Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min första DSLR - ej nöjd med bildkvaliteten

Produkter
(logga in för att koppla)

winmtb

Medlem
Hej, har en Canon 550D sedan några år med kitobjektiven
EF-S 18-55 3.5-5-6 IS + UV-filter
EF-S 55-250 4-5.6 IS + UV-filter
EF 50 1.8
men är ej nöjd med bildkvaliteten på flera olika sätt. Har jämför lite snabbt med Pentax med dess "standardobjektiv" och den verkar inte mycket bättre. Det jag inte gillar är
Dålig skärpa
- svårt för AF att fokusera rätt vid sportbilder (fast AF-punkt)
- ej knivskarp optisk skärpa (vid korrekt focus)

Går ej få så där kort skönt skärpedjup som jag fick på den gamla analoga systemkameran med billigt 135mm Soligor objektiv.

Hade hoppats på att kunna ta bra inomhusbilder utan blixt, med det brusar för mycket då.

Skulle ett dyrt objektiv med bättre ljusstyka och kvalitet kunna göra mig nöjd, eller krävs ny fullformatskamera också? Budget är max 15000kr.
 
Senast ändrad:

antic

Aktiv medlem
Det är bara du som kan avgöra. Jag var inte nöjd med min 600D av ungefär samma anledningar. Väldigt tråkiga RAW-filer dessutom.

Jag valde fullformat och den bästa sensorn jag kunde hitta.
 

Rutquist

Aktiv medlem
Hur gör du när du jämför? Tittar du på skärmen, eller skriver du ut bilderna?

Många som klagar på att deras digitala bilder är oskarpa eller brusiga tittar på bilden uppförstorad till "100 %" på skärmen. Det innebär att bara en liten del av bilden får plats på en halvmeter bred datorskärm. Hela bilden skulle vara flera meter stor. Självfallet ser bilderna då oskarpare ut än de gamla analoga som kanske aldrig förstorats upp till mer än 20x30 cm.

Vad gäller fullformat: En aps-sensor kräver lite drygt ett steg större bländare för att få lika kort skärpedjup som en småbildssensor (fullformatsensor). Om du hade ett 135 mm f/2.8 som du gillade så bör ett 85 mm f/1.8 ge ungefär samma bilder med din nya kamera. Om man köper många objektiv kan det löna sig med fullformat, eftersom man då klarar sig med lättare, billigare optik. För de flesta är det dock billigare med en aps-sensor och lite dyrare optik.
 

J Tjerneng

Aktiv medlem
Går ej få så där kort skönt skärpedjup som jag fick på den gamla analoga systemkameran med billigt 135mm Soligor objektiv.

Hade hoppats på att kunna ta bra inomhusbilder utan blixt, med det brusar för mycket då.

Skulle ett dyrt objektiv med bättre ljusstyka och kvalitet kunna göra mig nöjd, eller krävs ny fullformatskamera också? Budget är max 15000kr.
Ingen expert på Canon, men generellt sett så ger ju ljusstarka objektiv både möjlighet till kortare skärpedjup (med stor bländare) och bättre inomhusbilder utan blixt, så det är kanske det första steget mot bättre bilder utifrån det du skriver.

Men ett hyfsat kamerahus så skulle jag nog påstå att bättre objektiv är en smartare investering än en ny kamera. De bra objektiven tar du ju dessutom med dig till din nästa kamera om du håller dig till samma system.
 

winmtb

Medlem
Det är bara du som kan avgöra. Jag var inte nöjd med min 600D av ungefär samma anledningar. Väldigt tråkiga RAW-filer dessutom.

Jag valde fullformat och den bästa sensorn jag kunde hitta.
Är du nöjd med fullformatren då? Vilken vart det? Bytte du objektiv samtidigt också?
 

winmtb

Medlem
Hur gör du när du jämför? Tittar du på skärmen, eller skriver du ut bilderna?

Många som klagar på att deras digitala bilder är oskarpa eller brusiga tittar på bilden uppförstorad till "100 %" på skärmen. Det innebär att bara en liten del av bilden får plats på en halvmeter bred datorskärm. Hela bilden skulle vara flera meter stor. Självfallet ser bilderna då oskarpare ut än de gamla analoga som kanske aldrig förstorats upp till mer än 20x30 cm.

