Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

min hand darrar

Produkter
(logga in för att koppla)

Kalle_B

Aktiv medlem
jag har ett synnerligen bökigt problem...och jag tror inte jag är ensam.

När jag zoomar in riktigt ordentligt o Photoshop och ska frilägga något i snabbmaskläget och går runt kanterna tight så rycker min hand helatiden och markören följer inte linjen som jag har som gräns... på "raksträckorna är det inga problem.. då är det bara o trycka ner "shift" så går det rakt.. men i kurvorna och där man inte kan köra rakt har jag stora beskymmer att ligga tight mot kanten.

hur har ni löst detta?

Utgångspunkt:

Microsoft Opticalmouse 4000 (liten trådlös optiskmus)

Jag använder mig oftast av ritstiftet för att lägga en bana runt det jag vill frilägga.

Sedan använder jag snabbmaskläge för att skapa en diffus kant via gaussisk oskärpa.

Fördelen med bana är att du lägger en punkt precis i kanten där du vill ha den och hamnar en fel är det lätt att flytta den.

jag är väldigt darrhänt.
jag undviker att missa genom att använda ritbräda wacom intuos 3 med filtspets.
många tycker att det gnisslar vedervärdigt mot plattan, men själv märker jag ingenting och filtspetsen ger lite motstånd och gör att jag blir stadigare och inte halkar runt lika lätt.

tack för tipsen.. Christe: Du skriver ju lite varstans att du hör illa oc hdet är fusk med sådana handikapp ;)
Men faktum är att jag har aldrig haft ont av lite gnissel så kanske en sådan vore en klok investering.. jobbar mkt med just detta...

Tack igen för tipsen

Det gör ju inget om man skakar när man använder lassopolygonen allternativt alt/äpple plus vanliga lassot. Då räcker det att man är stilla när man sätter ut punkten. Så gör i alla fall jag, och jag jobbar med detta dagligen. Sedan använder jag oftast snabbmaskläget till detta.
Jag drar aldrig en markering på frihand utan ankarpunkter.

MVH/Johan

hehe, ja ibland är det väl bra med lite dålig hörsel.
men att det känns i handen att det gnisslar lite, är kanske svårare att hantera för vissa.
för mig gör det dock ingenting, jag får bara känslan av att jag sitter och ritar med tuschpenna. ganska mysigt faktiskt.

Tja,

Nu är jag inget proffs och vet inte riktigt hur darrhänt jag är heller, men jag har ett tips;

Införskaffa en mus där du kan ställa upplösningen på musen (känsligheten) on the fly. Jag har själv en Logitech MX518 och på den sitter det en + och - knapp som byter mellan de tre känslighetslägena.

För mig fungerar detta ypperligt då man bara får ner känsligheten jättemassor med ett klick och sen tillbaka med ett till klick. Installerar man de medföljande drivrutinerna kan man ställa in vilken upplösning man vill ha på de tre lägena.

En till teori kan vara att om man stänger av accelerationen för musen i Windows (eller i Mac-dows) så kanske musen flyttar sig lika oberäkneligt.

Och en ytterligare teori är att ha en bra musmatta, jag gillar tygmattor bäst för de sliter inte på de små teflonkuddarna på musensundersida och så är de tysta. För optiska möss bör man ha en matta som inte är blank. Musmatte-tips är denna;

http://www.allsop.com/mouse-pads/image-mouse-pads/model-23360/raindrop-mouse-pad/

Jag har en sådan själv, köpt på Coop för 95:-

-Jonne

Jag kanske missförstod vilket lasso du använde, men magnetlassot låter annars som bästa lassot för detta, den lägger sig ju dikt an mot kanterna. Testa att ändra inställningarna till något som passar dig.

Wacombord bör du använda oavsett, det borde alla som arbetar i photoshop.

Det talas om "Wacom" och ritbrädor på ett par ställen i tråden, eftersom antalet bilder på hårddisken ökar stadigt kanske det kan vara läge och kolla vad detta är, är det mycket bättre än redigering med mus?
Kan ni som använder ritbrädor förklara lite om fördelar, märken, var man handlar.
Kan man köra med mus samtidigt?

har man en gång börjat bildbehandla med ritbräda kan man aldrig gå tillbaka.
det är MYCKET stor skillnad, åt det bättre.
wacom är det märke som är överlägset bäst.
vilken modell man väljer, beror på plånbok och användarområde. alla wacoms modeller är bra.

voliton är minst, kan minst och är en bra nybörjarbräda för den som inte sitter och bildbehandlar så värst jättemycket.
intuos är bäst, kan mest och passar bra till den som sitter väldigt ofta och bildbehandlar eller ritar/målar i datorn.
graphire är mellanmodellen som funkar bra för den hängivne hobbybildbehandlaren.

leta på pricerunner tex. för att hitta bra priser.

japp, man kan köra mus parallellt.
till graphire och intuos ingår det mus, och jag som använder en dator till jobb och en dator till surf och nöje, har bara en intuos inkopplad till jobbdatorn. det är helt överflödigt med en extra mus.

Tack för den genomgången Christel.

Jag har hittat en 6 år gammal Intuos 9x12 (motsvara väl A4 ganska bra) amerikans modell, Är det något att ha och vad bör den kosta?

Det borde väl hänt en hel del på tekniksidan på 6 år!

Jag håller på o få musarm, usch. Därför är det nog lämpligt att införskaffa en penna snabbast möjligt. Christel, du som har koll, e det nån skillnd på pennorna mellan intuos och graphire? Ja förutom känsligheten som visst är snäppet bättre i intuos. Man vill ju ha en go penna att hålla i handen. Helst hade jag betalt mindre och skippat musen, har ju redan en som funkar kanon.
Vet inte om jag ska ha A6 eller A5, men de lutar nog åt A5, bara den inte blir för stor #/

skillanden pennorna emellan är inte så jättestor.
jag tycker dock personligen att den som följer med intuos är bättre, för den har ett aningens kurvigt (sexigt, ergonomiskt... kallat va'ru vill) gummigrepp som är mycket trevligt att hålla i (hehe, ta det där ur sitt sammanhang...).

jag har tidigare förespråkat att A6 räcker fullt och fast. det gör det oxå, men bara så länge man inte sitter och jobbar 12 timmar vid datorn med bilder 6 dagar i veckan, eller tecknar/målar mycket.
jag orkade tillslut inte med den lilla brädan (fick ont i lillfingret), och när jag köpte en cool platt skärm (som jag trevligt nog kan ställa på höjden).... ja då passade jag på att köpa en storlek större ritbräda. verru najs.
den får fortfarande bra plats, åtminstone på mitt skrivbord.

ah tackar Christel!
När jag sa att jag inte vill ha den så stor så tänkte jag inte så mycket på skrivbordsytan utan på att jag inte gör så yviga rörelser, snarare väldigt små, kanske känns bättre med A6 då. Vet inte om det var en A4 jag testade o den kändes alldeles för stor, men det är väl en vanesak också förstås.

ANNONS