Annons

Mindre brus på höga ISO med hjälp av riklig exponering?

Produkter
(logga in för att koppla)

ph0tech

Aktiv medlem
Läste igår en artikel i tidningen "Allt om digitalfoto" där man hävdar att om man överexponerar en bild med ungefär ett till två steg utan att blåsa ut högdagrarna och sedan kompenserar för detta vid raw-framkallningen så får man mindre brus i bilden än vad man skulle ha fått på samma ISO inställning och rätt exponering från början.

Antar att detta stämmer till punkt och prick. Vore dock roligt om någon hade lite bildexempel på hur det kan se ut i praktiken.

Är det fler än Göran Segeholm (som skrev artikeln) som använder sig av denna metod? BTW Göran tack för en bra och intressant artikel.

Nja, anledningen till att köra en sådan exponering var ju att få ner bruset. Det borde ju bli samma brusreducering om man kör jpg eller raw.

denna teori håller jag med om till 110%

Dock är det ju lite jobbigt att exponera iso 1600 +1 eller köra iso 800 rakt ;)

jag kör oftast 2/3 vilket skulle kunna gämföras med iso 1000 istället för iso 1600 då på min 350D.
Jag har gjort A4 förstorningar totalt brusfritt.

Jag kan lägga upp några exempel sedan. Men hinner inte just nu

/Adam

Nu har jag iofs inte läst artikeln, men för mig låter det som den gamla beprövade tumregeln "expose to the right", dvs exponera efter högdagrarna så att histogrammet kommer så långt till höger det går utan att få överexponerade partier.

Utsignalen från sensorn är linjär vilket medför att hälften av de möjliga nivåerna i den digitaliserade signalen hör till det ljusaste steget, en fjärdedel till steget under osv.

Nivåerna i en JPEG-fil är däremot inte linjära utan gammakorrigerade så jag tror inte att man kan använda samma resonemang där.

[EDIT]
Jag tror att man förlorar detaljer i de ljusare partierna om man överexponerar och sedan mörkar ner JPEG bilder på grund av att gammakorrigeringen har reducerat antalet nivåer här betydligt jämfört med den linjära signalen.
[/EDIT]

Senast ändrad:
matnyttige skrev:
Nja, anledningen till att köra en sådan exponering var ju att få ner bruset. Det borde ju bli samma brusreducering om man kör jpg eller raw.

Håller ändå inte med dig.
Om du tar din jpg-fil som är överexponerad med 1 till 2 steg och kompenserar genom att köra levels så du får samma mörkhet i mellantonerna som du skulle ha fått utan exponeringskompensation vid fotograferingstilfället, så kommer du att klippa dina lågdagrar. I raw-filer har du mer "information" och kommer troligtvis att få täckning kvar i skuggorna.

andgi skrev:
Nu har jag iofs inte läst artikeln, men för mig låter det som den gamla beprövade tumregeln "expose to the right", dvs exponera efter högdagrarna så att histogrammet kommer så långt till höger det går utan att få överexponerade partier.

Utsignalen från sensorn är linjär vilket medför att hälften av de möjliga nivåerna i den digitaliserade signalen hör till det ljusaste steget, en fjärdedel till steget under osv.

Nivåerna i en JPEG-fil är däremot inte linjära utan gammakorrigerade så jag tror inte att man kan använda samma resonemang där.

Precis så förstod jag det oxå. Men jag har aldig riktigt fattat utrycket "exponera efter högdagrarna". Jag har nog snarare tolkat "exponera efter högdagrarna" som att man skall mäta ljuset i högdagrarna för att vara säker på att det inte blir utfrätta och i efterbehandlingen kurvjustera så att skuggorna blir mer mellantoniga så att säga.

ph0tech skrev:
Precis så förstod jag det oxå. Men jag har aldig riktigt fattat utrycket "exponera efter högdagrarna". Jag har nog snarare tolkat "exponera efter högdagrarna" som att man skall mäta ljuset i högdagrarna för att vara säker på att det inte blir utfrätta och i efterbehandlingen kurvjustera så att skuggorna blir mer mellantoniga så att säga. [/B]

Jo, som jag har förstått det så mäter man högdagrarna och väljer sedan sin exponering så att de faller precis inom sensorns omfång - dvs om målet är att inte ha utbrända högdagrar.

Jag har lagt in två bilder i forumet för en tid sedan. Den ena var en dåligt exponerad ISO200-bild, och den andra var en rikligt exponerad ISO800-bild. ISO800-bilden uppvisade mindre brus än ISO200-bilden.

Kan tyvärr inte hitta tråden nu..

Den översta bilden är tagen i ISO1600 med 1,33 stegs överexponering, vilket gav en för ljus bild. I raw-konverteringen minuskompenserade jag där med 1,33 steg för att få önskad ljushet.

Den undre bilden är samma motiv taget i ISO800 utan extra inställningar. Endast konverterad.

Resultatet talar för sig själv tycker jag.

Bilagor

• iso_brus.jpg
    iso_brus.jpg
    57.4 KB · Visningar: 440
ph0tech skrev:
Den översta bilden är tagen i ISO1600 med 1,33 stegs överexponering, vilket gav en för ljus bild. I raw-konverteringen minuskompenserade jag där med 1,33 steg för att få önskad ljushet.

Den undre bilden är samma motiv taget i ISO800 utan extra inställningar. Endast konverterad.

Resultatet talar för sig själv tycker jag.

Riktigt bra exempel!

Mera sådant på FS!

Mvh

Johan Maxe

Det finns bara ett aber med denna exponeringsmodell. För mig funkar det inte, då jag ofta är ute i naturen med dåligt ljus på morgnar och kvällar.Och då är jag beroende av bra slutartider med teleobjektiv. Därför blir det mycket exponerande på 1600 iso, skulle jag då köra med +1, så tappar jag ett slutarsteg i hastighet. Och det är ju bara för att jag är tvungen som jag använder 1600iso.
Men visst funkar det med överexp. för att minska bruset. Det har diskuterats i en annan tråd, där Mikael Risedal har visat många bildexempel på att riklig expon. och nivåjusstering efteråt i PS ger rena bildfiler.

/Leif

Detta funkar väl bara på motiv där exponeringsomfånget är ganska snävt? Jag har ofta histogram som sträcker sig från ena änden av skalan till den andra. Då kapar man ju högdagrar om man överexponerar.

ANNONS
Götaplatsens Foto