Vad gäller fullformat: En aps-sensor kräver lite drygt ett steg större bländare för att få lika kort skärpedjup som en småbildssensor (fullformatsensor). Om du hade ett 135 mm f/2.8 som du gillade så bör ett 85 mm f/1.8 ge ungefär samma bilder med din nya kamera. Om man köper många objektiv kan det löna sig med fullformat, eftersom man då klarar sig med lättare, billigare optik. För de flesta är det dock billigare med en aps-sensor och lite dyrare optik.
Kollar bara på skärmen, hela bilden ryms på skärmen.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Hej, har en Canon 550D sedan några år med kitobjektiven
EF-S 18-55 3.5-5-6 IS + UV-filter
EF-S 55-250 4-5.6 IS + UV-filter
EF 50 1.8
men är ej nöjd med bildkvaliteten på flera olika sätt. Har jämför lite snabbt med Pentax med dess "standardobjektiv" och den verkar inte mycket bättre.
Standardobjektiven (ofta 18-55 eller motsvarande) från de olika tillverkarna är generellt ganska jämförbara. Lite mediokra på full bländaröppning, skarpa nedbländade ett eller ett par steg.

Det jag inte gillar är
Dålig skärpa
- svårt för AF att fokusera rätt vid sportbilder (fast AF-punkt)
- ej knivskarp optisk skärpa (vid korrekt focus)
Börjar man granska skärpa riktigt noga är det en hyfsat komplex soppa av olika faktorer som påverkar, allt från objektivets kvalitet, hur bra fokus man uppnår, hur ljuset är, hur stilla man håller kameran, hur motivet ser ut, hur långt från bakgrunden motivet befinner sig och en del andra saker.

Ganska ofta när när man får dålig skärpa handlar det om en kombination av flera orsaker, medan man mentalt gärna vill hänga upp det på en enda orsak: "om jag hade ett skarpare objektiv" eller "min autofokus är feljusterad" för att ta de kanske vanligaste förklaringarna.

Ta det här med AF vid sportfoto: när man tar sportbilder rör man sig själv ofta en hel del (följer rörliga motiv), motiven rör sig ofta en hel del, man kämpar med svagt ljus vilket ger slutartider som helst kunnat vara kortare och man kör på maxbländare där objektiven sällan är som bäst. Dessutom ligger det en hel del träning i att utnyttja en autofoikus till fullo. Plus att man verkligen kan ha en lite felkalibrerad fokus eller att dess prestanda inte riktigt räcker för det man försöker fånga.

Som sagt: En hyfsat komplex soppa av olika faktorer ...

Går ej få så där kort skönt skärpedjup som jag fick på den gamla analoga systemkameran med billigt 135mm Soligor objektiv.
Med din 50/1,8 borde det vara möjligt att komma i närheten, men med zoomarna har du helt enkelt inte den maxbländare som krävs för det.

Hade hoppats på att kunna ta bra inomhusbilder utan blixt, med det brusar för mycket då.

Skulle ett dyrt objektiv med bättre ljusstyka och kvalitet kunna göra mig nöjd, eller krävs ny fullformatskamera också? Budget är max 15000kr.
Det är svårt att besvara den frågan eftersom vi inte riktigt vet vad som krävs för att göra dig nöjd :)

Men man kan säga så här: Med ett mer påkostat och ljusstarkare objektiv kan det vara betydligt enklare att uppnå det du är ute efter. Dels för att den större maxbländaren ger kortare skärpedjup, dels för att den större maxbländaren möjliggör kortare slutartider eller lägre iso-inställning i samma ljus. Dels för att ett mer påkostat objektiv (till skillnad från standardobjektiven) ofta är hyfsat skarpa på max bländaröppning. Plus att du med lite tur upplever den fluffiga faktor som går ut på att man faktiskt tenderar att ta bättre bilder med utrustning man trivs med. Det sistnämnda kan låta tramsigt, men är nog en större faktor än många inser.

Som generell princip: Ja, det är oftast enklare att få bilder man är nöjd med när man använder mer påkostad utrustning som ljusstarkare, mer påkostade objektiv eller kameror med större sensorer. Men det finns inga garantier.

Det skulle vara hjälpsamt att se några av de bilder du är missnöjd med, inklusive hur kameran var inställd. När man då ser ljusförhållandena och kan se tydligare exakt vad i de bilderna som du är missnöjd med, då är de enklare att ge konkreta råd hur du kan få bättre resultat.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Utan att se dina bilder kan jag bara gissa vad som går fel. Du fotograferar snabb sport, kan det möjligen vara så att du behöver använda kortare slutartider, eller att du måste vrida upp känsligheten för mycket för att nå så korta tider som behövs för att frysa rörelsen, att bilderna blir brusiga och odistinkta av den anledningen, eller är det så att autofokus inte följer med.

