Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min fågelbild - Så här gick det till

Produkter
(logga in för att koppla)

Glenn Bark

Aktiv medlem
Kerstin, det låter som man borde ha sett dig fota gladan :) Alltid kul att se andra rulla runt på backen, i jakten på en bild. I så fall hade du säkert hamnat i tråden Fotografer in action.

Håller med Mikael angående gräset. Det, tillsammans med din historia, ger mer känsla till bilden. Fint fångat!

Och Mikael, till våren så hoppas jag du åtminstone vågar dig ut i trädgården ;-)) Jag har ju sett från dina bilder att du varit längre bort än så. Bara du fått i dig morgonkaffet så... ;-)

//mvh Glenn
 

Scenic46

Aktiv medlem
Teknikfrågan vid fågelfotografering - vilken "glugg" etc.

Tråden har sina poänger men för mig så en bild utan information om framförallt optik (glugg) dvs. brännvidd och bländare/ tid så säger inte bilden mig mycket. För att lära vilka objektiv som kan skapa vilka bilder är av grundläggande betydelse anser jag.
Idé: Ange detta vid varje bild på tråden så blir varje bild dubbelt lärorik
// Björn
 

Glenn Bark

Aktiv medlem
Låter väl klokt, eller så tittar man på bilden i dess större format, på resp. fotografs sida och hittar ev informationen där. Tex under min Vågbrytare så står åtminstone att jag fotat med en EOS 20D och ett EF 400/5.6-objektiv. Men jag förstår vad du menar :) Ska tänka på det i fortsättningen...

//mvh Glenn

PS. bl. 5.6 och 1/250 sek ;-)
 

growingart.se

Aktiv medlem
Det är en prekär fråga Glenn, ska jag ta med mig kameran eller trädgårdsredskapen? Du får gärna ta upp frågan med min sambo :) jag brukar smita från trädgårdsarbetet med förklaringen till min sambo att jag måste in och pinka, och då smyger jag fram till köksfönstret och tar ett par bilder

jag brukar kolla exif, iso vore intressant också, det är något man måste avgöra vid fototillfället, vädret är ju ofta inte optimalt. kamerainställningarna är intressanta men inte nödvändiga om någon skulle tveka ladda upp en gastkramande historia och tillhörande bild.
 

plindquist

Medlem
Kul forum, jag bidrar gärna med en bild/berättelse!

Jag och min ”skådarkollega” Michael Staff är precis hemkomna från en skådarresa till Florida. Jag vet inte vad det är med USA men förutom att både bilar och folk är större så har amerikanerna en fågelfauna som verkligen samarbetar med fotografen i större utsträckning än på hemmaplan.
När det gäller tättingarna var känslan dock ungefär lika ”hopplös” som hemma. Amerikanerna har ju sina warblers, ”skogssångare”, en sällsynt trevlig grupp fåglar. Skulkande och oroliga drar de runt och födosöker under flyttningen norrut.

Vi hade på kvällen den 2:a april nått fram till Ohio key där vi upptäcke de första amerikanska vadarfåglarna för resan. Palm warblers hade vi hunnit tittat oss mätta på, det var mitt i sträcket och de var överallt. Nu var det bara vadare i huvudet. Upphetsade av dvärg och tundrasnäppor mm mm sprang jag runt med kameran på den hala tidvattenstranden i kvällsljuset och knäppte allt vad jag orkade. När jag inte orkade mera gick jag tillbaka till strandkanten för att släppa kameran och skåda lite, när denna lilla oroliga Palm warbler dök upp. Jag brydde mig först inte (en svår avvägning det där, ska man skåda eller fota?), men den blev kvar i strandkanten en bra stund. Orolig som tusan hoppade den runt och stannade högst en sekund på varje ställe, men hela tiden nära mig, Till slut tänkte jag ”OK då” och fiskade fram kameran igen och tog en serie bilder. När jag skulle kolla bilderna hade jag glömt den lilla warblern, hade bara vadarna i huvudet. Nu blev vadarbilderna "sådär" den här dagen, medans den lilla palm warblern blev dagens segrare.


Här är bilden:

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?_q=1&ID=650753


MVH
Per
 

Glenn Bark

Aktiv medlem
Skön historia Per, jag känner verkligen igen ångesten mellan att fokusera på skådningen eller att fotografera. Jag brukar lösa det genom att inte ta med tubkikaren alternativt kameran. De gånger jag haft med båda utrustningarna brukar det bara bli halvmesyrer av båda aktiviteterna :)

mvh Glenn
 

plindquist

Medlem
Jo, innan resan till Florida hade jag någon liknande ide om att dela upp aktiviteterna. En timme utan kamera gav dock för stark ångest. Skådningen fick väl ge sig lite denna gång, bilderna tar man ju med sig hem!
 

growingart.se

Aktiv medlem
Nu har jag inte visat upp något på ett tag, så jag drar fram mitt favoritmotiv. Det är vår fasantupp som kommer varje vår, han har inte kommit i år men jag väntar spänt. Den här har jag tagit genom vardagsrumsfönstret, Glenn: notera att jag rör på mig. Han brukar springa omkring på baksidan och jag är löjligt förtjust i den lille krabaten. Den här bilden tog jag en tidig morgon, han var så ståtlig där han stod på en sten i morgonljuset, det var nästan så att jag fick tårar i ögonen. Jag lekte med slutartiden och lyckades ta en bild när han flaxade, man kan se på honom när det är dags och sedan gäller det att trycka av i tid.
 

