Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mini Trekker + EOS 1 med booster = möjligt?

Produkter
(logga in för att koppla)

abbebus

Aktiv medlem
Jag vill ha en liten smidig fotorygga och funderar på en LowePro Mini Trekker.

Är det någon som har en sådan och vet om man får ned en EOS 1 med booster och ett större zoomobjektiv påsatt?

Enligt specifikationen är ryggsäckens djup 12,5 cm, och det låter ju lite lite. Men det kanske är "töjbart"?

(Jag veta att liknande fråga ställts i en tidigare diskussion, men där gavs inget klart svar på frågan).

Hej Mikael!

Jag har en EOS 1N HS och den är 15 cm på höjden. Den ligger fint i min Minitrekker. Det är bara sökaren som sticker upp lite, men det går alldeles utmärkt, ryggan töjer sig. På den kan jag ha mitt Sigma 70-200/2.8 eller EF 300/4L (18 cm resp 21 cm) monterade utan problem..tom lite plats över i bottnen (har blixten och lite extra stoppning där).EOS 1 är 5 mm lägre än 1N så det lär inte var några som helst problem.

Såg nu att du hade en 1V.. den är 16 cm...Dvs 1 cm högre än min 1N... Nåja.. fortfarande inga problem..

Bara jag som svarar här ;)

Skulle bara säga det.. att med de gluggar du har nu + då en större zoom så blir det ganska fullt... Min är fullpackad.. behöver nog en större rygga snart.... ;)

Hej och tack för dina svar!

Då skall det alltså gå att få ner EOS 1V med booster. Perfekt, då jag är ute efter en liten och smidig ryggsäck.

Ev. platsbrist tänkte jag lösa genom att förvara mitt 200 mm objektiv i en Lens Case 3 från LowePro (har redan en sådan). Denna går ju att fästa på sidan av ryggsäcken.

Problemet blir väl på längre utfärder när man behöver ha med sig lite mackor och sådant. Hur rymligt är Minitrekkerns ytterfack?

Oj, ser att du har både Canon 300 4L och Sigma 70-200 2,8. Det är ju rätt rejäla pjäser.

Får du ner dessa + dina två hus, blixt, 20-35 2,8 L och dina konvertrar mm samtidigt i Minitrekkern utan att använda några extra "lens case" som du fäster på utsidan?

I så fall ska det nog inte bli några större problem med min utrustning.

Återstår, som sagt, att se om man får plats med mackorna...

Har just fått mig en Mini Trekker och undrar själv vad tusan som är mini med den... :)

Jag har fått ner två hus (ett med ett 200mm på, ett med ett 100mm på) plus följande objektiv 75-300, 28-90, 35 och 55mm. Sedan har man ju massor med plats för diverse annat som film och filter i ytterfacken... Struntar man i det sketa 75-300:at får man ju plats med en termos och mackorna hamnar så klart i ytterfacket :)

abbebus skrev:
Oj, ser att du har både Canon 300 4L och Sigma 70-200 2,8. Det är ju rätt rejäla pjäser.

Får du ner dessa + dina två hus, blixt, 20-35 2,8 L och dina konvertrar mm samtidigt i Minitrekkern utan att använda några extra "lens case" som du fäster på utsidan?

I så fall ska det nog inte bli några större problem med min utrustning.

Återstår, som sagt, att se om man får plats med mackorna...

Nej Femman ligger hemma. Men annars är det plats till typ Konvertrar,2 korta zoomar (20-35,24-70), EF 300/4L, blixt och EOS ettan med 70-200/2.8. Mackorna får plats i ytterfacket, däremot inte termosen ;)

Så här har jag min MiniTrekker packad som standard:

Hasselblad XPan med 45 mm
Contax G2 med 35 mm + 21 och 90 mm
Canon EOS-3 med EF 24-85 mm + EF 50 mm makro
Kikare alternativt Canon PowerShot G1
Film och filter i ytterfacken

Vikt: strax över 6 kg.

Bilagor

• mini.jpg
    mini.jpg
    24.3 KB · Visningar: 337
Jag gör också med Mini Trekkern och en Eos 1v och en Eos 3 med booster. Men det går knappt och är lite struligt, så jag funderar på att byta upp mig. Möjligen blir det den ryggsäcken som fotosidan säljer.

Ett problem är att jag mest använder min 28-70 och min 70-200 och de går inte båda ner med objektiven monterade på husen. Gillar inte att behöva skruva av och på. Även om husen precis med lite våld går ner sp vill jag ha lite mer luft.

Mini Trekkern är inte så bra för EOS-kameror med booster, men Nature, Photo och Pro är 2,5 cm djupare. Jag har också en Pro Trekker och den sväljer allt, men den blir ofta för tung för min dåliga rygg, så jag använder den inte så ofta.

Nu har jag bestämt mig för en Minitrekker. Jag har endast ett hus, och då ska det ju funka fin-fint.

Tack för hjälpen!

är det bara jag som har strul m att blixtskon fastnar i dragkedjan på minitreckern när man är lat/har bråttom ?(dvs inte öppnar hela fronten till max utan bara så lite som möjligt)

Inga problem med dragkjedjan här..men så brukar jag oxå öppna den ordentligt....

Bilagor

• kameraväska.jpg
    kameraväska.jpg
    44.9 KB · Visningar: 170
Eftersom ursprungsfrågan verkar besvarad antar jag att det är fritt fram att kapa diskussionen...

Kan någon säga hur bra/dåligt det funkar att springa runt med ett Manfrotto 190-stativ på en Mini Trekker? Jeppe? ;-)

Jodå tycker det funkar alldeles utmärkt med 190:an. Doch måste man spänna remmarna ganska hårt annars gungar stativet betänkligt. Att fälla ut det något underlättar, eftersom det är lite för kort när det är hopfällt.

Jag körde med ryggan idag och en EOS 1v DP (med batteripack BP-E1) Det går precis.

Var hemma hos David Elmfeldt och kikade på fotosidans rygga. Blir nog en sån. Måste ju kunna ha boostern monterad.

ANNONS
Götaplatsens Foto