Annons

(Mina) inställningar i D300

Produkter
(logga in för att koppla)

Aton_

Aktiv medlem
Tycker det skulle vara intressant med en samlingstråd där man enbart diskuterar specifika funktioner i D300. Kameran är så späckad med innehåll att det finns mycket att ventilera. Bra eller dåligt perspektivet är lika välkommet. Den stora D300-tråden handlar om allt mellan himmel och jord men här tänker jag mig alltså en diskussion som enbart tar upp konkreta kamerafunktioner i D300.

Börjar själv med att slå ett slag för en favoritinställning: Ställ f1 Multiväljarens mittknapp/Visningsläge på zoom. Med lämplig förvald zoom-förstoring (liten/medel/stor) går det numera väldigt snabbt att kontrollera skärpan i valt fokusområde. Sen jag började med denna inställning sållar jag ofta bilderna direkt i kameran och sparar tid på det.

Jag fotar endast i Raw och arbetar i Capture NX så en del inställningar kan jag justera i datorn men så här ser det ut i/på kameran:

Vitbalans nästan alltid Moln och bildkontroll nästan alltid Standard. Detta ger enligt min uppfattning hyggliga bilder för bedömning på LCDn.

Skärpan på 6, kontrast och mättnad på 0.

Mittknappen programmerad för 100 % förstoring för att kontrollera skärpa/fokus.

Ingen brusreducering eller D-lighting i kameran.

C-fokus/dynamiskt läge/Kontinuerligt långsam ger OK möjligheter vid fokusering.

Fotar nästan alltid i A eller M läge.

Här är för övrigt en del kring inställningar:

http://www.nikonians.org/forums/dcb...orum=149&topic_id=113811&mesg_id=113811&page=

Min favoritinställning när jag inte orkar mecka med raw-filer

jpeg large normal
skärpa +6
mättnad +1
aktiv d-lighting on Normal
iso auto
=kanonbilder

D300 18-200

Loffe

Jag tycker det är svårt att hitta information på nätet om de 15 korslagda AF-sensorerna i D300. Jag har förstått det som att alla ligger i det centrala 3x5 fältet. Stämmer det?

Om så är kan jag inte förstå hur någon kan välja 11 "manuella" AF-sensorer istället för 51 (inställning a8). Man får då bara 3 korslagda sensorer ovanför varann, that's it. Snacka om att inte utnyttja kamerans kvaliteer. Man hamnar ju typ på D60 nivå. Men kanske har jag missförstått placeringen av de 15...?

Aton_ skrev:
Jag tycker det är svårt att hitta information på nätet om de 15 korslagda AF-sensorerna i D300. Jag har förstått det som att alla ligger i det centrala 3x5 fältet. Stämmer det?

Om så är kan jag inte förstå hur någon kan välja 11 "manuella" AF-sensorer istället för 51 (inställning a8). Man får då bara 3 korslagda sensorer ovanför varann, that's it. Snacka om att inte utnyttja kamerans kvaliteer. Man hamnar ju typ på D60 nivå. Men kanske har jag missförstått placeringen av de 15...?

Orsaken kan väl vara att ju fler sensorer som är igång desto längre tid tar kameran på sig att fastställa fokus. Så det är bätre att använda färre när man kan.

En annan fråga: Jag funderar på att köpa en kraftfull tredjeparts-blixt till kameran. Orsak att det blir väldigt mkt billigare och att ledtalen är skyhöga även på billiga modeller. Alternativet är annars främst en SB800 eller vad nu Nikons toppmodell heter.

Problemet är att jag inte har en aning om vad jag förlorar med en tredjepartsblixt eller vinner med Nikons egen. Någon som kan upplysa mig? Självklart vill jag bl a kunna använda externa blixten som slav, är det så illa att man förlorar även såna "basic"-funktioner?

Aton_ skrev:
En annan fråga: Jag funderar på att köpa en kraftfull tredjeparts-blixt till kameran. Orsak att det blir väldigt mkt billigare och att ledtalen är skyhöga även på billiga modeller. Alternativet är annars främst en SB800 eller vad nu Nikons toppmodell heter.

Problemet är att jag inte har en aning om vad jag förlorar med en tredjepartsblixt eller vinner med Nikons egen. Någon som kan upplysa mig? Självklart vill jag bl a kunna använda externa blixten som slav, är det så illa att man förlorar även såna "basic"-funktioner?

Vad jag vet förlorar du Nikons Creative Light System förmåga med en tredjepartsblixt.

Jag har svårt att förstå vad ingredienserna i CLS innebär i praktiken men balaserad i-TTL blixt låter som en väldigt användbar funktion. Om det fungerar bra i praktiken vill säga, det är så mkt vackra ord i tillverkarnas beskrivningar. Rätt mkt känns när man testat den beskrivna funktionen som traditionell "marknadsförings-överdrift" utan väsentlig substans. Det säger jag bara generellt, inte om Nikons blixtsystem som jag inte vet ngt om. Skrivningarna om Live-view är ett exempel på sånt som jag avfärdar som mycket väsen för ingenting.

Aton_ skrev:
Jag har svårt att förstå vad ingredienserna i CLS innebär i praktiken men balaserad i-TTL blixt låter som en väldigt användbar funktion. Om det fungerar bra i praktiken vill säga, det är så mkt vackra ord i tillverkarnas beskrivningar. Rätt mkt känns när man testat den beskrivna funktionen som traditionell "marknadsförings-överdrift" utan väsentlig substans. Det säger jag bara generellt, inte om Nikons blixtsystem som jag inte vet ngt om. Skrivningarna om Live-view är ett exempel på sånt som jag avfärdar som mycket väsen för ingenting.

