugen på att ge mig ut och smyga på nån intet ont anande sparv :)

Har tyvärr inte längre gluggar än 70-200, men med en 30D på ingång, så får man ju lite beskärning i alla fall.
 

Galdr

Aktiv medlem
Martin F skrev:
Har tyvärr inte längre gluggar än 70-200, men med en 30D på ingång, så får man ju lite beskärning i alla fall.
En bra grej är, som jag ser det, att köpa en 2x Telekonverter/extender till sitt (Sigma DG EX) 70-200.
Jag hamnar förvisso på f/5,6 @ 400mm jämfört med f/2,8 @ 200mm, men för det priset är det billigare än att köpa canons egna grejer, med samma resultat.

Bild kommer snart. ;)
 

Galdr

Aktiv medlem
Tycker det är ett skönt initiativ med en sånhär tråd, där folk byter berättelser, och som det verkar även tips och idéer.

Jag har egentligen aldrig varit speciellt intresserad av fåglar på något vis, annat än att "de gör sig ju bra på bild."
Har väl inte ett större intresse nu, men en större artkunskap i vilket fall.

Beslöt mig i måndags för att ge mig ut och fota lite fåglar mitt på ljusa dagen, vid Väsby Sjöäng på Järvafältet. Ett väldigt säkert kort om man vill ha roligare fåglar än fiskmåsar som äter Sibylla-korv, i min mening.
Vi tog oss dit via en liten rast vid Bögs gård för att förtära vår medhavda matsäck, som bestod av en limpa och lite pålägg. Spartanskt, men gott.

Hittade fram till gömslet/vindskyddet som förvaltningen byggt för skådarna i trakten, och den övriga allmänheten.
De har byggt det ganska tacksamt för både skådare och fotografer, eftersom det är luckor i planket lite här och var som är ca 15cm höga och kanske tre decimeter breda; perfekt för ett teleobjektiv att kika ut där! :D

Sagt och gjort, ett Sigma (DG EX HSM) 70-200/2,8 med en 2x konverter petades ut och fångade bland annat denna Tofsvipa.
Tyvärr var jag alltför ivrig med att löpa amok med avtryckaren, så bländaren var satt till 5,6 (lägsta värde på 400mm), vilket leder till ett lite för kort skärpedjup.

Inser nu att den här storyn inte är lika fotoerotiskt laddad som Niclas eller Glenns, men det kommer nog mera i framtiden. ;)
 

Bilagor

Janne H

Aktiv medlem
5,6 inte fel!

Galdr skrev:

Tyvärr var jag alltför ivrig med att löpa amok med avtryckaren, så bländaren var satt till 5,6 (lägsta värde på 400mm), vilket leder till ett lite för kort skärpedjup.
Tvärtom, fåglar plåtas med fördel med kort skärpedjup för att isolera dem från bakgrunden.
¨Full glugg¨ är ofta det som gäller vid fågelfoto.
Blir absolut mycket snyggare med f 4-5,6 än exempelvis på f 11-16 och rörig bakgrund.
 

Galdr

Aktiv medlem
Så är det förvisso, men jag hade gärna lyckats peta ner den till 6.3 eller 7.1, för att få skärpa över både näbben och fjäderdräkten... nu blev det bara över fjäderdräkten.

(sen tror jag att min sökare är felinställd för skärpan verkar hamna 'hitom' motivet...)
 

Janne H

Aktiv medlem
Galdr skrev:
Så är det förvisso, men jag hade gärna lyckats peta ner den till 6.3 eller 7.1, för att få skärpa över både näbben och fjäderdräkten... nu blev det bara över fjäderdräkten.

(sen tror jag att min sökare är felinställd för skärpan verkar hamna 'hitom' motivet...)
Plåtar du fåglar eller dyligt, ställ alltid skärpan på ögonen, inget annat.

Du kanske har frontfokus i kameran, det går att ågärda hos lämplig kameraverkstad.

/Janne
 

Glenn Bark

Aktiv medlem
Mathias:
schysst historia :) Nu väntar man med spänning på mer fotoerotiska/neurotiska alster från dig då ;-) Slå oss med häpnad!

//mvh Glenn
 

growingart.se

Aktiv medlem
nu kommer en...

Den här våren är jag föräldraledig en dag i veckan. Jag och lillkillen bestämde oss för att gå ut på en äventyrsutflykt. När vi efter en stunds promenad var minst fem meter bortom fågelbordet hörde jag ett skri som fick blodet att isa, pfiiaa, pfiiiaa. Skräckslagna tittar jag och lillkillen på varandra, och sedan upp mot skyn. Där! Som en skepnad sveper en skugga över himlen, sökandes föda med en blick som jag förmodar är obönhörlig, jag slänger mig över lillkillen och skyddar honom med min kropp, ångrandes att vi någon gång gav oss ut. Fågeln börjar cirkla över oss som en galen mördare i ett segelflygplan. Darrande plockar jag intuitivt fram kameran, ska jag prova följande AF, eller fokusera manuellt? Om jag tar en bild kan den avslöja för de efterlevande vad som hände oss. Min erfarenhet av fågelfoto i den karga ödemarken är knapp, jag borde köpt böckerna av Brutus Östling, jag borde köpt det där 400 mm objektivet, jag bestämmer mig för att prova manuell fokus och höjer kameran. Var är den, skepnaden som sveper in himlen i is med sitt skri? Efter en stund får jag syn på den, följer i sökaren, fokuserar och knäpper en bild. Gud är barmhärtig denna dag, fågeln kastar en sista ond blick på oss och flyger sin väg. 1/640, f 7.1, iso200, 70-200 mm (200 mm) f4L.
 

Bilagor

ANNONS