Hur fungerar ditt 50/1.8? Jag har visserligen inte så stor koll på hur bra det faktiskt är men väldigt få tillverkare lyckas med prestationen att göra sina 50/1.8 så dåliga att någon har jätteanledning att klaga och jag betvivlar att Canon finns ibland dessa. Så blir det dåligt med den gluggen är det troligt att det inte blir bättre av att köpa dyrare bättre optik. Det är dessutom hyfsat ljusstarkt och borde fungera bra inomhus. Blir bilderna för brusiga är det nog fullformat du ska satsa på, men det kan bli svårt med en budget på 15 000, eftersom du då även måste byta dina zoomar, och fotograferar du sport behöver du något snabbt med bra följande autofokus och då hamnar du på något i still med 5DmkIII eller bättre vilket ligger långt utanför din budget.

Det första jag skulle göra är att lämna in prylarna på verkstad för att kolla att autofokus fungerar OK, om det gör det satsa på att byta ut dina zoomar mot bättre ljustarkare optik som fungerar med en fullformatkamera ifall du skulle få råd att skaffa en sådan senare.

En annan sak att prova innan du kastar ut pengar är om oskärpan i dina sportbilder ligger i att du inte håller kameran still. Lägg kameran på något stadigt underlag fokusera på något som det är lätt att avgöra om det blir skarpt eller inte, fäll upp spegeln eller sätt kameran på live view, ta en bild med självutlösare på 10 sekunder. Blir det inte skarpt på de tider du brukar använda behöver du träna upp din teknik eller helt enkelt använda kortare tider.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Kameran du valt är ju ingen sportkamera. Är ju bland de sämsta hos Canons sortiment. Dvvs konsumentkamera.

Angående bildkvalité så kanske du råkat köpa billiga och dåliga UV-filter eller måndagsexemplar. Prova först ta bort den för att se ifall du får bättre bildkvalité.

/stefan
 

Rutquist

Aktiv medlem
Kollar bara på skärmen, hela bilden ryms på skärmen.
Om du skalar ner en bild på 19 megapixel så att den ryms på en skärm med 2 megapixel så kan du inte säga något om skärpan i originalbilden. Det är skärpan i nedskalningsalgoritmen som du ser. (Såvida inte det är något fel på din kamera eller optik som ger jättesuddiga bilder.)
 

winmtb

Medlem
Standardobjektiven (ofta 18-55 eller motsvarande) från de olika tillverkarna är generellt ganska jämförbara. Lite mediokra på full bländaröppning, skarpa nedbländade ett eller ett par steg.
Har missat att det blir bättre skärpa då man bländar ner, läste nu på annat forum att de föreslog bländare 8. Har nog brukat haft största bländaröppning (minsta bländarvärde) alltför ofta!


Med din 50/1,8 borde det vara möjligt att komma i närheten, men med zoomarna har du helt enkelt inte den maxbländare som krävs för det.
Skall prova att använda den mer!
 

matti

Aktiv medlem
Inlärningströskeln kan vara hög när man kommer från kompakt digitalkamera till D-SLR...ja, även från analog SLR till D-SLR. Digitalkompakt ger mycket mer slarvmån vad gäller fokus, bildparametrar (skärpning/kontrast, mättnad) odyl. Analog-SLR innebär oftast att man inte tittar på bilder i samma förstoring som med D-SLR, med resultat att de 'fel' man alltid gjort avslöjas mer obönhörligt med digital tekniken och betraktande av rejält uppförstorade bilder.

Det korta 'sköna' skärpedjupet du upplevde med analoga SLR'en kommer sig av att den var en 'fullformatare' samt att du använde ett teleobjektiv med stor bländaröppning (135/2,8?). Det går att uppnå också med digitalformat men kostar ju en del...

Med andra ord...jag betvivlar att din utrustning felar...
 

winmtb

Medlem
Utan att se dina bilder kan jag bara gissa vad som går fel. Du fotograferar snabb sport, kan det möjligen vara så att du behöver använda kortare slutartider, eller att du måste vrida upp känsligheten för mycket för att nå så korta tider som behövs för att frysa rörelsen, att bilderna blir brusiga och odistinkta av den anledningen, eller är det så att autofokus inte följer med.

Hur fungerar ditt 50/1.8? Jag har visserligen inte så stor koll på hur bra det faktiskt är men väldigt få tillverkare lyckas med prestationen att göra sina 50/1.8 så dåliga att någon har jätteanledning att klaga och jag betvivlar att Canon finns ibland dessa. Så blir det dåligt med den gluggen är det troligt att det inte blir bättre av att köpa dyrare bättre optik. Det är dessutom hyfsat ljusstarkt och borde fungera bra inomhus. Blir bilderna för brusiga är det nog fullformat du ska satsa på, men det kan bli svårt med en budget på 15 000, eftersom du då även måste byta dina zoomar, och fotograferar du sport behöver du något snabbt med bra följande autofokus och då hamnar du på något i still med 5DmkIII eller bättre vilket ligger långt utanför din budget.

