Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minne (i datorn)

Produkter
(logga in för att koppla)

lupus

Medlem
Jag har problem med bildbehandlingen i datorn, den arbetar väldigt långsamt och hänger sej med jämna mellanrum, det blev bättre med ett gratisprogram som heter FreeRam XP pro, men fortfarande så går det trögt.
Jag har Celeron 1,7GHz 256ramminne moderkortet har intigrerat grafikkort.
Nu till frågan, ska jag köpa mer minne eller ett grafikkort?
Tacksam för hjälp!/Ulf

Jag rekommenderar först och främst mera RAM-minne.
Minne idag är inte så fruktansvärt dyrt.

Du har väl defragmenterat hårdskivan?

Om du arbetar mest med 2-D så rekommenderar jag något av Matrox produkter. En del kan ju nog säga nu att jag snackar en massa skit men jag har varit nöjd Matrox användare i flera år.

Peppe

Jag tror inte att minnet är det som ställer till problem. Jag har själv en "gammal" Pentium III 450 Mhz med 192 Mb Ram och det funkar klockrent. Visserligen kör jag Win2000 och inte Win XP, men jag tror inte att minneshanteringen är nämnnvärt olika dem emellan. Iof har jag hört att XP kräver mer resurser än Win2000. Jag tror snarare att det är något program som ställer till det eller drivrutiner till grafikkortet. Jag tror mest på det senare. Integrerade grafikkort är sällan så mycket att ha.

Om du skall byta upp dig vad gäller grafikkort så rekomenderar jag också Matrox. Jag har alltid kört Matrox och det har funkat mycket bra! Nu är jag inte uppdaterad på de nyare korten av andra fabrikat, så det kan jag inte ha någon åsikt om. Men ett "riktigt" grafikkort är att föredra hur som helst.

mvh

Beror lite på.
W2k klarar att starta fint på 128, om man snikar kan man få ner det i ca 57MB faktiskt.

XP bör ha 256 för att bara starta då det tar betydligt mer än w2k, altså över 128, och då är det 256 som är vanligast(även om man kan ha 192 men det är knappt).

Har du integrerat grafikkort använder detta troligen vanlig minne som grafik minne, så av dina 256 är troligen 256 - 16(8 eller 32 kan det vara också) tillgängliga eller så, detta är också ganska segt men borde funka i 2d.

Sen beror det lite på vilket program du har. Kör du photoshop suger detta minne som bara den. Jag kör ständigt in i väggen nu när jag börjat med lite större saker, så nästa burk kommer ha minst 1GB.

Men med XP+bildbehandling skulle jag starkt rekomendera en 256MB modul till. Dom kostar inte många kronor(läs under 400:) idag.

Iaf, om du trycker ctrl-alt-delete, och i aktivitetshanteraren kollar på minnesstatistiken står där, total, maxgräns, och topp på hur mycket minne som har använts, och toppen går över 256 behöver du definitivt mer ram.

Senast ändrad:
Sen ska du se till att du har tilldelat tillräckligt minne till Photoshop, om du bara har igång PS och inga program samtidigt som du jobbar kan du dra på till 85%. Se till att du har uppdaterat ditt PS också, vissa versioner har lite konstig minneshantering om dom inte är "up-to-date".

Se till att du har tillräckligt med ledigt utrymme på hårddisken och att UDMA / ATA och liknande acceleration är PÅ.

Jag tycker inte att du ska köpa 256 mb.. dra till och köp 512 mb istället. Många har den flaskhalsen Minne på sina datorer, det göra att windows swappar mycket till hårddisken och datorn blir seg. Ha helst mycket minne och en fast storlek på swapfilen så slipper den omallokeras hela tiden.

Här kan du kolla priserna på minne:

http://buggy.no-ip.com/lista.php?q=DDR-RAM+PC2700+512MB

(pc2700 minne är billigare än pc2100 nu för
tiden, och det är bakåtkompatibelt)

Jag har "bara" 768MB ram (DDR) och jag tycker photoshop segar sig ibland, när man har många bilder öppna samtidigt...rekomenderar absolut mer än 256MB i ram...

Jag har ett DDR PC2100 256Mb, vet inte var det är för märke dock. Datorn byggdes åt mig av en firma.

Kan jag köpa ett till minne av samma typ men som kanske är av ett annat märke? Spelar det någon roll?

