Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Min Ixus har dött!

Produkter
(logga in för att koppla)

vaktmästaren

Aktiv medlem
Min Ixus har dött!

Jag har under flera år haft en Canon Ixus 700 som en "alltidhamedifickankamera". Den har alltså hängt med, vardag som helgdag, på jobbet och fritiden, och har producerat många bilder. Jag har haft den i en liten väska för att i görligaste mån skydda den. Visst är den sliten och har en del skavanker men den har fungerat perfekt fram tills igår. Nar jag startar den möts jag bara av en svart skärm och det föga muntra felmeddelandet E18!
Den vill inte längre fokusera trots envisa försök, och bilden på skärmen är mycket suddig. Ett samtal med Intervision bekräftade mina misstankar: objektivet har fastnat, och det är endast byte av objektiv som gäller. Detta skulle kosta runt 1800 kronor!
Så nu är jag i valet och kvalet. Skall jag lämna in den och få det vidgjort, eller ska jag själv öppna kameran och försöka fixa det? Eller ska jag rent av investera i en ny Ixus?
Hur hade du gjort?

Investera i en nu. Ixusarna idag är ju så billiga, får en nu för 1 5000.

Jag skulle öppna den själv. Om du misslyckas kan du ju alltid köpa en helt ny kamera för 1800 kr och kanske lägga på några hundralappar till för att få en riktigt just kamera.

Försök att vara i ett så rent rum som möjligt, utifall att du lyckas fixa felet. Det kan ju vara något som kärvat fast lite.

Kolla in denna länk:
http://exploded.awcr.org/DigitalCameraDisplay

(Googlade på "Canon Ixus 700 open")

Lätt att slå för mycket på 0 tangenten, tur att jag inte jobbar med bokföring.

Robin: Jag gjorde mig lite lustig över ditt felslag och tog diskussionen åt ett annat håll. Det var inte meningen.

Benny: Hoppas ändå att du fått något nyttigt ur diskussionen. Jag tycker det skulle vara intressant att höra hur det gick om du väljer att plocka isär kameran.

Thomas Olinger skrev:

Benny: Hoppas ändå att du fått något nyttigt ur diskussionen. Jag tycker det skulle vara intressant att höra hur det gick om du väljer att plocka isär kameran.
Jag lovar att OM jag ger mig på att själv försöka reparera den så kommer jag att meddela resultatet här. Det kan också bli så att den bara hamnar på "nostalgihyllan".

Rapport om min döda Ixus.

Efter att jag hade köpt en ny Ixus, en 860 IS, så beslutade jag mig för att själv "återuppväcka" min döda 700. Sagt och gjort.
Med olika guider tillgängliga så började jag skruva isär kameran. Det arbetet flöt på bra, inga problem med att följa de guider jag hade. Men när jag kom till ett moment där en smal flatkabel skulle dras ur sin kontakt gick allt åt helvete!
Min mobil bredvid mig på skrivbordet ringde!
Jag "ryckte" till av ringsignalen och i stället för att sakta och försiktigt dra den klena kabeln rakt ut från dess kontakt, så ryckte jag uppåt! Med påföljd att kabeln revs av ungefär som när du river av ett blad från ett anteckningsblock! Typ!
Visst, en jä-igt löjlig orsak, men sånt händer!

Nu har min gamla Ixus 700 hamnat i soppåsen tillsammans med potatisskal, äppleskruttar och kaffesump!

Ett gott råd till den som eventuellt tänker försöka sig på något liknande: se till att eliminera ALLA eventuella störningskällor! :-(

Johannes-S skrev:
Hmmm, uttjänt elektronik ska lämnas till elektronikåtervinning. Kameror inget undantag.
Jo, jag vet, men det saknas kärl för just elektronikskrot i miljöhusen där jag bor.Varför vet jag inte, trots att jag är fastighetsskötare här. Dessutom blev jag så himla arg när det hände. Men nu, när det gått några timmar efter händelsen så kan jag faktiskt skratta åt det hela! Bara det att bli så skraj för telefonsignalen är ju skrattretande i sig.
Får kanske plocka upp grejorna och slänga dem på ett lämpligare ställe..

ANNONS
Götaplatsens Foto