Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min inköpslista.

Produkter
(logga in för att koppla)

hailstorm

Aktiv medlem
Ok, vet faktiskt i ärlighetens namn om någon är intresserad men det här är iaf vad jag har tänkt mig när jag byter över märke till canon nästa månad... Var från början tänkt att bli en KM7d men det känns inte rätt för mig så en 350d blev det istället.
---

350d med kitzoom < för allround

---

50mm/f1.8 II normal < allround + ljussvagt

---

90-300mm USM < teleglugg, skottar inte så mycket med tele.

---

mellanringar 12+20+36 < för macro.
Fotar mycket macro men vill inte köpa dedikerad macroglugg då priset vandrar iväg nå hemskt. Kommer fastna på min 50mm... troligen blir väl 36mm min favoritring... med 1.6fovcrop torde jag få rätt hög skenbar förstoringsgrad eller?

---

Är det något riktigt dumt jag håller på att göra?
Trodde inte mina ögon när jag såg hur hårt man kan pressa den billiga telegluggen... det bevisar att en bra fotograf kan pressa billiga gluggar...
Hoppas jag kan prestera lika bra en dag...

Vad gäller makro med en 50mm+mellanring så kan du räkna med att motivet hamnar ganska nära frontlinsen vid fokusering. 25mm mellanring ger mellan 75-90mm luft mellan frontlins och motiv. Ett korttele/telezoom lämpar sig bättre med mellanringar.

Hr du funderat på en försättslins? Det finns en del nackdelar med mellanringar som man slipper med försättslinser. Mellanringar stjäl ljus, ger sämre förstoringsgrad och zoomar man kommer motivet ur fokus. Det slipper man med en försättslins. Bäst förstoring får du med 90-300-zoomen och där lämpar sig Canons försättslins 500D. Ställer du objektivet på oändlighet kommer du att ha 500 mm mellan objektiv och motiv. Tyvärr kostar den 1300 kr men den har dubbla glas och ger därmed betydligt bättre bildkvalitet än billigare diton.

jo jag har kollat på både lite längre telen och försättslinser.

Ljusförlusten känns inte som en stor grej ej heller arbetsavståndet. Fotar rätt mycket stilla grejer och behöver inte arbetsavståndet ett 180mm macro ger mig...

tack för svar förresten.

ANNONS
Götaplatsens Foto