Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minneskort - nytta av hastighet?

Produkter
(logga in för att koppla)

mnilsson

Aktiv medlem
Funderar på att köpa en D200 och tittar lite på vilket minneskort man skall ha till.

Vad jag hittils kommit fram till är att man borde klara sig med det billigaste o långsamaste kort som finns. Detta eftersom att D200 har en så pass stort buffertminne (25 JPGs/21 raw/19 raw + JPG). Mer info finns på http://www.kenrockwell.com/nikon/d200/d200-high-speed.htm

Har jag fel? Jag tycker många verkar rekomendera Ultra II eller Extreeme III kort utan anledning !?

Hur är det med t.ex. D50/D70? Någon som testat olika minneskort på dem? Har ej kollat buffertminnesstorl. på dessa...

du kommer märka skillnaden, speciellt när du skall ha över bilderna till datorn,

jag kan ta upp till 40 jpg bilder med bufferten i min kamera och tycker det är skillnad.

om du har en separat kortläsare så blir skillnaden troligen ännu större...

ett ultraII eller extreme kostar inte så mycket mer och jag tycker det är klart värt det lilla extra som det kostar.

Jag håller i stora drag med dig Mattias. Om man inte plåtar sport eller någon annan sorts foto där man tar snabba bild-serier med extremt många bilder så spelar det ingen roll. Har själv en Canon med stor buffert och 90 % av gångerna jag är och plåtar så kvittar det om jag har snabba eller långsamma kort i den.

Jan,
antagligen har du och jag samma kamera eftersom du skriver 40 jpg i bufferten och att du tycker det är skillnad. Det är ju ingen skillnad förrän du har fyllt bufferten och för att göra det så måste du ta mer än 40 bilder med kameran i high speed läge och bara hålla avtryckaren nere.
Gjorde faktiskr så i går när jag plåtade SM i Moto Cross men jag hade även ett par snabba kort. Annars spelar i ingen roll för s.k. "vanlig fotografering"

Om man kan ladda ner bilder 10 sekunder snabbare till sin dator när man kommit hem tror jag inte 99% av befolkningen vill betala extra för :)

Lars: jepp, likadan kamera :eek:)

vad det gäller vad folk vill betala för så verkar det vara mer än 1% som gärna köper dom snabbare korten, om man läser forumet här.

:eek:)

defiant skrev:
Lars: jepp, likadan kamera :eek:)

vad det gäller vad folk vill betala för så verkar det vara mer än 1% som gärna köper dom snabbare korten, om man läser forumet här.

:eek:)

Men det är inte så stor procent i dessa forum som har en kamera med den bufferten. När man har en billigare kamera med liten buffert så blir frågan helt annorlunda

varför skandisk??

har ni tänk på att skillnaden på priserna är väldigt små i mellan de olika hastigheterna. Köpte precis ett 1g kort på komplett 349 + frakt och då är det ett 140x kort, motsvarar "nästan ultra III" om jag fått rätt info
det är dock inget skandisk utan ett twinmos (stor tillverkare av Ram minnen)
skandisk verkar onådigt dyra??

Skillnaden är stor mellan olika hastigheter. Du måste givetvis jämföra med samma märke. Man kan inte säga att ett märke nästan motsvarar ett annat. Det är även mer än hastigheten gör pris-skillnader.
Sandisk har kort i flera olika hastigheter och utförande, jämför de olika priserna så ser du vilken stor skillnad det är.
Det är heller inte så att alla kort som det står 140X eller någon annan siffra på är exakt lika snabba.

Två bilar som båda har 200 km på hastighets-mätaren behöver heller inte vara lika bra.

Jag fortsätter i denna tråden med en fråga angående minneskortets hastighet.

Tänkte köpa en ixus 60 och på canons hemsida står det att man kan filma med den i QVGA-upplösning (60 b/s), men att det beror på minnets hastighet och kapacitet.

Betyder det att jag måste köpa nått värre än ett vanligt standard-kort?

Tacksam för svar.

Svarar på min egen fråga nu när jag har köpt kameran.

Standardminneskort räcker mycket väl till att filma med 60b/s.

Måste då fråga, Min D50 som har buffert på 12 jpeg. Hur stor buffert på RAW??

Dvs. hur många kort kan man ta i sekunden innan den blir lite seg? (Ps. tar aldrig mer än ett kort i sekunden) Kan jag köra med "vanliga" minneskort?

Taka skrev:
Måste då fråga, Min D50 som har buffert på 12 jpeg. Hur stor buffert på RAW??

Dvs. hur många kort kan man ta i sekunden innan den blir lite seg? (Ps. tar aldrig mer än ett kort i sekunden) Kan jag köra med "vanliga" minneskort?

Det framgår ju om du ställer bildq. på RAW och trycker ner avtryckaren halvvägs...det visas då i sökaren. 12 bilder måste vara på jbg normal va?

Nej det betyder 4 bilder, sedan är det delvis minneskortet som sätter gränsen... Men det kommer inte att gå speciellt snabbt, oavsett hur snabbt kort du har. Vet inte hur stor skillnad det är med D70(s) men D80/D200 har bättre buffert.

Okej, fick dock reda på att jag får grymt bra pris på ultra 2

så det är nog inget problem för mig längre i alla fall =)

Det beror ju på, klarar du dig med serier om 4 (2,5 f/s.) och sedan typ en bild per sekund så duger ju D50. Men snabbare än så kommer det inte att gå, tyvärr.

bandola83 skrev:
Elgigantens webhandel är för tillfället mycket billiga på CF-minnen.

Det tycker du?

Sandisk Extreme III 4GB - 1790:- (1289:)
Sandisk Ultra II 2GB - 599:- (507:)
Sandisk standard 2GB - 549:- (459:)
Lexar 133x Pro 2GB - 699:- (673:)

Priserna inom parantes är de billigaste i Sverige..

Jobbar du på El-giganten Magnus?? ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto