Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Minimum-Aperture Lock?

Produkter
(logga in för att koppla)

okami

Aktiv medlem
Köpte precis en ny Nikkor AFd 50mm f/1.8D och hittar en liten knapp och en ring med siffror på objektivet. Ser nu ut som om den står på 2.8 (lägsta är 1.8) och enligt manualen så är denna knapp "Minimum-Aperture Lock".

Låter ju onekligen som om objektivet då inte tänker ge mig större slutare än 2.8, eller tolkar jag detta fel?

Enligt vad kameran säger på displayen så går den till 1.8 ändp men den kanske inte fattar att objektivet är låst till 2.8?

Att låsknappen sitter vid indikationen för 2,8 är bara en tillfällighet. Vad du egentligen gör är att du låser fast bländarringen inställd på bländare 22 (minsta möjliga bländaröppning). Det har ingen betydelse för bilderna, jag ser att du har en D100, och den sköter allting internt, och vill att objektivet ska vara ställt på bländare 22. Testa att ta bort låset och vrida till annan bländaröppning, kamerans display kommer nog blinka "f--" till det att du vrider tillbaka till 22.

När du tar kortet så använder kameran den bländare du själv ställer in i A- eller M-läge. Inga problem att fota på 1,8 alltså.

Ah! Tittade på fel markering. den stod på 22. Och jag blandade ihop allt igen. "minsta" betyder största siffran..=) Tack för snabbt svar.

ANNONS
Götaplatsens Foto