Det första jag skulle göra är att lämna in prylarna på verkstad för att kolla att autofokus fungerar OK, om det gör det satsa på att byta ut dina zoomar mot bättre ljustarkare optik som fungerar med en fullformatkamera ifall du skulle få råd att skaffa en sådan senare.

En annan sak att prova innan du kastar ut pengar är om oskärpan i dina sportbilder ligger i att du inte håller kameran still. Lägg kameran på något stadigt underlag fokusera på något som det är lätt att avgöra om det blir skarpt eller inte, fäll upp spegeln eller sätt kameran på live view, ta en bild med självutlösare på 10 sekunder. Blir det inte skarpt på de tider du brukar använda behöver du träna upp din teknik eller helt enkelt använda kortare tider.
Är medveten om att det krävs korta slutartider vid sport. Det borde väl räcka med 1/200s vid 150mm brännvidd?

Tack för tipset om 50mm. Har inte använt det så mycket som jag borde. En anledning att det inte har skakstabilisering och jag varit rädd för oskärpa av den anledningen
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Är medveten om att det krävs korta slutartider vid sport. Det borde väl räcka med 1/200s vid 150mm brännvidd?
Om du är ren van fotograf med stadiga händer så räcker ofta 1/200 vid 150 mm för att få en hyfsat skarp bild av ett stillastående motiv. För ett rörligt motiv, t.ex. en människa som springer är det en på tok för lång tid, då lär du behöva minst runt 1/500 och vill du vara riktigt säker på bra skärpa snarare 1/1000. Tänk också på att för rörliga motiv gör stabiliseringen ingen som helst nytta, den kan bara fixa stadigheten in dina händer.

Tack för tipset om 50mm. Har inte använt det så mycket som jag borde. En anledning att det inte har skakstabilisering och jag varit rädd för oskärpa av den anledningen
Vill du ha kort skärpedjup är det ett kul objektiv, och över huvud taget brukar 50/1,8 (oavsett fabrikat) ha väldigt bra prestanda i proportion till priset. Förvänta dig inte superskärpa vid 1,8, den kommer först vid bländare 2,8 - 4 någonstans. Men vid 1,8 kan du ändå få en mycket bra upplevd skärpa tack vare att du får en tydlig kontrast mellan skärpan i det du har fokus på jämfört med den oskarpa bakgrunden.
 

flossy666

Aktiv medlem
Jag kände lite på samma sätt med min första 400d. Bytte upp mig till 550d, skaffade lite nya objektiv o s v, men kände hela tiden att vafan, det här kan jag ju göra med en kompaktkamera.
Kanske inte vad alla vill höra, men det var inte förrän jag skaffade ett 24-70f/2.8 och ett 70-200f/2.8 som jag kände att oj, det är så här det kan se ut. 7d var det som krävdes för att jag skulle bli nöjd med snabbhet och autofokus, även om sensorn är densamma som på min 550.
Knivskärpa i 100% 1:1-upplösning på en datorskärm tycker jag man kan kräva av ett hyfsat kamerasystem.
En fullformatsensor skulle naturligtvis vara trevligt, så nästa hus blir nog ett 6d eller liknande.
 

TBone

Aktiv medlem
Min första "riktiga" digitalkamera var Nikon D70. Den har specar med avseende på brus och upplösning som alla moderna mobiler springer i cirklar kring. Men man kan inte klaga på bildkvaliteten som den kunde leverera (om man inte ska göra jätteförstoringar).

Felet går nog mest att hitta i optik eller handhavande. Kan man inte få "OK" bilder med en hyfsat modern asp-c kamera är INTE lösningen ny kamera.
 

winmtb

Medlem
Knivskärpa i 100% 1:1-upplösning på en datorskärm tycker jag man kan kräva av ett hyfsat kamerasystem.
Oj oj. Lycka till! ;-)
Kom just på att jag fick en bild från porträttfotografering på jobbet som jag minns var skarp och fin. Kommer ihåg att det var en Canon med lite biffigare objektiv med röd ring på. Kollade upp bilden och den är ju knivskarp även i 1:1! Kollar man på EDIF så var det en 10MP Canon 400D med 50mm objektiv, 1/125s och bländare 8. De tog bilden på ca 1.5m avstånd och de använde ett blixtstativ med pyramidformad reflektor ca 75x75cm.
 

matti

Aktiv medlem
Ok...beror ju på hur man definierar "knivskärpa". Dagens högupplösta bildfiler på + 20 Mpix ser sällan skarpa ut uppblåsta till 100%. Oberoende om det sitter en Leica Summicron framför sensorn.
 
ANNONS