Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

minne kontra batteritid

Produkter
(logga in för att koppla)

Ronnie_W

Aktiv medlem
Med 20d/10d och raw format samt normal användning /resa ( +5 grader). Hur mycket minne räcker ett batteri till, uppskattningsvis. För mitt användningsområde behöver jag inte mer minne än jag har batterikapacitet. Normalt tar jag ca: 72 bilder på en veckotripp i "bushen". Tror dock det blir betydligt mer med ett digitalt hus och mer focus på fotograferandet.

Jag skulle tippa på en 300 bilder på ett batteri..vid +5 grader.. Har för mig att det ligger på 500 bilder vid 20 grader

Ett extra batteri till en 20D/10D är inte så dyrt - runt 500 spänn. Det finns väl ingen anledning att begränsa sitt fotograferande till bara ett batteri.

Min 20D klarar ca 600 bilder på en laddning, 10D lite färe (nån kan det säkert bättre). Jag upplever inte att 20D drar så völdigt mycket mer vid några plus. Men ofta säger man dubbla förbrukningen vid 0 grader.

En RAW-fil från 20D ligger på ca 8MB. Det är verkligen värt att köra RAW - du får så otroligt mycket större möjligheter i photoshop då. Så satsa på så mycket minneskort att du kan köra RAW. Ett bra 2GB-kort som SanDisk Ultra II kostar ca 1800 idag och borde räcka om du inte är så "trigger-happy".

Själv kan jag lätt göra av med 10GB minneskort på en förmiddag, men jag är ju trigger-happy.... :)

Ronnie_W skrev:
Är det enligt din praktiska erfarenhet eller enligt tillverkaren

Det är väl min praktiska erfarenhet som säger mig det.. Jag har använt 10D i 18 månader under olika förhållanden.. Men med dubbla batterier i vertikalgreppet. Oftast räckte de läänge, men när det blev kaller så dog de mycket snabbare.

Håller med Magnus, ett extra batteri bör man ha.. (säger han som inte fått tummarna loss att beställa ett, till sin mkII ;))

Tack för svaren
Jag har inget hus än men nu har jag fått en uppfattning om vad jag behöver avseende batteri o minne

Jeppe skrev:
Håller med Magnus, ett extra batteri bör man ha.. (säger han som inte fått tummarna loss att beställa ett, till sin mkII ;))

Öööö... Jag köpte extrabatteriet innan jag köpte kameran. Var dessutom bra att ha laddat när man ville testa sin kamera direkt...:)

Sen har jag ju två NP-E2:eek:r som ska konverteras till NP-E3 - så då har jag fyra orginalbatterier...

Däremot har jag inte köpt något extrabatteri till 20Dn, men jag lånar på jobbet.

Hur går det själv Jeppe, skaffa du nått fulbatteri?

Hehhe.. det där blev ju fel jue.. JAG har inte skaffat ett till nä.. Men jag ska beställa ett nu i veckan som kommer :)

ANNONS
Götaplatsens Foto