Vad betyder "DIMM" som jag sett på en del minnen?

Jodå, det är inga problem att montera i mer minne.
Om datorn är en AMD är det klokt att köpa "original" (Minneskrets och modul tillverkade av sama tillverkare), dom kräver det.

Dimm = Dubbelsidiga minnen, d.v.s. minneskretsar på båda sidorna av kretskortet

Simm är motsvarigheten med kretsar bara på ena sidan.

Jo, jag beställde nyss en Standard 256Mb DDR PC2100/DDR266 184pin 266MHz cas2.5 (AMD OK) från Datorbutiken.se för 391 kr.

Då får jag 512Mb minne allt som allt.

Jag märkte att Windows XP kräver mycket i minne. Får bara runt 35Mb kvar.

Det jag märkt som slöar ned min dator mest är när jag använder Kazaa Lite. När jag bara sitter och surfar m.m. så är CPU-användningen på bara 1-5%, men när Kazaa är igång går den upp till 90-100% Jag har en AMD Athlon XP1800+

Redigera > Inställningar > Minne och bildcache

Kom ihåg vad den var inställd på innan du börjar mickla. Vissa skannerdrivrutiner kan vara känsliga om man ger Photoshop för mycket.

Dimm = Dubbelsidiga minnen, d.v.s. minneskretsar på båda sidorna av kretskortet

Simm är motsvarigheten med kretsar bara på ena sidan
Fel.

SIMM - Single Inline Memory Module. Denna har 72 Pin. Gamla standarden som användes till P1. Finns endast som EDO och Fast Page mode ram. Finns både dubbel och enkelsidiga. Med och utan paritet.

DIMM - Dual Inline Memory Module. 184 Pin. Finns både som Edo och SDRAM, samt även numera DDR-SDRAM, och snart även QBM-DDR-SDRAM. Finns både dubbel och enkelsidiga. Med och utan paritet, registered och unregistered. Idag klarar så gott som samtliga moduler att köra interleaved utan att vara dubbelsidiga.

Ang, dubbel enkelsidiga brukar det vara så att enkelsidiga tar bara upp en bank, och dubbelsidiga 2 banker. Ett moderkort med 4 platser kan ha ett chipset som bara hanterar 6 banker. Altså skulle detta inte kunna köra dubbelsidiga i alla 4a platsers, utan bara 2 dubbelsidiga och 2 enkelsidigare, etc.

Rent logiskt sett är modulen dock uppdelad i fler banker för att kunna ha fler sidor aktiva samtidigt, altså dela upp belastningen så att läsning och skrivning ska gå snabbare.

Tack för alla goda råd, verkar som det inte är frågan om antingen eller utan både och.
-----------------------------------------------
"pc2700 minne är billigare än pc2100 nu för
tiden, och det är bakåtkompatibelt"
Jag har pc2100 minne, betyder det att jag kan köpa pc2700 minne och det ska fungera?

lupus skrev:
Jag har problem med bildbehandlingen i datorn, den arbetar väldigt långsamt och hänger sej med jämna mellanrum, det blev bättre med ett gratisprogram som heter FreeRam XP pro, men fortfarande så går det trögt.
Jag har Celeron 1,7GHz 256ramminne moderkortet har intigrerat grafikkort.
Nu till frågan, ska jag köpa mer minne eller ett grafikkort?
Tacksam för hjälp!/Ulf

Köp en mac.

;-)

/J

Ah, tack för rättningen. Hade för mig att det var så, men man kan ju inte jämt ha rätt :)
Varsågod, jag är rädd att jag lät lite bitter i förra posten, har haft en hektiskt dag på jobbet(IT såklart)....

Jag har pc2100 minne, betyder det att jag kan köpa pc2700 minne och det ska fungera?
Ja, PC2100 är ett mått på den max prestanda minnet har(igentligen bandbredd vilket är en funktion av hastigheten om man ska vara petig men....), så det som skiljer dessa åt är att pc2700 klarar att köras på en snabbare minnesbuss...

"Jag tycker inte att du ska köpa 256 mb.. dra till och köp 512 mb istället"
-------------------------------------------------
Går det bra att kombinera ett 256 med ett 512mb?
Nån som har ett förslag på ett bra och billigt grafikkort, det finns ju några att välja mellan!
Tack för all hjälp/Ulf

ANNONS
Götaplatsens Foto