Bilagor

Glenn Bark

Aktiv medlem
Snyggt Mikael, skönt att höra att du rör på dig med. Hoppas du bor i ett STORT hus, så det blir några meter mellan köket och vardagsrummet...

:))
//Glenn
 

growingart.se

Aktiv medlem
Glenn, jag har t o m två våningar! Det svåra är att jag kan inte använda alla fönster, det är handblåst glas i hälften, bilden blir suddig. Tufft, men jag ger inte tappt, en sådan bild går säkert att fixa med lite bildbehandling.
 

parus

Aktiv medlem
i valet och kvalet

Det här att välja kameran eller kikaren känner jag igen - och jag tänker genast på mitt första besök i bergen i franska Gavarnie. Vi var en grupp som letade nya arter på hög höjd - lammgam, örnar, stentrast eller kanske murkrypare om vi hade tur.

När vi står och spanar ut över snöfälten och de branta bergväggarna i Gavarnie ropar någon plötsligt. Murkrypare !!!

En äldre man säger saligt "Detta ögonblick har jag väntat på hela livet. Nu är jag lycklig och kan åka hem."

Ung och oerfaren tar jag ett blixtsnabbt beslut - jag väljer naturligtvis kameran och får BILDEN. Snabbt får jag upp mitt Novoflex 600 tele ( ja, det fanns inga andra på den tiden) med fokusering i handtaget i skjutläge, ser en fågel flyga över snön och trycker av. EN bild hann jag med innan murkryparen var borta. Jag hör de andras kommentarer. Vilka färger! Den ser ut som en fjäril ! Det här var höjdpunkten på hela resan osv. Jag såg inga färger alls - den var ju inte så nära när jag såg den i kameran - men jag hade ju i alla fall BILDEN.

När jag kom hem och filmen kom från framkallningen insåg jag mitt misstag - varför njöt jag inte av upplevelsen i tubkikaren i stället ? Någon murkrypare har jag aldrig mer sett trots flera resor söderut.

Hälsningar från en som ofta växlar mellan kikare och kamera / Göran G
och
Här ser ni själva BILDEN
 

Bilagor

Glenn Bark

Aktiv medlem
Göran,
jag förstår både ditt val och din besvikelse över att ha missat att se murkryparens färger (har själv bara sett den i Fågelguiden). Svårt val många gånger...och varför(!) är det så att fåglarna tycks komma osedvanligt nära när man inte håller i kameran utan i kikaren. Då kan de dyka upp på ett par meters avstånd och vara synnerligen nyfikna, men står man med kameran lika öppet så håller de sig på avstånd...hmmm.

//mvh Glenn :)
 

Johan Ahlbom

Aktiv medlem
Är väl långt ifrån en renodlad fågelfotograf men bidrar med en bild ändå :)

Bodde på Anan House på Karon Beach i Thailand i januari i år. Var där med en kompis på dykresa o höll som bäst på o packa utrustningen, när jag skymtar att ett par vingar flaxar förbi i ögonvrån utanför fönstret. Hade min då relativt nya D200 lätt tillgänglig o passade på att testa den med ett nyinköpt 85mm/f1.8 - stack försiktigt kameran förbi en liten öpning i gardinen o fick ett par rutor innan de små rackarna stack iväg :) Kanske inte världens mest strapatsrika fotosession men hoppas den platsar i tråden ändå :)

Nikon D200+Nikon 85mm/f1.8 Af. ISO: 100 A 1/1600 f2.8 Har beskurit bilden ngt, samt framkallat den digitalt i PS (levels, kurves USM..) Nån som vet vilken fågel det är?

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?_q=1&ID=659639

/Johan
 

Bilagor

growingart.se

Aktiv medlem
Ibland när jag fotar så försöker jag hålla vänstra ögat öppet och koncentrera mig på det, och när tillfället dyker upp så växlar jag till högra ögat (sökaren). Svårt, men funkar till viss del, har ett par konsertfoton som blev lyckade genom den tekniken. Blir ju inte samma upplevelse som utan kamera, hjärnan är fortfarande mest inkopplad på foto.
 

Johan Ahlbom

Aktiv medlem
Glenn Bark skrev:
Läckra fåglar från Thailand. Alltid kul att kunna plåta fåglar inifrån garderoben, eller hur det nu var ;-)

mvh Glenn
Hehe, jo, jämfört med era gömslen så hade jag det rätt så behagligt i mitt.. A/C, minibar, Alltid nystädat o med stort badrum =)

mvh johan
 

growingart.se

Aktiv medlem
Jag vidhåller att det är inte helt fel att fota från köket. Är det någon mer som provat? Jag uppmuntrar alla fågelskådare att prova. Tänk er vilken revolution det skulle bli, om det plötslig drösar in bra fågelbilder efter mitt förslag. En ny era... *drömmer*
 
ANNONS