Använder inte själv live view i praktiken men har dock funnit att det är rätt bra om man vill skruva fram en lämplig vitbalans i svåra ljusförhållanden

Aton_ skrev:
Om så är kan jag inte förstå hur någon kan välja 11 "manuella" AF-sensorer istället för 51 (inställning a8).
För att det går snabbare att välja den man vill använda, och använder man dynamisk AF area används ju fler än den utvalda sensorn.
==========
-----
Det här har jag på MY MENU (i den här ordningen):
ISO auto ON/OFF
Shooting menu bank
Set picture control
Custom setting bank
a8 AF point selection
d5 Max cont. release
White balance
Battery info
-----
Vitbalans använder jag egentligen inte via menyn, utan har med mest för att tydligt se vad jag har ställt in.
Max cont. står oftast på 2, faktiskt. Tar ofta 2 bilder om motivet är djur eller människor och det här känns bäst för mig.
-----
Jag använder 2 shooting menu banks där skillnaderna är att en använder Active D-lightning, high ISO NR och auto-ISO upp till 1600; Den andra inte, inte och upp till 3200.
-----
Använder 2 custom setting banks, där skillnaderna är att en har alla inställningar som passar för att inte fokusera med avtryckaren utan bara AF-ON.
-----
AE-L/AF-L har jag ställt så att den låser exponeringen tills bilden är tagen.
Preview-knappen växlar till centrumvägt när den är intryckt, i samband med ratt ändrar den antalet punkter i dynamisk AF.
Func-knappen använder jag för gaffling, inställning tillsammans med ratt, serietagning när intryckt.
-----
Jag har två custom picture controls, en med extra mycket vivid, en monokrom med grönfilteremulering.

Jag tycker att det är väldigt trevligt att ha func-knappen inställd på att ge punktmätning när den är intryckt. Tillsammans med exponeringlåsning går det fort och smidigt att få rätt exponering även under krångliga ljusförhållanden utan att behöva experimentera med olika grader av motljuskompensation och utan att man behöver glömma att ställa tillbaka till vanlig ljusmätning.

Jag tycker att ringen för omställning av ljusmätning sitter lite krångligt till (särskilt för oss vänstertittare). Det hade varit trevligt med en sådan där liten spak på framsidan av kameran, liknade den för omställning av fokussystem fast mellan preview- och func-knappen.

Aton_ skrev:

Det är riktigt att de korslagda ligger samlade i en 3x5-matris.

Jag använder "bara" 11 AF-punkter i mina D300 och D3. Motivet till detta är att snabbt kunna välja AF-punkt. I kombination med omkomposition och fokuslås tycker jag att det är ett bättre alternativ än att välja bland 51 punkter.

I AF-C-läget och dynamiskt fokus eller det helt automatiska autofokusläget väljer kameran ändå bland alla 51-punkterna (eller 9 alternativt 21 punkter beroende på inställning). Begränsningen till 11 AF-punkter handlar således bara om vilka punkter jag kan välja och reducerar inte kamerans AF-system till enbart 11 AF-punkter.

Genom att välja 11 valbara punkter prioriterar jag snabbhet i mitt val framför mängden valbara punkter. Andra personer gör ett annat val.

Kameran och AF-systemet blir varken bättre eller sämre i sig beroende på om du väljer 11 eller 51 valbara AF-punkter. Beträffande AF-systemet ger oss Nikon många valmöjligheter tex att

1) använda 11 eller 51 AF-punkter,

2) använda C,S (eller M),

3) välja enkelpunkt, dynamiskt eller automatiskt läge,

4) i dynamiskt AF-C-läge använda 9, 21, 51 eller 51 AF-punkter med 3D-tracking,

5) ställa in lock-on på off, kort, normal, lång.

Var och en måste komma fram till vad som passar ens stil och fotografering bäst. Just nu kör jag med 11 AF-punkter och antingen enkelpunkt eller 9 punkter i dynamiskt läge. Jag använder både S och C. Det händer att jag även testar automatiskt läge när det är viktigare att få autofokus än var fokus hamnar. Ibland kör jag manuellt fokus.

Senast ändrad:
Tackar för ett utförligt svar. Synd att alla AF-sensorer med högre känslighet ligger i centrum.

Aton_ skrev:
Tackar för ett utförligt svar. Synd att alla AF-sensorer med högre känslighet ligger i centrum.

Ja, det känns som en brist i förhållande till D2-seriens AF-system. I porträttläget har man inte tillgång till någon korslagd AF-punkt om man vill fotografera med fokus på en människas öga. Oftast fungerar det ändå men det kan vara begränsande.

Riktigt kul att detta är möjligt men det får väl betraktas som en bugg i programvaran? Hoppas inte Nikon tar bort möjligheten vid nästa uppgradering av firmware.

Aton_ skrev:
Riktigt kul att detta är möjligt men det får väl betraktas som en bugg i programvaran? Hoppas inte Nikon tar bort möjligheten vid nästa uppgradering av firmware.

samma funktion finns på D2x ett snabbt sätt att skifta från singel till Ch läge
// Micke

ANNONS
Götaplatsens Foto